löparsäck!!!

Jag undrar vilka ryggsäckar ni använder när ni löptränar (dvs jag undanber mig svar från de som inte har ryggsäck :)
Själv tycker jag det kan vara ganska skönt att ha lite prylar och mat med mig (inte minst vatten!) när jag springer, men jag har hittills aldrig tänkt på att skaffa en bra säck att ha sakerna i. Funderar på något i 25-35l-klassen.

/A.
 
LitePac 27

Litepacs löparryggsäck på 27 liter är en av de bästa som finns, sitter mycket skönt på ryggen. Den enda nackdelen jag kan komma på är att midjebältet hamnar en bit upp på magen, men det spelar ingen större roll om man inte drar åt alltför hårt. Du hittar den på http://www.litepac.com


En något större säck är Karrimor KIMM på 35 liter (innan Litepacs säck kom var det denna som rekommenderades av de flesta "ryggsäckslöpare"). Även den är mycket skön att springa med.

Litepac-säcken väger en bit under 500 gram och KIMM-säcken drygt 700 gram.

Go´tur!
 
Lillsoprt X-Cross 15 och Karrimor KIMM 35

Jag har två. En Lillsport X-Cross på 15 liter och en Karrimor KIMM 35. Båda säckarna är bra och jag är nöjd med dem, men de fyller lite olika behov.

Lillsportsäcken är bekväm med skönt polstrad styv ryggplatta. Höftbältet är i stretchmaterial och axelremmarna i mesh. Den sitter mycket tight på kroppen och rymmer gott och väl termoväst, vantar, vatten, extra mössa och lite annat smått och gott. (På vintern får jag precis ner försvarets värmejacka 90.) Den är föreberedd för vätskeblåsa (som jag aldrig har använt). Regnskydd ingår också. Säcken sitter bra på mig, men höftbältet tenderar att glida uppåt om det inte är så mycket packning i säcken. Jag har den numera alltid på mig i spåret. Den kostade ca 500:- på Running Center i Stockholm.

Jag har dessutom en Karrimor KIMM 35. Den är lätt och rymlig, har bra regleringsmöjligheter och välplacerade meshfickor. Sköna, ordentligt stopppade axelremmar. Höftbältet avlastar bra och säcken är bekäm att bära även med ganska tung last. Den måste dock packas omsorgsfullt för att sitta ordentligt eftersom ryggen saknar styv platta och polstring. Packningen är alltså både polstring och "ram". Denna säck har jag bara sprungit med några få gånger, eftersom den är onödigt stor för vardagsbehoven. Den har då suttit bra. Karrimorsäcken använder jag annars dagligen som vardagsväska. Också en utmärkt resväska om man ska var borta några dagar. Köpt på multisportshopen i Stockholm för ca 750:-.

//Per
 
LIM 25

Har testat LIM 25 under bl.a CMM 2000, finner den relativt sladdrig, axelremmarna skaver och sitter allmänt dåligt. Detta kan ju givetvis ha förändrats iom senare modeller. Gillar inte heller placeringen av fyra stoppade ryggplattor av modell mindre.
Kunde ha varit mer genomtänkta sidofickor, svårt att få upp prylar ur dem under löpning. Det obefintliga midjebältet har en tendens att åka upp på magen eller brösthöjd för min del, irriterande i längden.

Har nu gått över till Karrimor, tror att det är den nyare modellen av KIMM, Marathon 35. Klart bättre på många sätt. Sitter mer stabilt på ryggen, slänger inte omkring, smartare fickor och ett rejält midjebälte.
 
FLYRUNNER 20 TÄVLINGSSÄCK

Hej!
Jag kör med en, 20L, säck från FERRINO, det är den absolut skönaste säck jag testat!
Sprang F.E.M 50 med den 2003 och jag har inget ont att säga om den. Säcken har även en vindjacka(front) som fästes i avbärarbältet och i bärremmarna. Är väldigt skönt att ha då det blåser kallt, om man ska vara ute och springa i flera timmar!
Du kan titta närmare på den på:
http://www.fritidsbutiken.com/imageviewer.asp?bildid=75459&mode=&mcmode=RYGGS%C4CKAR&back=
 
Lundhags T30

Jag har en Lundhags T30 som sitter mycket bra, framförallt eftersom midjebältet sitter långt ner och hamnar på höften för min del.

