Kök till Fjällräven Clasic

Hej!

Jag ska upp och vandra Fjällräven Classic nu till sommaren. Vad tycker ni jag ska ha för kök?

Jag behöver bara något för att koka upp vatten. Räknar bara med att äta frystorkad mat och att koka vatten till en kopp te och lite gröt till frukost. Jag har redan ett trangiakök (med både gasbrännare och spritbrännare) men det känns för stort och tungt.

Jag är ute efter tips på både lämpligt kök/brännare och kokkärl. Räknar med att använda de gasbehållare man får tilldelade på FC (antar att det är vanliga 230g-behållare). Jag kommer gå med en liten och lättpackad ryggsäck, så vill ha något litet och lätt kökssystem också 🙂

Är det Soto Windmaster och MSR Pocket Rocket som är de två bästa valen eller finns det något annat jag borde kolla på? Vilket kokkärl skulle ni tipsa om till de brännarna? Behöver jag i så fall också fundera på ett vindskydd? Jag räknar med att det kommer regna hela veckan så att den mesta av matlagningen blir nog i tältvestibulen 😅
 
Om man bara ska koka vatten så funkar vilken toppmonterad gasbrännare som helst. Vindskydd är bra, annars funkar det mkt dåligt om det blåser. Ta med någon av trangiakastrullerna tex.

Annars finns ju olika paket med brännare, vindskydd och kokkärl ihopbyggt till en enhet, dyrare såklart.
 
Storlek på sällskapet? Under alla omständigheter behöver du vindskydd. Solo klarar jag mig bra med ett MSR PR, grötkok 3 minuter kräver grytmusare. normala kastruller räcker väl.
 
Det brukar funka utan vindskydd i absiden om man bara ska koka en mindre mängd vatten. Särskilt om man har med sig massa gas (230g gas är massa gas om man bara ska koka vatten). Men jag har alltid vindskydd med ändå. Dels sparar man gas och dels så kan vindskydd vara nödvändigt under vissa omständigheter, kanske vill man ändå laga mat utomhus i blåsten någon gång.
FMS116t väger 48g och är några hundralappar billigare än Pocket Rocket och Soto Windmaster. Så det blir mitt val. Tillsammans med en kastrull på ca 50g och vindskydd + lock i alufolie på max 20g så blir det ju 120g för hela kökslösningen.
 
Storlek på sällskapet?
Det är bara jag. Första gången jag vandrar själv. Tidigare har vi varit fler, och då har trangiaköket varit bra.

grötkok 3 minuter kräver grytmusare
Jag har grytmysare till mina trangiakastruller. Men nu hade jag hoppats klara mig utan. Behövs, antar jag, inte till den fystorkade maten. Till frukostgröten får jag väl ta något klädesplagg jag har liggandes och linda in grytan i 🙂

Annars finns ju olika paket med brännare, vindskydd och kokkärl ihopbyggt till en enhet, dyrare såklart.
Har du några specifika tips här som du tycker är bra?

FMS116t väger 48g och är några hundralappar billigare än Pocket Rocket och Soto Windmaster. Så det blir mitt val. Tillsammans med en kastrull på ca 50g och vindskydd + lock i alufolie på max 20g så blir det ju 120g för hela kökslösningen.
Nu snackar vi! Det här låter bra 👌
På grund av eller tack vare mitt trangiakök har jag aldrig behövt fundera på vindskydd. Kör du på något du köpt, eller har du gjort eget?
 
+1 på Kimkims tips, jag har haft samma brännare i ett tvåsiffrigt antal år och den har skött sig klanderfritt. Ska du ändå koka gröt så är det bra med en sådan bredstrålande och finreglerad brännare som denna, samt helst aluminiumgryta - titan har mycket sämre värmeledningsförmåga så gröten bränns vid lättare. Hårdanodiserat alu är bättre än "vanligt".

Här finns foto + kommentarer till mitt eget lätta kökskit, där du kan se hur jag fixat bl a vindskyddet. Det når ända upp till kastrullkanten för att maximera bränslebesparing på riktigt långa turer, men du behöver säkert inte snåla fullt så extremt, och då är det busenkelt med bara den nedre delen.

Behöver du inte heller enlitersgrytan, så har Trangia numera både en på 0,8 l (som dock märkligt nog är tyngre) och en på 0,5 l. Smalare gryta än så blir inte så optimalt på en bredstrålande brännare. Tamojen till Mini passar till alla.

PS: behöver du verkligen 230 g gas? Min åtgång med det länkade kittet är som mest 7 g gas per uppkok av knappt 500 ml vätska.
 
Senast ändrad:
Angående gröt så brukar jag stänga av köket innan jag häller i havregrynen. För ännu grötigare konsistens kan man köra hälften av havregrynen i mixer innan avfärd. Blir minst lika bra som kokad gröt. Man måste förstås ändå diska kastrullen men en helt annan sak än att diska efter ett faktiskt grötkok. Mysare behövs ej.

Jag brukar alltid ha med grytmysare men jag torkar egen mat (varierande tillagningstid) och kokar linser och ris ibland och då sparar man ju mycket gas.
 
Ska du ändå koka gröt
Ja, som @Kimkim är inne på så betyder det för mig att man slår på kokande vatten på grötmixen och låter den stå tills grynen svällt tillräckligt mycket :) (Eller kokar upp först, stänger av, och häller ner grötmixen i grytan).

Här finns foto + kommentarer till mitt eget lätta kökskit
Tack! Engångspajform alltså! 🙂 Får åka till ica och kolla vad jag hittar :D

behöver du verkligen 230 g gas? Min åtgång med det länkade kittet är som mest 7 g gas per uppkok av knappt 500 ml vätska.
Jag bara gissar att det är det de delar ut. Primus sponsrar om jag fattat det hela rätt. Säg att jag ska vara ute i 5 dagar. Koka vatten till gröt + te på morgonen, en gång till lunch och en gång till middag. Det blir fyra uppkok om dagen, så totalt 20 uppkok. Gånger 7 g = 140 g totalt. Så två 100 grammare, eller en 230 🙂
 
OK, den sortens "grötkokning" låter ofarlig ;)
Tre varma måltider per dag spräcker ju 110 g - gränsen (MSR:s patroner innehåller så mycket). Kn vara skönt att kunna slarva mer med bränsleförbrukningen om du ändå ska bära på 230 g.

Pajformsfolien brukar jag först kavla slät med vanlig brödkavel, och sen helt enkelt forma mot kastrullens botten - då blir den packbar utan att ta upp mer plats än folietjockleken. Nedre delen av vindskyddet på bilden är formad av en hel engångsform från ICA, minsta storleken.
 
Jag gick F C med delar av familjen för 15 år sedan.
Då var det minsta gasbehållaren, 100gr? som delades ut om jag inte blivit helt senil sedan dess.
 
Jag hittar inte FMS-116t till salu någonstans i Sverige.
Amazon har FMS-300t för 500kr. Skulle det kunna vara ett alternativ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
valtteri Gas till kök i bodö/fauske/sulitjelma Kök och brännare 5
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
koskenkorva Ultralätt kök + potta till densamme! Kök och brännare 0
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Primuskungen Tillbehör till kök? Kök och brännare 19
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
gaedda Bensinbrännare till Trangia-Kök Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.