Mina funderingar kring utrustning, friluftsliv och vardagens äventyrligheter. Välkommen!

Hej och hallå!

Kul att du tittade förbi. Jag heter Magnus och har precis utbildat mig till Fjälledare vid Storumans Folkhögskola. Jag har också nyinflyttad till Östersund där jag jobbar med utveckling av friluftsutrustning.

Gillar det mesta som har med fjäll, skog och sjö att göra.

Skriv gärna en rad om du vill. Det är alltid roligt med kontakt.

//Magnus

Användarnamn: lankwaifong

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor, Magnus gillar: sommar, vinter, höst, vår, snö, skidor, vandring, film, att sy saker, att bygga saker, mode, skogen, att träffa nya människor, att träffa nya roliga människor, mat...

Tankar om utrustningsdetaljer, avsnitt ett

Efter en vecka i Pieljekaise nationalpark under senhösten har jag följande tankar om några av mina utrustniungsdetaljer:

Syntetvaddjacka: Jag är mycket nöjd med min vaddjacka (tror det är 100g/m2 fyllning) från Tenson. Det är egentligen en snowboardjacka och är lite längre. Den har löstagbar huva (är skön att ha med som mössa separat om man vill) och löstagbart snölås. Jackan väger ca 800 gram men är mycket mångsidig. Den är så pass stor att den rymmer dunväst innanför och jackan ryms samtidigt under min skaljacka (en 2-lagers längre variant från Tenson). Den går lätt att ta på vid rast och jag hade den även i sovsäcken liggandes ovanpå kroppen. Den kommer att bli en bra följeslagare under de tre kallaste säsongerna. Förstås är den tyngre än om den hade varit fylld med dun, men under en fuktig höst och då man svettas är det bättre med syntet som förstärkningsplagg vid rast. MVG! Balaclava: Min balaclava (400g/m2) från Woolpower är jag mycket nöjd med. Den har varit med mig under ett antal år och under denna tur hade jag på mig den nästan dygnet runt. Den funkar bra som halsduk och går då snabbt att dra på huvudet. När man vandrar är det viktigt att hela tiden reglera klädseln så att man inte svettas men inte heller fryser för mycket. En balaclava är då outstanding tycker jag! Den är dessutom ruskigt skön att ha på sig i sovsäcken och funkar bra under en skalmössa. Sovsäck: Om jag hade haft en något varmare syntetsäck skulle jag ha använt denna. Nu hade jag nöjet av att ligga inklämd mellan två personer, vilket gjorde att jag inte kom emot tältväggen, men Fredrika fick erfara en nedblött dunsäck och det är omöjligt att torka på ett bra sätt under en fuktig hösttur som denna. Min dunsäck kommer bli bra under en torr vinter, men syntet är att föredra när det ärt blött av den enkla anledningen att den går att torka i fält. Kängor: om man har en sovsäck som inte är så känslig mot lite fukt kan det vara en fördel att kunna ta in kängorna i tältet och kanske till och med i sovsäcken. I alla fall en timme innan avmarsch så att de hinner tina upp. Genomfrusna kängor är INTE mysigt!

Om stegjärn, isyxor, fågeljakt och Robinson i Västerbotten

Hemkommen från några riktiga actionveckor där jag fått kasta mig över isklyftor, visat mig macho med hagelgeväret och levt robinsonliv i de västerbottniska skogarna. Här kommer det; norra europas längsta inlägg. Håll tillgodo.

SAREK – abnormt stora älgar och storslagna vidder

Sitter och snorar ner tangentbordet efter att ha dragit på mig en elakartad form av älginfluensan i Sareks nationalpark. Det känns dock väldigt värt efter alla storslagna djur- och naturupplevelser som jag haft de senaste tio dagarna.

med cykeln på axeln i jämtlandsfjällen

Jag är nyss hemkommen från en för mitt vidkommande ganska misslyckad fjälltur. Efter en fantastisk och avkopplande medeltidsvecka i Visby tog jag vägen via Östersund och min lillasyster för att ta mig till Sylarna och min första vecka tillsammans med klassen efter ett långt sommaruppehåll.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.