Lyckad svensk förstabestigning av "Kung Oscars Fjäll" i Tibet

Av: Christer Lindh

Klättrarna Janne Corax och Nadine Saulnier från Målilla lyckades den 26/7 som de första någonsin bestiga toppen av det 6 323 meter höga berget Kangzhagri i Tibet. Dessutom i en 50 dagar lång tvåmannaexpedition till fots och på cykel utan support.

För äventyrstidningen Outside berättar Janne Corax från Kashgar, Kina: "Eftersom vi gav oss iväg mitt i monsunperioden fanns inga andra alternativ än att ta oss till berget till fots/på cykel. Med proviant för 50 dagar lämnade vi de riktiga vägarna bakom oss den 30 juni." och fortsätter: "Med 80 kilometer kvar till bergets fot lämnade vi cyklarna för att till fots, med proviant för 15 dagar, ta oss sista biten."

Kangzhagri fick av Sven Hedin namnet Kung Oscars Fjäll när han som första västerlänning passerade under sin resa över Chang Tang-platån 1896. Sven Hedin lär ha ansett att det var ett osedvanligt vackert berg och bestämde sig för att döpa det efter en av sina sponsorer: den dåvarande svenske kungen Oscar II.

Det finns inga dokumenterade tidigare bestigningar av toppen av Kangzhagri, den huvudsakliga anledningen till det är sannolikt att berget ligger i Chang Tang-provinsen som är ett av världens mest isolerade landområden och det är från bergets fot över 60 mil till närmaste farbara väg. Paret Corax/Saulnier besökte området under en tidigare expedition 2003 men då utan att bestiga berget.

Toppförsök har gjorts tidigare, bland annat av en japansk expedition som vintern 1998/1999 tvingades vända på grund av kyla. Tidigare i år gjorde ett försök av en svensk expedition med bland annat Ola Skinnarmo men denna avbröts på grund av tekniska problem innan man nådde själva berget.

Om Kangzhagri

Höjd: 6 323 meter (höjden anges allmänt som 6 305 meter men GPS-mätningar vid denna expedition visar att berget är högre än så).

Land: Kina (Tibet)
Koordinater: 35*33'25""N / 89*34'32""E

Om Janne & Nadine

Janne Corax, 39, är yrkesäventyrare, klättrare och långfärdscyklist. Många av hans tidigare resor har fört honom till Tibet och han är en uppskattad och flitigt anlitad expert på äventyrliga resor i allmänhet och Tibet i synnerhet.

Nadine Saulnier, 31, är född i Quebec, Kanada. Hon är sedan sju år tillbaka svensk medborgare och bosatt i Sverige. Sedan övre tonåren har hon som klättrare och långfärdscyklist deltagit i expeditioner världen över.

Mer information/bilder:

Janne Corax, www.stormkorp.se

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer