Adrenalin Rush

Maybe Xdin trea i Europas hårdaste äventyrstävling.

Av: Ulf J

Efter tre dagar och 16 timmar gick det svenska laget Maybe Xdin i mål som trea i den hårdaste adventure race tävlingen i Europa, Adrenalin Rush på Nordirland. På plats fanns även det svenska laget Reebok Adventure som slutade på en femte plats.

Tävlingen startade i söndags kväll och tävlingen har pågått non-stop i 480 kilometer.Maybe Xdin har endast sovit 5,5 timmar under tävlingen och detta gjorde racet till lagets största prövning någonsin.Maybe Xdin tog kommandot direkt på den inledande paddlingen och cyklingen. Många förvånades över det hårda tempot. Efter en etapp med havspaddling i Atlanten blev Per magsjuk. Han fick inte i sig någon ny energi på 24 timmar utan spydde hela tiden upp det han försökte få i sig. Laget tappade många timmar på en lång vandring över de irländska bergen. - Per var verkligen nere för räkning och jag var inställd på att vi skulle bryta tävlingen. Vi vilade två timmar i ett gammalt fallfärdigt stall men Per gick inte fortare än en 90-åring. Vi andra försökte verkligen få igång honom, kommenterar Björn lagets fall från 3,5 timmars ledning till en fjärde plats.Per kom igen och laget samarbetade sedan grymt bra på den kommande cyklingen och kände chansen till en tredje plats. Den fjärde natten var alla oerhört trötta men genomförde grottkrypning och cykling (mer eller mindre sovandes...) och tog sig förbi det polska laget Hellman Moritz Vid sista bytet till den avslutande paddlingen kom det engelska laget The North Face från ingenstans och växlande ut endast minuter efter Maybe Xdin Laget fick fart på sin favoritgren och paddlade in drygt tre timmar på täten och säkrade sin tredje plats med en dryg timme. Det gjorde sedan inget att laget fick en halvtimmes tidstillägg för en utrustningsmiss i början.

Adrenalin Rush har verkligen levt upp till sitt rykte som Europas tuffaste tävling i adventure racing. Enastående vyer och oanat påfrestande etapper har kantat banan som blivit en riktig utmaning för de tävlande.- Jag minns speciellt Ride & Run-etappen utmed de vackra sandstränderna. Det blev annorlunda när man hade ansvar för två stora djur mitt i natten. Det gick inte att bara köra på, berättar Gustaf om sina minnen.- Åsa blev avkastad en gång och hästen skenade iväg i mörkret. Mycket hann fara genom huvudet om hur det här skulle sluta. Som tur var ville hästen tillbaka till sin kompis och kunde snabbt fångas in igen av Björn och Per, avslutar Gustaf.

Brian Elliot, tävlingsledare för Adrenalin Rush, kommeterar det svenska laget med irländsk accent:"I´m really impressed by Team Maybe Xdin and their performace, especially as it’s their first expediton length adventure race, they had great planning and strategy. They are definitly a team to take seriously and I think they will compete right at the highest level in the future."

Det finns många intressanta och annorlunda historier att berätta efter ett sådant här äventyr. Ortsbefolkningens uppfattning om de tävlande som ockuperat staden Enniskillen är "they are crazy people, these adventure racers".Det hela är kanske en fråga i vilket perspektiv man ser på saker. Som Åsa uttryckte det inför den sista paddlingen. –Nu ska vi bara paddla 45 km till mål! I vanliga fall är det bra mycket mer än ett rejält träningspass.Efter lördagens avslutningsparty återvänder lugnet snart till Enniskillen och Maybe Xdin börjar förberedelserna för nästa tävling.

Fakta:

I årets upplaga av Adrenalin Rush startade 32 lag från 11 nationer. I dagsläget beräknas 18 lag genomföra tävlingen plus ytterligare fem lag utom tävlan. Resterande nio lag har fått bryta tävlingen, däribland världens nu bästa lag Nokia Adventure från Finland. Tävlingen genomfördes för tredje gången och räknas som Europas tuffaste multisporttävling med expeditionsformat. Bland de tävlande är det banans längd, den tuffa terrängen, det hårda vädret och den krävande orienteringen som ger den sin rättmätiga rykte.

Tävlingen genomförs non-stop med mixade fyrmanna lag med minst en tjej. Lagen bär med sig den utrustning och mat som behövs för hela tävlingen. Vid två tillfällen träffar lagen på sina fem förpackade lådor, där utrustning kan bytas ut och mat fyllas på.I årets Adrenalin Rush var grenarna paddling i 2-mans havskajaker, cykling på mountainbikes, löpning/vandring, ridning med två hästar på fyra personer, grottkrypning och olika repmoment. Totala banlängden var 480 km.

Maybe Xdin bestod av Björn Lans, Åsa Eklund, Gustaf Hedin och Per Vestling.

Källa: Björn Lans

Adrenalin Rush

Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
Petzl har just lanserat en ultralätt pannlampa med uppladdningsbart batteri, var med i vår tävling så har du chansen att vinna en. 1 kommentar
Äntligen är det dags för en ny fototävling! Fotografera någon rolig och fantasieggande stubbe och var med och tävla. Calazo förlag sponsrar med ... 2 kommentarer
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...