Råd&Röns tälttest

Re: Re: Re: Varför?

hobbes; sa:
Hur räknar du nu ??
40 ggr ?
10 ggr hade jag förstått men 40 ?
vilket tält kostar 125 kr ?
jag kan inte se att användnings området skulle vara detsamma.

75151042_m.jpg

149 kr

Staika_170x170.jpg

5850 kr

(149x40=5960)

Jag påstår inte att användningsområdet skulle vara det samma, utan användningen.
Jag tror att fler Staika sätts upp på vältrampade tältplatser vid svenska insjöar än i Arktis. Och då är faktiskt inte ett Rustatält 40 gånger sämre hur mycket man än vrider och vänder på det. Möjligen är det hälften så bra. Kanske en tredjedel. :)

För protokollet: det är inte otroligt att jag kommer skaffa mig ett Hilleberg. Men det är inte heller otroligt att jag skaffar mig ett 1000-kronorstält istället. Eller ett 150-kronorstält om det uppfyller mina funktionskrav.

Jag gör mitt bästa för att inte köpa varumärken och drömmar, utan produkter. :)




[Ändrat av Nordesjö 2006-04-28 kl 12:26]
 
Re: Re: Re: Varför?

hobbes; sa:
Nordesjö; sa:
fafner; sa:
Och sedan jämföra rustatält för 500 kr med 5000 kr tält är ju oxå löjligt.

Hilleberg verkligen är 40 gånger bättre än ett Rusta för den vanlige friluftaren.
Klarar det 40 gånger med vind? Håller det 40 gånger längre? Är det 40 gånger lättare?

-----snip-----
SJÄLVKLART är det en konsumenttidnings uppdrag att jämföra billigt med dyrt, och berätta varför ett Hilleberg är värt 40 gånger mer än ett Rusta. Att jämföra dyrt med dyrt kan man lämna till tidningar för lurade, som Elle och Slitz.

Hur räknar du nu ??
40 ggr ?
10 ggr hade jag förstått men 40 ?
vilket tält kostar 125 kr ?
jag kan inte se att användnings området skulle vara detsamma.

Rent generellt så är det väl en generell regel.
Dubbelt så bra kostar 4ggr så mycket. Är det det du hänvisar till ?

Men allt det där är semantik den dagen man behöver den där extra funktionaliteten.

Jag är ganska säker på att när man står där och behöver funktionen/styrkan/whatever så är du villig att betala, plus lite till.

och nej som alltid inget av det spelar roll om man inte vet hur du skall hantera utrustningen.

/Torbjörn

Till att börja med så köpte jag ett Jysktält för ca 100 kr så det finns så billiga tält, förvisso var det rea. Det var ett tält som i sin utformning var rätt vettigt, jag har beskrivit det ovan. Att påstå att man inte kan notera nån större skillnad jämfört med ett 5000-kr-tält är förstås befängt, men det är knappast nåt som försökt heller.

Att säga att tälten har helt olika användningsomräde är inte strikt korrekt. Självklart duger som regel ett HB när ett Jysk duger. Det är dessutom så att jag tältat många ggr med mitt Keron och sett andra HB i närheten, när ett Jysk skulle ha funkat. Att det sedan finns tillfällen när HB duger och Jysk suger, är också sant. Dock är det nog så att flertalet HB-tält i princip bara används i Jysk-situtationer!

Regeln dubbelt så bra för fyra ggr pengarna stämmer ju dåligt om man inte är på just rätt ställe på prestandaskalan. Jag vill dessutom påstå att även om jag är vän av generaliseringar, så är prisvärdheten ganska olika bland tält i samma priskategori.
 
Re: Re: Re: Re: Varför?

Mezzner; sa:
Till att börja med så köpte jag ett Jysktält för ca 100 kr så det finns så billiga tält, förvisso var det rea. Det var ett tält som i sin utformning var rätt vettigt, jag har beskrivit det ovan. Att påstå att man inte kan notera nån större skillnad jämfört med ett 5000-kr-tält är förstås befängt, men det är knappast nåt som försökt heller.

