Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Yep, viktigt att så många som möjligt vägrar att betala. När en massa stora & elaka organisationer försöker ta ut avgifter dom inte har rätt till, för att tjäna mer stålar.

Dom försöker lura & skrämma folk till att betala.
 
Vad är skillnaden jämfört med löptävlingar när det inte är snö? Lokala löparklubben bättrar på underlaget i ett spår för att genomföra en tävling. Ska de då ta betalt om någon vill gå ut med hunden där efter tävlingen?
Jag tänker inte primärt på betalningen som sådan, utan om någon tvärt vill utnyttja sin allemansrätt just samtidigt som tävlingen går av stapeln?

Säg att jag vill rasta en hund just i samma löpspår som klubben vid samma tid håller klubbmästerskap i, med eller utan anmälningsavgift?

Ja, jag vet att det finns något som kallas "sunt förnuft" men för olika människor betyder det ofta olika saker och när jurister ska avgöra saker så blir till syvende och sist lagar och relger som nagelfars.

En ägare av en anläggning MÅSTE ju inte ta betalt och inte heller hela tiden (dvs inte dygnets alla timmar och alla dagar under alla årstider).

Om skidspår klassa som anläggning (vilket det råder delade meningar om) och går genom skog och mark så kanske allemansrätten kan anses gälla under den snöfria perioden av året på samma plats?

Söker en idrottsklubb tillstånd hos polisen för allmän tillställning under en kort tidsbegränsad period kanske allemansrätten tillfälligt sätts ur spel?

Trafikregler kan ju tillfälligt sättas ur spel vid stadslopp, gäller samma för allemansrätten?

Någon föreningsmännsika som ordnar tävling som vet vad som gäller?

/Patrik
 
Ja det är väl bara polisen som har rätt att spärra av områden för att det ska gälla, men varför trotsa för en löpartävling i skogen förstår jag inte. En cykeltävling på vägen skulle jag ha svårare att acceptera. Skulle iaf störa mig om de spärrat av.
 
Senast redigerad av en moderator:
Allemansrätten ÄR redan satt ur spel i skidspåren. Det är inte betalningen som gör skillnaden.
Det är just så det inte är, traditionellt sett, och det hela tråden handlar om är huruvida det borde omtolkas, eller har omtolkats till något modernare icke-traditionellt sätt att se på det. Raljera på du, det ger dig inte tolkningsföreträde.
 
Söker en idrottsklubb tillstånd hos polisen för allmän tillställning under en kort tidsbegränsad period kanske allemansrätten tillfälligt sätts ur spel?

Trafikregler kan ju tillfälligt sättas ur spel vid stadslopp, gäller samma för allemansrätten?
Precis så tänker jag mig det. Både när det gäller skidtävlingar och löptävlingar.
 
Har arrangerat cykellopp...har gjort det möjligt att som privatperson gå i spåret/banan...så vi stoppade inte allmänheten. Bilar fick vi inte stoppa. Vi varnade bara cyklisterna om att de korsade en bilväg.

Uj vad jag känner att detta var sista inlägget här...
 
Det är just så det inte är, traditionellt sett, och det hela tråden handlar om är huruvida det borde omtolkas, eller har omtolkats till något modernare icke-traditionellt sätt att se på det. Raljera på du, det ger dig inte tolkningsföreträde.

Förlåt. Det är inte min mening att vara raljant. Enda anledningen att jag är så petig är att jag ärligt tror att vi har mindre chans att motverka en total kommersialisering av friluftslivet om vi blandar ihop "gratis" och "allemansrätt".

Jag menar alltså att skidspår (av den mer organiserade sorten alltså) rent principiellt ligger utanför allemansrätten, eftersom de de facto, bara genom att finnas där, är en inskränkning av vår fria rörlighet i naturen.
I ett organiserat skidspår råder inte "allemansrätt" lika lite som på en planterad åker eller en golfbana.
Vad menar jag med det? Jo att du faktiskt inte kan nyttja naturen just där hur du vill.

Bredvid skidpspåret kan du pulsa i snön, ha snöbollskrig, bygga en snökoja, gräva en solgrop, eller åka skidor.
I skidspåret får du bara åka skidor. I rätt riktning. Med rätt teknik.

Den som anlagt skidspåret har alltså, medvetet, begränsat allemansrätten på den platsen.
Normalt är det inte tillåtet hur som helst, men när det gäller skidspår brukar vi tolerera det utan reflektion. Och en anledning att vi tolererat det är att det (hittills) som regel varit gratis.
Men en inskränkning har det varit ändå.
 
Att spärra av för tävling i en stad känns inte relevant för allemansrätten eftersom det är en stadsmiljö, och som inte har mycket till allemansrätt som jag tänker (Naturen är ju redan skövlad för stadstillväxt istället).

jag skulle inte bry mig om marathon och midnattslopp och sånt om jag bott i Stockholm. Däremot om de spärrade av de få vägar eller områden i byn där jag bor, för nån onödig tävling eller jakt. Speciellt om det är godtyckliga avspärrningar av arrangörerna.
 
Bredvid skidpspåret kan du pulsa i snön, ha snöbollskrig, bygga en snökoja, gräva en solgrop, eller åka skidor.
I skidspåret får du bara åka skidor. I rätt riktning. Med rätt teknik.
Jag tror ändå inte att det är en inskränkning av allemansrätten. Den bygger på respekt, "inte störa och inte förstöra". Det är jäkligt taskigt att gräva en solgrop i skidspåret, men inte direkt förbjudet. Inte enligt lagen i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.