Ridning i Wadi Rum, Jordanien

6 dagar på häst genom öknen i Jordanien. Fantastisk natur, fina hästar och bra guidning.

Av: Pott

Jag har alltid varit lite fördomsfull mot araber. Ofta hör man att de har mycket temperament, hetsigt humör osv. Visst de är inte som lugna islänningar eller nordsvenskar men vilken fart och uthållighet de har. Jag hoppas ni läsare har förstått att det är hästraser vi pratar om och inget annat...

Wadi Rum blev mitt och Lina's första längre besök i en riktig öken och redan längtar vi tillbaka. Under sex dagar fick vår grupp på 7 personer en otrolig upplevelse guidade av beduiner från området.

De första två dagarna började vi ganska lugnt för att lära känna hästarna och varandra, alla var ganska erfarna ryttare. Längre fram på turen ökade vi tempot lite med längre sträckor trav och galopp. Hästarnas uthållighet trots värmen är fantastisk.

Upplägget på turen var enkelt. varje dag steg vi upp när solen kröp över horisonten, åt vår frukost och sadlade hästarna. Ridning fram till lunch där våra två supportbilar hade lagat mat och förberett vatten till hästarna. Lunchmaten var enkel och mättande, ofta någon form av varm tomat/bönröra som serverades med bröd, hummus och t.ex. tonfisk.

Vackra vyer

Varje dag hade vi två timmars vila på maten tills det blivit lite svalare och sedan fortsatte ridningen tills solen gick ner. Varje kväll anlände vi till färdig middag och våra tält hade ställts upp. All inclusive har ju blivit mer och mer populärt och jag förstår varför! Maten i mellanöstern är ju mycket bra och vi imponeras av kockens middagar som tillagas på gaskök eller över elden.

Rast

Mörka moln på bilderna och det kom faktiskt lite regn en av dagarna men kläderna torkade snabbt i värmen. Det är svårt att hålla ordning på vätskebalansen i kroppen men där det finns beduiner verkar det också alltid finnas en kanna med te så det gäller bara att komma ihåg att dricka så fort det bjuds och det är ganska ofta...

Lite fakta:

November/december är en bra period att åka till Jordanien då temperaturerna är ganska behagliga. ~10 grader på natten och 20-30 grader på dagen.

Flyg med Turkish Airlines är prisvärt och de har bra mat på planen.

För mer information om vår guide klicka in på Jordan Tracks hemsida via länken nedan.

2010-11-26 10:35   seobserver
Du förmedlar stämningarna väl och ljuset var alldeles speciellt där, vi var där i februari och fick t o m en morgon med snö.

2011-01-18 12:03   HappyDiver
Intressant artikel! Krävs det några speciella förberedelser innan man ger sig iväg på ett sånt här äventyr?

Jakob Lindén från Umeå blev femte deltagaren i Äventyrliga dagen, han fick både isklättra och rida. 1 kommentar
I november kommer filmfestivalen European Outdoor Film Tour - E.O.F.T på besök till Göteborg och Stockholm, du kan tävla om biljetter här på Utsidan. 1 kommentar
Anneli Wester, som skriver här på Utsidan, fick igår utmärkelsen Årets kvinnliga äventyrare. Årets manlige blev Andreas Fransson och Lars Cronlund ... 1 kommentar
This is an excerpt from my Travel Journal "USA (NY) + Dominican Republic" with focus on my climb of the mountain "Pico Duarte" in the Dominican ...
Det hade varit några trista höstmånader men han hade kämpat på med träningen med hästen. Denna dag var det ett par plusgrader och strålande sol. Allt startade som en vacker höstdag men slutade med ... 6 kommentarer