Naturbingo och Skogsmulle på Allemansrättens dag

Den 20 september är det Allemansrättens dag och det firas med flera aktiviteter som fokuserar lite extra på just allemansrätten.

Av: Alicia Schumacher

Foto: Alicia Schumacher

På onsdag 20 september firas Allemansrättens dag. Dagen syftar till att öka kunskapen om allemansrätten och få fler att vistats i naturen.

Under hela veckan, 18-24 september, fokuserar flera friluftsorganisationer lite extra på allemansrätten och sprider kunskap om den på sina aktiviteter och i sina sociala kanaler.

Allemansrättens dag instiftades av Svenskt Friluftsliv och Generation PEP år 2022. Kampanjen drivs tillsammans med Svenska Turistföreningen, Sportfiskarna, Kanotförbundet, Orienteringsförbundet och Friluftsfrämjandet. Under #allemansrättensdag kan du få inspiration och se hur dagen uppmärksammas runt om i landet. Läs mer om Allemansrättens dag här.

Ett urval av aktiviteterna:

Svenska Kanotförbundet:

I samband med allemansrättens dag kommer vi lyfta vårt nya material kring allemansrätten på och kring vatten lite extra, bland annat vår nya film om Allemansrätten och paddling. Redan nu kan du testa det nya spelet Paddlarens naturbingo

Sportfiskarna:

Under veckan kommer Sportfiskarna att genomföra fiskevård tillsammans med uppemot 400 svenska skolbarn på mer än 10 orter. I detta projekt som vi kallar Skolbäcken får barnen hjälpa till att restaurera vatten som vi människor har påverkat genom att tillföra sten, grus, genom att ta bort vandringshinder och genom att återskapa skugga genom trädplantering.

Svenska Brukshundklubben:

Svenska Brukshundklubben har släppt fyra filmer om ”allemansrätten med hund”. På allesvansratten.se kan du läsa mer om de rättigheter och skyldigheter som hundägare har när de är ute med hund i skog och mark.

Friluftsfrämjandet Frösön och STF Jämtland Härjedalen:

Kom och häng med oss vid Lillsjöns badplats lördag 23 september. Då firar vi allemansrättens dag med bland annat tipspromenader och en skattjakt. Aktiviteten passar alla som vill fira vår unika rättighet att vistas i naturen eller som vill veta mer om vår fina allemansrätt. Vi ser till att det finns eld om det är någon som vill grilla. Aktiviteten är gratis!

Friluftsfrämjandet Region Syd:

Besök ett av naturreservaten där Skogsmulles kartor finns och lär dig mer om allemansrätten på allemansrättens dag samtidigt som du får en fin vandring i höstskogen. Kartorna informerar även om de särskilda reservatsregler som gäller i naturreservaten. Skogsmulle ger dig dessutom små uppdrag om du besöker platserna som finns utmärkta på kartorna! Ladda ner kartorna här

Korpen - Världens största tipspromenad:

Med världens största tipspromenad vill Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet få fler människor att på ett enkelt sätt ta sig ut för att röra på sig och samtidigt få rolig, viktig och ny kunskap. Gå tipspromenaden som Svenska Turistföreningen kurerat om allemansrätten. Det finns frågor både för vuxna och barn. Vet du tex hur länge du får tälta på samma plats eller om det är tillåtet att bada överallt? Du hittar tipspromenaden här

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.