Att säga att tälten har helt olika användningsomräde är inte strikt korrekt. Självklart duger som regel ett HB när ett Jysk duger. Det är dessutom så att jag tältat många ggr med mitt Keron och sett andra HB i närheten, när ett Jysk skulle ha funkat. Att det sedan finns tillfällen när HB duger och Jysk suger, är också sant. Dock är det nog så att flertalet HB-tält i princip bara används i Jysk-situtationer!

Regeln dubbelt så bra för fyra ggr pengarna stämmer ju dåligt om man inte är på just rätt ställe på prestandaskalan. Jag vill dessutom påstå att även om jag är vän av generaliseringar, så är prisvärdheten ganska olika bland tält i samma priskategori.

Skulle du ta ditt 100 kr tält till vintertältning på fjället ?

Skulle du ta ditt Hilleberg till roskilde festivalen ?

Jag håller med om att de flesta tälten säkerligen används mestadels i situationer där det absolut duger med ett jysk tält.
Men hur många tält menar du att man skall man ha ?
skall jag ha ett tält för solskensdagar på stranden ?
ett annat för mina kajakturer ?
ett tredje för sommartältning i fjällen ?
ett fjärde för vintertältning i fjällen ?
ett femte för roskilde ?

om man väljer ett tält så får man ju välja det efter hur man skall använda det.

sedan finns det ju bara en faktor som gäller.
Är DU nöjd med DITT tält ?
Om man är det så är ju allt bara bra och då var det rätt för dig.

Sedan finns det säkerligen en miljon olika tält därute varav många säkerligen också kan göra dig nöjd.
men man kan inte ha alla.

/Torbjörn
 
Re: Varför?

fafner; sa:
Kan man inte få tycka olika saker? Kom med fakta som är relevant och någolunda objektiv, "jag var med om ett åskåväder på då det läckte in i en ventil", "ja jag låg i en plastpåse vid samma oväder och då läckte det inte inn och altså är min 50 öres plastpåse bättre än ett Hillebergtält för 5000kr".


HA HA HA

Eller hur. Jämförelserna är sköna i denna tråd.
 
Poängen är väl som nämnts så ofta förr att allt för många friluftsutövare / fjällvandrare av någon dunkel anledning, möjligen av rädsla för att hamna i trubbel, har allt för väl tilltagna marginaler när de köper sin friluftsutrustning vilket inte bara leder till att de köper onödigt dyr utan också och onödigt tung utrustning. Att lära sig vad man verkligen behöver är nog för de flesta en dyr läxa.
 
Tälttest i Råd & Rön

Svar med anledning av tälttest
publicerad av Råd och Rön i Sverige.



Vi har blivit ombedda att kommentera den tälttest som har publicerats i Råd och Rön.

Det Hillebergtält, Nallo 3 GT som har testats har den lägsta vattentätheten av de testade tälten och många har undrat hur det kan komma sig. Vi har tyvärr inte haft möjlighet att få se och prova tältet själva men vi utgår från att testen är korrekt gjord och då kan vi inte se annat än att det är ett tält som inte uppfyller våra krav och normalt skulle ha reklamerats. Att en av våra medarbetare, Kenneth Westman Drake, har sagt till en av Råd och Röns journalister att detta inte är ett måndagsexemplar beror på att då han tillfrågades fick han bara besked att tältet hade lägre vattentäthet än de övriga tälten. Han fick också uppgift om att de andra var tyngre. Han sade då att den lätta väv, Kerlon 1200, som vi använder i Nallo 3 GT har lägre vattentäthet än vår tyngre väv Kerlon 1800, som vi använder i exempelvis Keron och Nammatj. I vår katalog skriver vi att 1200-väven har en vattentäthet på 20 kpa och 1800-väven 30 kpa. Kenneth utgick i sitt svar från att det var denna skillnad som åsyftades. Senare har vi fått veta att vattentätheten låg under 20 kpa och då är naturligtvis tältet inte ok. Det är detta svar som sedan Råd och Rön tyder som att vårt tält inte är ett ”måndagsexemplar” utan den normala standarden och varnar för dessa lätta tält.

