Ensamseglare med många egna tankar

Av: kiljano

Ensamseglaren Sven Yrvind medverkade i måndagens studio ett. Han befinner sig just nu mitt i förberedelserna inför en stundande världomsegling. Under 600 dagar ska han segla runt jorden. Detta utan att stiga i land på någon av platserna har passerar! I hans 4-meter långa båt kommer han att ha med sig 400 kilo mat och 100 kilo böcker.

I intevjun delar han med sig några spännande tankar om dagens samhälle och hur vi påverkas av vår tillvaro. Hans inställning är att vi ständigt söker "underhållning" och att vi inte ger oss tid att smälta intrycken och reflektera kring vår tillvaro. Detta är delvis tankar som jag delar trots att jag är 40 år yngre. Jag kan tänka mig att vi är många som ger oss ut i naturen av just detta själ. Att få tid att vara oss själva och inte ständigt underhållas. Naturlig återhämtning och naturliga intryck.

Han recept på problemen vi ställs inför är att själv ge sig av på en världomsegling. Han menar att han under dessa 600 ensamma dagar kommer hitta många svar på de problem vårt samhälle står inför. Jag rekommenderar varmt att man lyssnar på den här spännande intervjun, den är inte lång men sätter igång många spännande tankar och lockar till enhel del skratt.

Här är en bild som kommer från hans hemsida, på den kommande rutten:

Här under finns intevjun inbäddad, om den inte syns (om du besöker sidan med en mobil) så kan du lyssna på intervjun HÄR.

Om man sedan vill hör mer om hans seglingar finns det gott om andra inslag och intervjuer i sveriges radios arkiv.

2013-10-17 22:13   Johan Stadling
Han har en bra idé, jag köper den...
Men i intervjun verkar han ju leva i en annorlunda värld.

Svar 2013-10-18 09:06   kiljano
Kanske har och göra med att han är pensionerad? Vad det än må vara är det skönt med lite orginal som också får plats i etern.

2013-10-19 22:35   skogsfia
Sven är ju känd sedan årtionden i seglarkretsar. Redan på 70-talet var han igång och byggde båtar som var små men osänkbara. Han är helt klart en fritänkare med egna idéer om det mesta och anses helt galen av vissa men har nog en hel del kloka funderingar om livet. Han hjälpte en ung grabb att segla över Atlanten för ett par år sedan vilket utmynnade i en bok som de skrev gemensamt. Den heter Den unge, den gamle och havet, tror jag. Kul att Sven med all sin erfarenhet ville coacha en ung grabb.

2013-10-21 09:29   jamo
Heja Sven! Kul med orginal som går sin egen väg. Finns mycket att lära av honom för seglare.

Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar