Har en kompis som absolut vill köpa en cykel med navväxel och cykla långfärd med, och jag försöker avstyra det hela men har lite dåligt med argument, helt enkelt för att jag vet för lite om navväxlar och hur de utvecklats under senare år. Om någon insatt själ kan ge mej lite plus och minus vad gäller dessa typer vore jag tacksam.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
utanpåliggande växel vs. navväxel
- Trådstartare mördarsnigel
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nexus
Jag hjälpte en tjej som jag stötte på för några veckor sedan när jag var ute och cyklade, med att laga punka på hennes cykel med Torpedo (?) Nexus (navväxel 7-växlad) och det var inte roligt (men väl så lärorikt). Man bör definitivt ha plockat lös och ihop bakhjulet åtminstone en gång på en sådan cykel innan man ger sig ut på långfärd. En bruksanvisning hur växeln monteras hade givetvis underlättat.
Per
Jag hjälpte en tjej som jag stötte på för några veckor sedan när jag var ute och cyklade, med att laga punka på hennes cykel med Torpedo (?) Nexus (navväxel 7-växlad) och det var inte roligt (men väl så lärorikt). Man bör definitivt ha plockat lös och ihop bakhjulet åtminstone en gång på en sådan cykel innan man ger sig ut på långfärd. En bruksanvisning hur växeln monteras hade givetvis underlättat.
Per
Shimano Nexus
Med Shimanos senaste nexus växel/nav (både 5 och 7 växlade) är det ju jätte lätta att ta av och sätta på hjulet samt att justera växeln. Det är bara att lossa "växelföraren" och sedan ta av hjulet. När man sedan har gjort det motsatta och skall justera växeln är det bara att spänna vajern med skruven på växelreglaget till färgmarkeringarna på växeln stämmer överens med varanndra.
Den stora nackdelen med att inte ha utanpåliggande växel vid långfärdscykling är om växeln går sönder navet skärihop. Det är mycket lättare att laga en utanpåliggande växel själv, speciellt mitt ute i ingenstans.
Med Shimanos senaste nexus växel/nav (både 5 och 7 växlade) är det ju jätte lätta att ta av och sätta på hjulet samt att justera växeln. Det är bara att lossa "växelföraren" och sedan ta av hjulet. När man sedan har gjort det motsatta och skall justera växeln är det bara att spänna vajern med skruven på växelreglaget till färgmarkeringarna på växeln stämmer överens med varanndra.
Den stora nackdelen med att inte ha utanpåliggande växel vid långfärdscykling är om växeln går sönder navet skärihop. Det är mycket lättare att laga en utanpåliggande växel själv, speciellt mitt ute i ingenstans.
Växlar
Det är en smaksak. Teoretiskt sett får man mer kraft i öppen kedjeväxel ca 97% med nya grejor.
I praktiken så är alla kedjor skitiga, alla kedjekransar slitna och ca 92% har jag sett som ett uppgivet praktiskt värde, ta det för vad det är....
En invändig växel och den har en stor fördel, kedjan behöver inte röra sig i sidled, vilket gör att man kan köra med ett täckande kedjeskydd och därmed ha en renare kedja....
Och en besvärligare situation vid ev punka.
Mina tips är, rätt däck, med med tillräcklig luftkammare för uppgiften och kevlar i, nya slangar, spända ekrar, raka hjul, lätt packning, så får ni inga punkor, jag har en till två per år och då alltid för att jag slarvat med pumpningen...och brytit mot ovanstående.
Fotbroms anses som fnys av vissa och viktigt av andra,
men jag tror att det är att trivas med sin cykel som är viktigast i slutändan.
Jag har rätt stor erfarenhet av volymcykling, på den tid armén åkte cykel och traktor. Vevarmsbrott och kedjebrott var betydligt vanligare än navskärningar och när de, sällan, inträffade så var det framhjulsnavet som skar 3-4 gånger så ofta i min minnesbild....
Är det rent, smort och rakt samt inte överlastat håller baknaven bra, även växlade....40 ekrade nav och fälgar går att få....