Efter att fått testinformationen i sin helhet är det vår uppfattning att det är ett ”måndagsexemplar” som har testats men vi anser inte att man behöver varna för våra lätta tält. De är tillräckligt vattentäta för normala fjäll- och skogsturer året runt. Vi har 25 olika tältmodeller i 3 olika vävar och de är naturligtvis bättre och sämre för olika ändamål. Det har vi försökt beskriva i vår Katalog/Handbok och på vår websida Hilleberg.com.

Det känns som att vi behöver förklara litet hur vi jobbar med tester och utveckling av vävar.

Vi utför långtgående och regelbundna provningar av allt material, både hos oberoende certifierade testinstitut, och vid vår egen ISO-certifierade produktionsanläggning. När väven kommer till vår fabrik testar vi vattentätheten på varje vävrulle. En sådan hög frekvens på tester lär vi vara ganska ensamma om. Om en rulle inte håller de krav vi ställer så skickas den tillbaka till leverantören. Det finns dock ett problem. Varje rulle innehåller cirka 200 meter och det är omöjligt att prova varje meter, och har vi maximal otur kan det inne i en rulle finnas ett antal meter med lägre vattentäthet. Det är vad som har skett med det tält som nu har testats. Det är tyvärr inte första gången ett tält har för låg vattentäthet och tyvärr lär det inte vara den sista heller. Men – om det inträffar så byter vi naturligtvis ut tältet. Det är därför vi har vår garanti.

Detta inträffar dock så sällan att det knappast är mätbart. Det är under en promille av alla tält som uppvisar bristande vattentäthet.

Att enstaka tält kan ha lägre vattentäthet än normalt är ett problem vi delar med andra tälttillverkare. Det är helt enkelt inte möjligt för en vävfabrikant att garantera att de aldrig har en miss i sin beläggning av vävarna.

Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra de material som ingår i tälten och eftersom vi har ett gott rykte på marknaden så får vi ständigt förslag på nya material från olika leverantörer.

Då det gäller vävarna börjar vi med att själva prova vattentäthet, rivstyrka, vikter och dylikt. Ser det bra ut gör vi noggrannare tester hos något certifierat, fristående laboratorium. Om det då blir bra resultat börjar sedan våra fälttester. Vi syr upp kompletta tält, antingen med hela tältet i den nya väven, men ofta med den nya väven i en del av tältet och vår nuvarande väv i andra delar så att vi kan jämföra ordentligt. Det är här våra egna tester med prototyper och specialtält kommer in. Ibland lämnas de också ut till externa testare, framförallt sådana som är ute och använder tältet intensivt under lång tid. Skälet till de långa fälttesterna är att vi för länge sedan har insett att laboratorietester är bra men de räcker inte till. Framförallt gäller det vattentätheten och vidhäftningen av beläggningen. Det är nämligen lätt att göra en väv med mycket hög vattentäthet genom att belägga den med mycket polyurethan, silicon eller liknande. Problemet är att få beläggningen att, under intensiv användning, ligga kvar under lång tid och att vattentätheten inte försämras för mycket. En viss sänkning sker men det får inte gå för fort och den får inte sjunka för mycket.

Som har nämnts i ett av inläggen här på Utsidan skall jag medverka på Svenska Fjällklubben torsdag den 4 maj och jag kommer också att vara med på Kajakdagarna vid Sjöhistoriska Museet den 6 och 7 maj och där vi visar en del av våra tält. Den 5 – 7 maj är vi också med på mässan Fair Enough i Bodafors. Där kommer vår medarbetare Thomas Jonsson att vara med. Thomas och jag skall naturligtvis på alla sätt att besvara frågor från er som har möjlighet att komma till något av dessa evenemang. Ni som inte har möjlighet till det, men som har frågor, hör av er till oss, exempelvis på tentmaker@hilleberg.se.

Bosse Hilleberg
 
tigertamjaren; sa:
Håller helt med Hobbes. Tänk exempelvis om det blåser ordentligt när du slår upp Jysk-tältet vid Sälkastugan, vad gör du då? Ska du betala för en övernattning då helt plötsligt?
Haha, det påminner mig om en kvällsnatt när jag passerade Kebnestationen, och man på de fina tältplatserna kunde räkna till inte mindre än 4 silverfärgade-blå höga kupoltält som antingen blåst sönder eller lutade betänkligt med upprivna staglinor. De fjällräven, TNF och HB som jag såg samma kväll, stod alla fint. Det blåste inte särskilt hårt.

