Nordkap februari 2024

Kommer nu i februari att på egen hand vandra till Nordkap och därifrån paddla kajak till Spetsbergen.

Inte riktigt. Tycker att ordet ”expedition” är lite missvisande och jag gissar att det sällan motsvarar vad de allra flesta av oss 2024 faktiskt gör när vi ska bege oss från civiliserade trakter och ut i vildmarken. Men i brist på ord som bättre beskriver det jag ska göra, skriver jag likväl i den här grenen av forumet. Hittar ingen mer lämplig gren. Kanske kommer det jag ska göra provocera en del. Vem vet?

Ska nu i februari köra bil från Stockholm till Nordkap och av både praktiska och äventyrliga skäl sova i bilen. Detta istället för att sova i hus, så som vandrarhem och hotell. Kommer utrusta bilen med en dieselvärmare, som kommer kunna upprätthålla skönt varm temperatur i kupén om nätterna när motorn inte är i gång och det är mycket kallt ute. Har med smärre anpassningar av bilen sovit i den förr, vilket har gått mycket bra. Dock blir detta första gången i mycket kall väderlek.

Frågor:

• Hur har ni med egen erfarenhet genomfört effektiv värmeisolering av bilen, mer än att kvällstid täcka glasrutornas insida?
• Ni som har besökt Nordkap, vilka är över- och underskattade platser att besöka?
• Platser att besöka och saker att göra som är mindre intressanta när där ej är snö och kallt?
nordkap-1920x1080-1-1440x810.jpeg
 
Finns en Facebook om Bilcamping, med många tips. Många brukar isolera en Van, men inte en bil, då är det sovsäck eller värmare som gäller.

En dieselvärmare behöver även ström från ett separat batteri. Använd inte bilens startbatteri, kan ta slut.

Ett annat alternativ är ett litet elverk och en värmefläkt.
 
Finns en Facebook om Bilcamping, med många tips. Många brukar isolera en Van, men inte en bil, då är det sovsäck eller värmare som gäller.

En dieselvärmare behöver även ström från ett separat batteri. Använd inte bilens startbatteri, kan ta slut.

Ett annat alternativ är ett litet elverk och en värmefläkt.
Finns en Facebook, HasseQ? Jag tänkte kolla hur det är med kunskap och erfarenheter här på utsidan-forumet. Hur en dieselvärmare fungerar och vad den kräver har jag koll på och är ju heller inget som jag frågar om.
 
Jag skulle nog köra på elverk, samma bränsle som bilen. Då vet man att det alltid funkar. Men kostar ju en del.
 
Du verkar mest bli arg för varje tips du får. Men Lycka till.
Att kunna avgöra ifall man faktiskt svarar på frågor som någon har – eller inte gör det, utan svarar på helt andra frågor – är viktigt för att kunna bistå med meningsfull hjälp. Det är enligt min uppfattning sällan synd om den som försöker men misslyckas att ge hjälp, trots att den som ber om hjälp tydligt uppger vad för hjälp den önskar och behöver. Det brukar motsvara narcissistiska drag att uppfatta en oförstående omgivning som elak när ens björntjänster inte uppskattas.
 
HasseQ har ju rätt i att du nog kan få bättre tips i en Facebook-grupp (eller annan plattform) som mer fokuserar på motoriserad turism. Utsidans intresseområde definieras ju som "icke-motoriserat uteliv". Jag läser hans inlägg som ett välment råd till dig.

Jag är själv ett bra exempel på sådana Utsidan-medlemmar, som inte kan bidra med något vettigt till dina funderingar, just för att jag aldrig använt min bil till det du tänkt dig.
 
Ifall man bortser från värme i bilen, vilket tydligen är något som få här har erfarenheter av och som motsvarar något som jag har ganska bra koll på, återstår ju och återfinns Nordkap i trådstarten. Men alltså inget där att dela med sig av angående kunskaper?
 
HasseQ Jag läser hans inlägg som ett välment råd till dig.
Jag tror också att rådet var välment, men det besvarade ingen fråga jag hade och missar helt mitt beskriva behov av hjälp. Ungefär som att be om råd vid köp av kniv och få snälla förslag om att istället skaffa en sked. Eller när man frågar om något i Turiket och får välmenande svar om att det är trevligare i Italien och Grekland.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.