Om du läser Steven Forsters utmärkta bok om Efficent Bicykling, finner du att 12 växlar sällan ger mer än 7 effektiva.....Själv använder jag cirka 5 av dem oftast....
[Ändrat av johankse 2001-08-08 kl 09:41]
Det är en smaksak. Teoretiskt sett får man mer kraft i öppen kedjeväxel ca 97% med nya grejor.
I praktiken så är alla kedjor skitiga, alla kedjekransar slitna och ca 92% har jag sett som ett uppgivet praktiskt värde, ta det för vad det är....
En invändig växel och den har en stor fördel, kedjan behöver inte röra sig i sidled, vilket gör att man kan köra med ett täckande kedjeskydd och därmed ha en renare kedja....
Och en besvärligare situation vid ev punka.
Mina tips är, rätt däck, med med tillräcklig luftkammare för uppgiften och kevlar i, nya slangar, spända ekrar, raka hjul, lätt packning, så får ni inga punkor, jag har en till två per år och då alltid för att jag slarvat med pumpningen...och brytit mot ovanstående.
Fotbroms anses som fnys av vissa och viktigt av andra,
men jag tror att det är att trivas med sin cykel som är viktigast i slutändan.
Jag har rätt stor erfarenhet av volymcykling, på den tid armén åkte cykel och traktor. Vevarmsbrott och kedjebrott var betydligt vanligare än navskärningar och när de, sällan, inträffade så var det framhjulsnavet som skar 3-4 gånger så ofta i min minnesbild....
Är det rent, smort och rakt samt inte överlastat håller baknaven bra, även växlade....40 ekrade nav och fälgar går att få....
Om du läser Steven Forsters utmärkta bok om Efficent Bicykling, finner du att 12 växlar sällan ger mer än 7 effektiva.....Själv använder jag cirka 5 av dem oftast....
[Ändrat av johankse 2001-08-08 kl 09:41]
Bra med många växlar
Antalet växlar:
En av de stora fördelarna med utanpåliggande växlar är just antalet, typ 15-25 mot 5-7. Även om den 5-7 växlade har lika lätta och lika tunga växlar så är steget mellan växlarna mycket större vilket att man hela tiden får kompromissa med kadensen. Jag har på min racer bara 12 växlar vilket stör mig välldigt ibland då avståndet blir alldeles för stort mellan vissa växlar.
Angående smutsig kedja:
Vid långfärdscykling cyklar man väll till största del landsväg vilket innebär att man kan ha ett "torrt" smörjmedel (funkar inte till MTB i skogen) vilket innebär att renheten på kedjan inte ställer till något besvär, smörjer men kladdar inte och drar därmed inte åt sig massa smuts. Deta gäller dock för både invändig och utanpåliggande växel.
Cykla till skolan/jobbet=navväxel
Cykla långfärdscykling=kedjeväxel
Antalet växlar:
En av de stora fördelarna med utanpåliggande växlar är just antalet, typ 15-25 mot 5-7. Även om den 5-7 växlade har lika lätta och lika tunga växlar så är steget mellan växlarna mycket större vilket att man hela tiden får kompromissa med kadensen. Jag har på min racer bara 12 växlar vilket stör mig välldigt ibland då avståndet blir alldeles för stort mellan vissa växlar.
Angående smutsig kedja:
Vid långfärdscykling cyklar man väll till största del landsväg vilket innebär att man kan ha ett "torrt" smörjmedel (funkar inte till MTB i skogen) vilket innebär att renheten på kedjan inte ställer till något besvär, smörjer men kladdar inte och drar därmed inte åt sig massa smuts. Deta gäller dock för både invändig och utanpåliggande växel.
Cykla till skolan/jobbet=navväxel
Cykla långfärdscykling=kedjeväxel
Bra med stort spann i utväxlingarna
Hej
Kedjeväxlar är överlägsna inte bara ifråga om antalet växlar utan även ifråga om spridningen, avståndet mellan högsta och lägsta, i utväxlingarna.
Shimano Nexus 7-delat har ett omfång på 244%.