Vad jag vill ha sagt? Jo, att tälten från seriösa tillverkare (och som kostar några tusenlappar) är bra oavsett fabrikat, även om det finns småskillnader (varsågod och välj det lättaste/tåligaste/snabbuppsättaste(!) tältet efter behag), samtidigt som det finns budgettält som inte alls hör hemma ovanför trädgränsen, där ingen kunskap i världen kan rädda tältet i skitväder (utom kunskap som säger: Åk inte dit!). Kebne är ju inte direkt ödemarken, och för det bruket är alla seriösa tält tillräcklig overkill. I Hultsfred är ett Everest-tält overkill (sopsäck räcker), och på expeditioner gäller ytterligare andra förutsättningar. De senare kan man knappast mäta utan väldigt rigorösa tester i vindtunnel med nederbörd etc, och är inte alls intressanta att ta upp i Råd&Rön.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varför?

hobbes; sa:
Mezzner; sa:
Till att börja med så köpte jag ett Jysktält för ca 100 kr så det finns så billiga tält, förvisso var det rea. Det var ett tält som i sin utformning var rätt vettigt, jag har beskrivit det ovan. Att påstå att man inte kan notera nån större skillnad jämfört med ett 5000-kr-tält är förstås befängt, men det är knappast nåt som försökt heller.

Att säga att tälten har helt olika användningsomräde är inte strikt korrekt. Självklart duger som regel ett HB när ett Jysk duger. Det är dessutom så att jag tältat många ggr med mitt Keron och sett andra HB i närheten, när ett Jysk skulle ha funkat. Att det sedan finns tillfällen när HB duger och Jysk suger, är också sant. Dock är det nog så att flertalet HB-tält i princip bara används i Jysk-situtationer!

Regeln dubbelt så bra för fyra ggr pengarna stämmer ju dåligt om man inte är på just rätt ställe på prestandaskalan. Jag vill dessutom påstå att även om jag är vän av generaliseringar, så är prisvärdheten ganska olika bland tält i samma priskategori.

Skulle du ta ditt 100 kr tält till vintertältning på fjället ?

...

/Torbjörn

Finns det något i mitt inlägg som talar för det??

Jag påstår däremot att MÅNGA använder sitt expeditionstält i enklare sammanhang.

För de som gör expedtioner ibland kan jag förstå att det är lite rationellt att använda samma grejer även vid enklare övernattning.

Men att det antal kunder som köpt HB-tält (m fl ambitiösa tält) skulle göra ens en enda övernattning på ett vintrigt kalfjäll tror jag bara är trams.
Jag har minst en kompis med ett HB-tält som inte använt det ovan odlingsgränsen eller i en sitution där alla linor behövt förankras - någonsin.

Jag tror faktiskt inte mitt Keron har varit utsatt för vindar som inte ett något enklare tält skulle klara. (Därmed inte sagt ett Jysk-tält.)

Till viss del kan man säga att jag köpte mitt Jysktält istället för ett Unna, men självklart betyder inte det att de är jämförbara på så många sätt. Som komplement till ett ibland onödigt tungt och stort tält behövde jag dock ett mindre och köpte då, halvt på skoj, ett Jysk-tält. Jag kan ta mitt Keron varje gång jag oroar mig för snöstorm.
 
Utrustningshysterin på utsidan beror väl på att de flesta här bor långt från naturen och har mycket mer tid att syssla med sin utrustning än med turer. Tyvärr leder det till att nybörjare som läser inlägg här tror att man måste ha en utrustning för 50,000 för att gå mellan Abisko och Nikkaluokta. Att ta med sig ett Jysk tält är kanske olämpligt (har inte sett de själv) men det finns massor av allternativ; 1000 kr tält, farsans gammla ryggåstält, köpa på loppis etc. Mitt förra 1000 kronors tält (1000 kr i Peking förvisso) har tålt 20-25 m/s i Kaskasavagge.

Vad är det egentligen som kan hända om nu du skulle ha maximal otur och hela tältet blåser sönder? I 999 fall av 1000 ger ett trasigt tält tillräckligt skydd för att du skal kunna sova natten igenom. Om tältet totalhavererar så fryser du ändå inte ihjäl på sommaren.
På vintern och om du befinner dig mer än 20 timmar från närmaste stuga måste man dock ställa andra krav på utrustningen. De flesta går ju varken på vintern eller långt från stugor.

