Myggmedel?

Lite kuriosa..

Myggmedel har använts långt tillbaka i tiden, bland annat i faraonernas Egypten och i det antika Grekland. De utgjordes då av doftande ämnen från kryddnejlika, kanel, timjan, lavendel och en del barrträd. Samerna använde myggmedel i form av torrdestillat av gran eller björk, s k beckolja. Under 1600-talet tillkom extrakt av hampa, lök och tomat. Ytterligare naturprodukter som kom till användning var exempelvis citronella-, eukalyptus-, geranium-, liljekonvalj-, pepparmint- och rosenolja.
Under 1930-talet vaknade intresset för syntetiska medel, och under de följande åren testades tusentals ämnen, främst enligt »trial and error»-metoden. Dessa studier intensifierades av amerikanska forskare under Asienkrigen på 1950-talet. Ett av de syntetiserade
ämnena var N,N-dietyl-m-toluamid, även kallad DEET, ett ämne som fortfarande ingår i dagens myggmedel. Detta ämne är fettlösligt, vilket gör att det upptas och lagras i bland annat huden, levern och en del andra organ.

Att mygg länge plågat oss människor är alltså ett faktum och återspeglas i Plinius (23-79 e.kr.) Historia Naturalis:

Hvar har naturen i myggan förlagt så många sinnen – för att nu icke tala om andra, ännu mindre djur? Hvar har den insatt hennes syn, hennes smak, hennes lukt? Hvar denna ilskna och jämförelsevis starka stämma, som är henne medfödd? Hur fint och noggrant har den inte fästat vingarna, gjort benen långa, inrättat den tomma hålan till buk, upptändt hennes efter blod, helst människans, snikna törst? Med hvilken konst har denna icke spetsat hennes gadd, för att genomborra huden! Och fastän gadden i själva verket är så liten, att den icke kan urskiljas, har dock naturen, liksom hade den haft god plats att tillgå, på dubbelt sätt däri visat sin växlande konst, i det den danats såväl spetsig för att stinga, som ihålig för att suga.

/David
 
Re: Allergimedel

humbug; sa:
Hur fungerar allergimedel? Jag vet ju att de inte skrämmer myggen men vad jag har hört så skall de dämpa klådan. Nån som vet mer?

De flesta som blir stickna av mygg utvecklar en allergisk reaktion med IgE antikroppar mot myggallergen och man får rodnad, svullnad och klåda. Detta beror bland annat på histaminfrisättning från så kallade mast-celler. Anti-histaminer hämmar helt enkelt denna frisättning vilket ger lindring av de allergiska besvären. Om man får svåra besvär av myggbett och ska vistas i myggrika marker kan det vara en idé att som profylax ta antihistaminer. Diskutera med din läkare.

En annan metod kan vara att under kort tid utsätta sig för ett stort antal myggbett. Det brukar sägas att samer förr i tiden tillbringade en natt naken utomhus i början på myggsäsongen för att vänja sig. Huruvida det är sant vet jag ej, men det finns en vetenskaplig förklaring till varför det kan stämma då studier tyder på att en så kallad hyposensibilsering sker och man får lägre nivåer av myggspecifikt IgE. Detta leder till att man sedan reagerar mindre på myggbett. Personligen undrar jag dock om det inte är mindre smärtsamt att skydda sig på ett mer konventionellt sätt.. =)

/David
 
Komplettering till ovan inlägg...

Eller för att vara helt korrekt.. antihistaminer binder till en H1-receptor och blockerar denna..
 
Vitamin B1

Jag har läst (kommer ej ihåg var, men har för mig att det verkade vara en tillförlitlig källa) att intag av vitamin B1 kan skrämma bort myggen pga att man utsöndrar en viss doft. Denna doft ska man ej känna själv, förutom vid toalettbesök. Vet ej hur mycket man måste äta, det är dock säkert dyrt. Dessutom kommer ryggsäcken öka i vikt. Ska vara helt ofarligt då vitamin B1 är vattenlöslig, och ev överskott rinner bara rakt igenom.
 
Jag låter myggen sticka

Jag själv tillämpar samemetoden att låta myggen sticka några gånger i början på sommaren. Myggen får då suga färdigt och lyfta. Jag får aldrig några utslag så på mig funkar det. Så för mig är det inget stort problem. För att lindra klådan av bla nässlor så kan man ta ett groblad, tugga lite på det, och smörja på, det borde fungera på myggbett oxå eftersom jag tror det handlar om bedövning av huden.
 
Re: Vitamin B1

grebllig; sa:
Jag har läst (kommer ej ihåg var, men har för mig att det verkade vara en tillförlitlig källa) att intag av vitamin B1 kan skrämma bort myggen pga att man utsöndrar en viss doft. Denna doft ska man ej känna själv, förutom vid toalettbesök. Vet ej hur mycket man måste äta, det är dock säkert dyrt. Dessutom kommer ryggsäcken öka i vikt. Ska vara helt ofarligt då vitamin B1 är vattenlöslig, och ev överskott rinner bara rakt igenom.

Man skall nog vara lite försiktig så man inte överdoserar.
Det är lite kontroversiellt det där.
 
Stift...

jonsa; sa:
Jättebra att alla har sina egna favoriter!
Men vilka är sämst? Vilka medel ska man undvika?

Hej,

jag köpte MyggA (Apoteket) i stiftform förra året och blev lite besviken. All hud måste täckas noggrannt och i praktiken tog det bara någon timme innan effekten avtog vid svettning. Stiftet var klart sämre än den flytande varianten som jag tycker fungerar hyfsat.

Jag vet inte vad som är bäst för hälsan, att gnida in ett tjockt lager stift med låg DEET-halt 6-8 ggr per dag eller använda en kräm med högre halt 1-2 ggr per dag...

Mvh,

Johan
 
2 myggmedel

Jaha, efter att ha hängt lite och läst inlägg är det väl dags för mig att kasta mig in idiskussionen.

Personligen brukar jag alltid ha två myggmedel med mig.
MyygA, eftersom det är lätt att applicera, luktar gott och mycket effektivt.

Wilmas Vildmarksblandining eftersom det är drygt, verkar länge och inte är vattenlösligt.

MyggA är jättebra i alla avseenden utom att det är vattenlösligt, vilket gör att det försvinner på mina händer när jag flugfiskar, när det regnar eller när man svettas.

Wilmas är jättebra för det sitter rejält fast, vilket påpekats tidigare, verkar under en lång tid.

Dock, om man någon gång behöver dra ner brallorna i bushen bland myggen kan det vara trevligt med MyggA som man "rollar" på och som inte behöver fullständigt täcka det utsatta området:)
Alltså, två myggmedel, det är värt det!
 
Håller med om att Wilmas vilmarksblandning är klart bäst.
Skrev tidigare beckoljan vilket är klart sämre mot tex knot. ( som inget hjälper emot i och för sig)
 
Nya rön

gör gällande att MyggA även minskar fästingangreppen med 50%. Det är väl rätt troligt att även de andra medlen har viss effekt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...