Måltavla för pilbåge

Billigt och bra: Sträckfilm som man drar ut och knölar ned hårt i en jutesäck.


Tråckla ihop en säck av

Plasten stoppar pilarna snabbt och gör att de är lätta att dra ut.
Juten bli inte sönderskjuten direkt då den är glesvävd.

Sen lite sprayfärg för att måla måltavla eller målprickar.

Måltavlor av detta klarar sig flera år utomhus.

Jag har bla gjort en liten måltavla som en fotboll med ett kasthandtag så man kan kasta iväg den en bit.
 
Gissar att det är en sån här jag söker.

Någon som har andra tips av material man har hemma?
Ska användas i sommarstuga några gånger under ett år så det är mycket sällan.
På den tiden jag sköt pilbåge använde jag alltid en sån här:

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300

Jag sköt med ganska kraftfulla compoundbågar och då funkade 50 mm tjocklek bra. För lättare pilbågar räcker säkert 30 mm för XPS cellplast eller EPS.
Vill man göra en enkel pricktavla så kan man göra snygga cirklar med en bred märktuschpenna, ett snöre med en spik satt i mitten.
 
Jag kollade runt lite förut på vilka lösningar man kan köra med. En sak man ska tänka på är att de flesta lösningar innebär att mitten ganska snart blir sönderskjuten och man behöver då en lösning där man kan byta ut de bitarna.

Att då använda hela skivor blir inget bra, för det är svårt att byta ut mitten på en sönderskjuten skiva.

Att snickra en ram som man sen travar remsor av t.ex. XPS, wellpapp eller liknande i och spänner ihop (spännband eller gängstänger) verkar vara en praktisk lösning.

Några snabbt framgooglade exempel som använder lite olika "fyllning".




Man vill helst ha en lösning där pilarna tränger in "mellan" grejer (och bromsas av friktionen) snarare än en lösning där pilarna penetrerar nåt (och alltså skapar permanenta hål).

Halmbalar eller säck med tygtrasor kan man också använda, men själv tycker jag det är svårt att få ihop tillräckligt med trasor.

Inte att förglömma vill man kanske ha nåt fång bakom tavlan de gånger man missar rejält. En löst hängande tjock matta verkar vara en smart lösning. Är den uppspänd går pilarna igenom, men hänger den löst så viker den undan istället.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.