Linser i fält

Hej,

Skaffade mig i höstas linser och det har gett en helt ny dimension till friluftsandet. Nu så skall jag snart ut på en tälttur i fjällen och undrar hur linser fungerar i fjällen? Man oroar sig lite för hygienen och problem att stoppa in och ta ur linserna i tältet. Finns det händiga speglar (som helst inte har en tendens att gå sönder). Funderar även på att skaffa engångslinser.

/Jonas U
 
Linser .... !

Hej !
Ser inget problem med lins användning vid fjällturer. Men det kan ju bero på hur taskig syn man har men kompletterar man med glasögon torde det inte innebära något problem. Handhygienen är väll alltid viktig och då kanske det bara bra att man tvättar händerna en extra gång varje dag. Själv har jag använt linser i fjällen och det enda jag kan varna för är att ställa lins behållaren i Absiden om ni väntar er köldgrader, det känns som att stoppa en isbit innanför ögonlocken ganska skönt men frågan är om det är särskilt bra för ögonen (ivilket fall som helst vaknar till ordentligt) Själv använder jag månads linser så det är inte hela värden om en råkar trilla ner i kråkriset som reserv brukar jag spara de senaste månadernas linser och ta med mig. Engångs linser verkar dock va grymt smidigt på turer får nog testa det snart.

 
Vinterturer

Jag kör med linser året runt vinter som sommar och det är det enda som fungerar för mig! Blåst, dimma, regn och feta vurpor är ingen höjdare om man har linser!

Jag har min linsvätska i innerfickan på dagen och linsburken/vätskan i innerfickan på sovsäcken på natten! Inga problem, har även frusit ett par reservlinser (i den sterila förpackningen), men jag tinade dem och de fungerade bra. Men min optiker rekomenderade inte detta!

Ta med lite extra vätska och tvätta händerna med dem! Engångslinser innebär att man måste ha stora fickor för de tar lite stor plats om man inte vill frysa dem!

Det finns små speglar, men det är lite klurigt med pannlampa, spegel i ena handen, linsburken balanserande på knäet sittande på sovsäcken i snögrottan. Öva så att du kan ta av och på utan spegel (jag tänkte säga utan att titta, men det kan bli knepigt) så förenklar det pillandet ordentligt!
[Ändrat av fafner 2001-03-27 kl 04:47]
 
Spegel

Jag har lärt mig att ta ur och sätta in linserna utan spegel. Ibland kan det behövas en i alla fall och då använder jag förståss min spegelsyftkompass :).

/J.
 
Engångslinser

Kan bara rekommendera engångslinser. Inget slabb med vätskor, inget strul med hygien, bara att slänga om de krånglar och så billiga att det inte gör något om man skulle tappa en. Kan vara lite struligt att få i under vissa förhållanden. Kompass med spegel är har fungerat bra för mig.

Hadebra

Peter
 
Problemet...

Problemet är att det ännu inte finns engångslinser som kompenserar för astigmatism. I alla fall inte när jag skaffade linser. Detta innebär att är man hyggligt astigmatisk får man gå runt och se halvkasst i alla fall och det är ju inte så kul. För mig blev det problem med fokuseringen på mellandistans ca 2 meter och jag blev bara irriterad på det och skaffade månadslinser. Det bästa tycker jag hur som helst måste vara sådana månadslinser som man har i en hel månad dag som natt utan att ta ur dem. Min sambo har sådana och det verkar funka helbra. Problemet är att de är väldigt dyra...men smakar det så kostar det antar jag.

/Andreas som brukar kunna få svära en lång stund innan linserna är på plats...
 
Månadslinser som man inte behöver ta ur på natten har snart funnits i ett par i Sverige. Överlägset
 
Hygientips!

Ett tips för att få händerna rena när det ska pillas med linserna. Jag har köpt antiseptiska engångsservetter hos min optiker. Är kanon och man slipper oroa sig för att få elaka små djur i ögonen. (Drabbade en luparkomis som slarvade!) Om inte din optiker har dem så kolla med apoteket!
 
Funkar bra...

... med sunt förnuft. Det gäller att vara noga med hygienen, våtservetter är bra, tvål och vatten är bättre. Öva tills du kan ta ut dem utan spegel, det går lätt efter ett tag. Jag hade linser i fält i lumpen, funkade bra. Fast det var jobbigt när alltihopa frös och man fick stoppa hela paketet i fickan för att tina upp det :).

/Sarvi
 
Extra smutsig?

Ska man till ställen smutsigare än fjällen är det bra att ta med en flarra alkogel som man köper på apoteket. Desinfektion så det skiker om det. Tar lite plats men man blir garanterat rent från elaksinnade bassilusker..
 
Alkogel...

Håller helt med, alkogel är suveränt för att hindra bacillen från att attackera. Dessutom kan man använda det för att förvärma fotogen/bensinkök!

/J.
 
Brytningfel - hårda linser!

Tja...
Jag har ett brytningsfel på ögat som jag måste kompensera med hårda linser!! Förra vintern var första gången om jag använde hårda linser ute på vinterturen (övernattning i tält, bivack etcetera) och jag och mina linser fick känna på verkligt hårf miljö... tex med resultatet att linsvätskan burrade in linsen i klar blåis!!

Min lösning, en lösning som jag ofta använder, var och är att helt enkelt stoppa linsen i munnen och skölja runt lite... har fungerat i femton år snart!

Om mitt synfel skulle medge användning av ebgångslinser skulle jag nog satsa på ett paket sådana för friluftsändamål i fälrt... klart skönt att slippa vätskepillrandet!

Hmmm.... värre var det förr när jag var tvungen att koka linserna! ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
madir Permanenta linser Fjällvandring 0
rikard_wiberg_hotmail.com pålägg i fält. Fjällvandring 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.