Vinterövernattning

Natten mellan 19-20/3 spenderades ute vid upplandsleden.

Av: fmvjc

19/3 13:30
Framme vid övernattningsplatsenVi delade upp oss i två grupper, den ena gruppen samlade ihop ved, den andra började surra ihop ett bord, vedhuggarna gick i samlad tropp rakt ut i den frysta klorofyllen och snubblade genast över en nedblåst talltopp, i denna hade inte marelden brunnit så vi bestämde oss för att ta hand om det.

Två i gruppen kastade sig över stocken och med hjälp av en såg förvandlade de den snabbt till sågspån.
Dom andra satte igång att bära bort kvistar, grenar och slutligen riktigt stora vedklabbar, sidbyte och släparna visade sig vara lika duktiga sågare som sågarna var släpare.

Elden flammade (tack gode gud för mayasticks) snabbt upp när veden hamnade i eldstaden, nu så ville bordsbyggarna leka timmerhuggare, då dom redan hade byggt ihop en ram till bordet med diverse knopar som får det indiska reptricket att blekna som magiskt.
Så efter en fruktstund, töreutdelning så skiftades arbetsuppgifterna, bordet blev färdigt och veden var färdighuggen.

Trefot monterades och ställdes över elden, vatten kokades upp kastruller och spagetti kastades i för att bli middag.
Pasta och pesto serverades till hungriga magar och intogs under TYSTNAD, alla var visst riktigt hungriga.
Vi packade upp vår packning och gjorde oss hemmastadda.
Mer ved brändes och bananer med choklad lades på glöden, äpplen grillades och ost stektes, vi samlades kring elden och intog alla delikatesser.
Sedan var det fritt val, promenader togs till Mälaren, andra satt och pratade.

20/3 06.50 Solen har krupit upp över horisonten och med den vi, elden tänds fort med hjälp av glöden från igår kväll, denna hade sparats under ett lager av aska, 4 späntade pinnar, lite blåst på glöden och flammorna steg åter mot himmelen, trefoten restes och en kastrull med gröt gjordes iordning.
Diskning och packning gjordes.
Vi hade lite ved kvar så vi bestämde oss för att göra tundbröd. Mjöl, vatten och hjorthornssalt, knåda degen, under tiden tunnbröden gräddades i stekpannan satt vi och njöt av solen.
Tunnbröden och mer grillad ost åt vi. Sista måltiden för denna gång, bordet och trefoten rivs.

Vi tackar varandra för en riktigt trevlig övernattning.

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar
Länge har Björn imponerats av gamla och grova träd. Här får vi följa med i jakten på Sveriges trädjättar, som är lite svårare än man kan tro. Du ... 4 kommentarer
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...
Peter gjorde vintern 2016 en vintervandring med snöskor genom ekoparken Karhuvaara utanför Gällivare. Se filmen från vandringen. 1 kommentar