Vidare exploatering i norrbottensfjällen?

Avsl12

Avslutat
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=68196&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Det vore ju förjävligt om vägen Ritsem-Tysfjord byggs - kapar ju mer eller mindre orörda fjällområden mitt itu, undrar om upprustningen/tillbyggnaden av "vägen västerut" som pågår i sommar och höst är en förberedelse för vidare vägbyggen.

Hoppas innerligt att alla intresseorganisationer, samebyar och naturvårdsverket säger ifrån - finns det inte nog med asfalt i fjällen?
Läste om detta redan i somras. Upprustningen av vägen beror nog på att den var så dålig att den knapp var körbar. Vem äger den vägen? Tillhör den det allmänna vägnätet eller ägs den fortfarande av vattenfall?

Nu är inte vattenfall en statilig förtag utan ett multinationellt storföretag med intressen i många energiområden, kärnkraf och kolkraft bland annat. Den planerade vägen och utbyggnaden är kanske bara en skenmanöver för att få igenom något annat eller rikta blickarna från något annat. Det verkar vara ett projekt som är lika omöjigt som att dämma Sitojaure. Nu får man packa ryggsäcken och ta med sig lavvun för att skapa ett nytt "Stilla" om det kärvar till sig. Jag har plats för tre till i den :)

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutad210712

Gäst
Läste om detta redan i somras. Upprustningen av vägen beror nog på att den var så dålig att den knapp var körbar. Vem äger den vägen? Tillhör den det allmänna vägnätet eller ägs den fortfarande av vattenfall?

Nu är inte vattenfall en statilig förtag utan ett multinationellt storföretag med intressen i många energiområden, kärnkraf och kolkraft bland annat. Den planerade vägen och utbyggnaden är kanske bara en skenmanöver för att få igenom något annat eller rikta blickarna från något annat. Det verkar vara ett projekt som är lika omöjigt som att dämma Sitojaure. Nu får man packa ryggsäcken och ta med sig lavvun för att skapa ett nytt "Stilla" om det kärvar till sig. Jag har plats för tre till i den :)

S