Mycket för ett navväxel-nav men väldigt lite
jämfört med ett modernt MTB växelsystem.
Ex
MTB
Fram 42/32/22 Bak 11-34 Växeltum: 103 - 17,5
Nexus 7-delat
Växeltum: 17,9 - 44
Nexus motsvarar alltså ungefär det omfång som ett modernt MTB växelsystem har på lilla drevet och 14-34 bak.
Läs mer om Nexus navet på:
http://sheldonbrown.com/nexus.html
Beräkna växlar på:
http://sheldonbrown.com/gears/index.html
(Finns även för navväxlar)
En STOR nackdel med att köpa en cykel med navväxel är ett i Sverige så finns det inga högkvalitecyklar med navväxlar.
Titta på Crescent och Cyclepros webbsidor för exempel:
http://www.crescent.se/crescent/cykel.asp?cykel=71&ItemID=SPORT
http://www.cyclepro.se/cyklar.asp?artno=21360&category=5
Jämför dem med en navväxlad cykel
http://www.cyclepro.se/cyklar.asp?artno=21450&category=6
exempel på de riktigt bra:
http://www.cannondale.com/bikes/europe/model-1TR2.html
http://www.sjscycles.com/sjschtml/26solobrochure/solobrochurewebp12.htm
Nexusnaven är dyra och för att hålla nere priset på cykeln så gör det att resten av cykeln inte är särskilt märkvärdig.
Obs
För växelnavfantasten så finns det ett DYRT alternativ:
Måttbeställ din drömram och köp ett Rohloff Speedhub-nav:
http://www.rohloff.de/english/products/speedhub/index.htm
http://www.sheldonbrown.com/harris/hubs-internal.html
Slutsats:
Om du är kapabel att använda handbroms så finns det INGEN anledning att använda navväxel på en långfärdscykel!
Hej
Kedjeväxlar är överlägsna inte bara ifråga om antalet växlar utan även ifråga om spridningen, avståndet mellan högsta och lägsta, i utväxlingarna.
Shimano Nexus 7-delat har ett omfång på 244%.
Mycket för ett navväxel-nav men väldigt lite
jämfört med ett modernt MTB växelsystem.
Ex
MTB
Fram 42/32/22 Bak 11-34 Växeltum: 103 - 17,5
Nexus 7-delat
Växeltum: 17,9 - 44
Nexus motsvarar alltså ungefär det omfång som ett modernt MTB växelsystem har på lilla drevet och 14-34 bak.
Läs mer om Nexus navet på:
http://sheldonbrown.com/nexus.html
Beräkna växlar på:
http://sheldonbrown.com/gears/index.html
(Finns även för navväxlar)
En STOR nackdel med att köpa en cykel med navväxel är ett i Sverige så finns det inga högkvalitecyklar med navväxlar.
Titta på Crescent och Cyclepros webbsidor för exempel:
http://www.crescent.se/crescent/cykel.asp?cykel=71&ItemID=SPORT
http://www.cyclepro.se/cyklar.asp?artno=21360&category=5
Jämför dem med en navväxlad cykel
http://www.cyclepro.se/cyklar.asp?artno=21450&category=6
exempel på de riktigt bra:
http://www.cannondale.com/bikes/europe/model-1TR2.html
http://www.sjscycles.com/sjschtml/26solobrochure/solobrochurewebp12.htm
Nexusnaven är dyra och för att hålla nere priset på cykeln så gör det att resten av cykeln inte är särskilt märkvärdig.
Obs
För växelnavfantasten så finns det ett DYRT alternativ:
Måttbeställ din drömram och köp ett Rohloff Speedhub-nav:
http://www.rohloff.de/english/products/speedhub/index.htm
http://www.sheldonbrown.com/harris/hubs-internal.html
Slutsats:
Om du är kapabel att använda handbroms så finns det INGEN anledning att använda navväxel på en långfärdscykel!
Inte så bråttom...