Tips: prova dem ordentligt innan du köper en. Låna en polares eller be dem i butiken att stoppa ner lite prylar så att den väger 4-5 kilo när du testar.

Peppe
 
Haglöfs orc 30

Jeg har en Haglöfs orc 30 og det er den bedste løberygsæk jeg har haft. Den er anatomisk god, har gode bæreremme og bælte og har desuden en masse kompressionsremme. Dette gør at den kan tilpasses til at sidde fuldstændig tæt til kroppen hvilket er et problem med mange af de andre løberygsække jeg har prøvet. Selv med meget vægt i er den stadig behagelig og stabil at have på.

/Ulrik
 
Låter stort

Varför har ni sådana jätteväskor om ni bara ska ut och springa? Allt under ett par timmar kräver ingen väska tycker jag (om man nu inte är ute efter att tynga ner sig extra för träningens skull). Springer jag längre, tar jag väskan som följde med min CamelBak. Finns flera modeller av dessa. Fördelen är inte så mycket att man har en ghostbusterslang att dricka ur, utan snarare att en vattenpåse sitter bättre på ryggen än en flaska. Dessutom har de flesta av dessa väskor plats för lite mat och en extra tröja/vindjacka.

Använder denna:
http://www.camelbak.com/rec/cb_prod.cfm?catid=6&product_id=200

Finns större också, men ska man bära "tungt" så finns det nog väskor med bättre bärsystem, flera listade i inlägg ovan.
[Ändrat av blomma 2004-04-29 kl 11:16]
 
Jag slår ett slag för Lundhags T10, som jag tycker är superb! Har nu ersatts av T12, med lite nya blixtlås och doningar, men principen är densamma. Midjebälte (som nu fått fickor) som sitter nedanför ryggsäcken (d.v.s. på höfterna och inte på magen) och som dessutom är "stretchigt" vilket gör att det sitter helt kalas! Finns även i en 20-liters version (fanns även i 30 tidigare) och numera i 12 & 24 liters utförande.

Recension:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=996

Sen så har ju Lundhagarna kommit med sin nya Trailrunner på 22 liter som verkar vara optimal för multisport och liknande. Kika in på deras hemsida och leta upp den under specialryggor (Kan tyvärr inte ge någon bra länk som funkar...) på http://www.lundhags.se

Lycka till!

/ Nicke
 
Re: Låter stort

blomma; sa:
Varför har ni sådana jätteväskor om ni bara ska ut och springa? Allt under ett par timmar kräver ingen väska tycker jag

Jeg bruger nu ikke min rygsæk til almindelige små løbeture men derimod til dagsture som også kan være ski/rulleskøjte eller bare almindelige gåture.
Til almindelige løbeture i varmt vejr foretrækker jeg et
'Perfekta' vandbælte.
/Ulrik
 
Lundhags T20 / FEM 18

Äger en Lundhags T20 som har funkat grymt bra på många träningar, på FEM30 och ett maraton. Sitter väldigt bra! Efter ett par användningar insåg jag att höftbandet ständigt åker upp på magen efter en kilometer eller så, men numer drar jag åt säcken så att bandet ligger högre upp från början och jag tycker det funkar kanon. Vikten ligger oftast mellan 3-5 kg och då är det ändå viktigare att ryggsäcken sitter klistrad mot ryggen istället för avlastande neråt mot höften. Men det är förstås individuellt vad som känns bäst. Storleken är lagom... jag skulle nästan kunna tänka mig mindre. Under en vinterträning i vintras tryckte jag i 2 par skor och en fleecetröja (!). Plus en vattenflaska och en flaska saft i flaskfodralen på sidorna.

Har också tränat ett antal ggr med Fjällräven FEM 18 som har 4 X-remmar istället för 2 vanliga axelband. Den satt inte alls bra på mig. På mig skavde den mellan bröstet och skakade om jag inte drog åt de undre remmarna vilket istället ledde till att den satt för tight mot sidorna av magen. FEM:en känns också mycket mindre och det går inte alls i lika mycket trots att storleken är ungefär samma.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.