Jag har själv massa dyr utrustning och jag är lite av en prylnörd, men jag vet också att det mesta jag har är "overkill" för sommarbruk. Men jag försöker inte lura nybörjare att köpa dyrt innan de vet säkert att de har en ny hobby.
 
nils73; sa:
Vad är det egentligen som kan hända om nu du skulle ha maximal otur och hela tältet blåser sönder? I 999 fall av 1000 ger ett trasigt tält tillräckligt skydd för att du skal kunna sova natten igenom. Om tältet totalhavererar så fryser du ändå inte ihjäl på sommaren.

Mycket viktig kommentar, kopplat till det här med prylhysteri och de slutsatser som mindre rutinerade Utsidan-läsare drar av våra små diskussioner. Nyligen hade vi tråden om vad man måste ha med på Kungsleden mellan Abisko och Nikka. När alla hade skrivit om sina "måsten" så närmade sig naturligtvis den stackars trådskaparens packning 100 kg.

En central fråga att ställa inför varje pryl är: Vad är det värsta som kan hända om jag inte har med den här? Nästa fråga: Vad är det värsta som kan hända om den här grejen går sönder på fjället?

Tigern slår ju huvudet på spiken: Längs Kungsleden så är ju det värsta som kan hända för det mesta att man får gå till närmaste stuga och bli ompysslad. Och det kostar några kronor.

Längs Kungsleden och på de flesta andra ställen där tält används är det värsta som kan hända att du får en kall natt insvept i ditt trasiga tält. Eller att du får ta på dig regnstället mitt i natten och knalla någon mil.

I den situationen är det väl ganska väl använd tid att fundera över: Tar jag ett tält för 1000 kr eller för 4000 kr? Tar jag ett tält/skydd som väger 1000 g eller som väger 4000 g?

Jörgen
 
NUI; sa:
nils73; sa:
Vad är det egentligen som kan hända om nu du skulle ha maximal otur och hela tältet blåser sönder? I 999 fall av 1000 ger ett trasigt tält tillräckligt skydd för att du skal kunna sova natten igenom. Om tältet totalhavererar så fryser du ändå inte ihjäl på sommaren.

Mycket viktig kommentar, kopplat till det här med prylhysteri och de slutsatser som mindre rutinerade Utsidan-läsare drar av våra små diskussioner. Nyligen hade vi tråden om vad man måste ha med på Kungsleden mellan Abisko och Nikka. När alla hade skrivit om sina "måsten" så närmade sig naturligtvis den stackars trådskaparens packning 100 kg.

En central fråga att ställa inför varje pryl är: Vad är det värsta som kan hända om jag inte har med den här? Nästa fråga: Vad är det värsta som kan hända om den här grejen går sönder på fjället?

Tigern slår ju huvudet på spiken: Längs Kungsleden så är ju det värsta som kan hända för det mesta att man får gå till närmaste stuga och bli ompysslad. Och det kostar några kronor.

Längs Kungsleden och på de flesta andra ställen där tält används är det värsta som kan hända att du får en kall natt insvept i ditt trasiga tält. Eller att du får ta på dig regnstället mitt i natten och knalla någon mil.

I den situationen är det väl ganska väl använd tid att fundera över: Tar jag ett tält för 1000 kr eller för 4000 kr? Tar jag ett tält/skydd som väger 1000 g eller som väger 4000 g?

Jörgen

Jag är inte riktigt säker på vad slutsatsen man skall dra är. Att det inte är så intressant vad för kvalitét man kräver på sitt tält för konsekvensen är trivial?

Peter
 
Sönderblåsta tält

Var det inte några stackare som frös ihjäl uppe i sylarna en vinter för några år sedan efter att deras tält blåst sönder?

Om jag inte minns fel tältade dom någon kilometer från stationen och hittade inte fram till nödutrymet.
Jag har för mig att jag hört någon säga att om dom hade hållit ihop och legat kvar i tälet så hade den tragiska utgången kunnat undvikas.

Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.