Hej Anders! Många allt för snabba att avfärda navväxeln. Den anonyme HK mfl har visseligan rätt i sak men glömmer/ignorerar navväxelns fördelar samt de utanpåliggande växlarnas nackdelar. Dessutom har ingen bemödat sig att fråga vad den personen som frågan angår skall använda hojen till....!!! Dax för en nyktrare och mer nyanserad debbat.
Det faktum att navväxeln existerat längre än utanpåliggande, samt att den fortfarande tillverkas och säljs av flera tillverkare i en allt mer raffinerad form(finns även som 3X7!) talar för sig själv. Detta trots dess högre kostnad och sämre verkningsgrad! Vill utan vidare påstå att minst 70% av dem som köper nya cyklar för att använda tillvardags skulle vara bättre betjänta av att skaffa en cykel med navväxel!!!
Det handlar skälvklart inte bara om att kunna använda fälg istället för fotbroms.
Lärkurvan är brant för många (märks inte minst här på cykel & MTB forumen) för att rätt förstå utanpåliggande växlars täta och ibland kostsamma behov av service, uppmärksamhet vid växling mm.
Svårigheterna att hitta rätt del i reservdelsdjungeln(eller avsaknaden av den!) samt butikers inkompetens att ge råd(http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1353 kan tjäna som exempel!), är starkt bidragande till orsak till att de flesta skulle vara lyckligare cykelägare med navväxlar.
Det är idag oftast omöjligt att gå in i en "välsorterad" butik och få hjälp att hitta orginal klingor eller skruvar till 3-5 år gammla växlar då nya,ofta inkompatibla serier lanseras varje år. Man tvingas vänta på beställda orginaldelar(om försäljaren nu "pallar" att beställa) till svinaktiga priser skall dyka upp eller, som ofta är fallet, köpa kopior eller hoppas på det bästa.
Det har nu gått så långt att nu jag funderar starkt på att utrusta min nästa touringhoj med Rholoff Speedhub, även om den kostar stjortan(ca 8500kr).
MVH!
Peter
Hej Anders! Många allt för snabba att avfärda navväxeln. Den anonyme HK mfl har visseligan rätt i sak men glömmer/ignorerar navväxelns fördelar samt de utanpåliggande växlarnas nackdelar. Dessutom har ingen bemödat sig att fråga vad den personen som frågan angår skall använda hojen till....!!! Dax för en nyktrare och mer nyanserad debbat.
Det faktum att navväxeln existerat längre än utanpåliggande, samt att den fortfarande tillverkas och säljs av flera tillverkare i en allt mer raffinerad form(finns även som 3X7!) talar för sig själv. Detta trots dess högre kostnad och sämre verkningsgrad! Vill utan vidare påstå att minst 70% av dem som köper nya cyklar för att använda tillvardags skulle vara bättre betjänta av att skaffa en cykel med navväxel!!!
Det handlar skälvklart inte bara om att kunna använda fälg istället för fotbroms.
Lärkurvan är brant för många (märks inte minst här på cykel & MTB forumen) för att rätt förstå utanpåliggande växlars täta och ibland kostsamma behov av service, uppmärksamhet vid växling mm.
Svårigheterna att hitta rätt del i reservdelsdjungeln(eller avsaknaden av den!) samt butikers inkompetens att ge råd(http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1353 kan tjäna som exempel!), är starkt bidragande till orsak till att de flesta skulle vara lyckligare cykelägare med navväxlar.
Det är idag oftast omöjligt att gå in i en "välsorterad" butik och få hjälp att hitta orginal klingor eller skruvar till 3-5 år gammla växlar då nya,ofta inkompatibla serier lanseras varje år. Man tvingas vänta på beställda orginaldelar(om försäljaren nu "pallar" att beställa) till svinaktiga priser skall dyka upp eller, som ofta är fallet, köpa kopior eller hoppas på det bästa.
Det har nu gått så långt att nu jag funderar starkt på att utrusta min nästa touringhoj med Rholoff Speedhub, även om den kostar stjortan(ca 8500kr).
MVH!
Peter
Kan man inte ha kvar utanpåliggande växeln fram och en navväxel bak? Skulle det funka för mountainbike?
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 5 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg