Silvertejp

Förlåt en dum fråga,
Det refereras ständigt och jämt till denna silvertejp och allt man göra med den. Men vart köper man den? Jag borde veta, men jag är inte så ofta i den sortens butiker. :)

/Jonas U
 
Finns förutom i järnaffären, på Clas Ohlson, båtaffärer, färghandlare. Biltemas Silvertejp verkar inte ha samma bra klister som "riktig" silvertjep.

Och köp 2 rullar på en gång, en att ha hemma en att ha i bilen/båten.

Per Brune
 
segelvävstejp

Jag har sett att det finns ngn form av tejp man kan använda för att tejpa segel- är det ngn som vet hur den fungerar i jämförelse m vanlig silvertejp (jag tänker ffa på lim vs vatten/fukt)
 
silvertape

På Järnia och andra byggmarknader tycker dom att silvertapen är så värdefull att dom vill ha bortåt 200 kronor för en 50 meters rulle.
På Överskottsbolaget och Rusta säljer dom exakt samma tape för ca 70 kronor.
Ibland kan tapen vara värd mycket, mycket mer men det är en annan sak.
 
Clas Ohlsson

Nu har jag ingen koll på hur lång den silvertejp jag köpte var. Men på Clas Ohlsson kostade den 29 kr. Det verkar vara hemskt olika kvalite på silvertejpar så man kan ju undra varför alla kallar dem silvertejp. Man tycker ju att för att få kalla det silvertejp borde det uppfylla vissa kriterier.

/Jonas U
 
silvertape

Clas Ohlsons tape är 10m. 5x29kr blir 145. På ÖB och Rusta kan Du få 2x50m för den slanten. Då har Du tape så det räcker ett tag. Det är exakt samma tape som Järnia har.
Den har ett väldigt bra klister, lite för lättriven ibland bara och kommer klisterytorna ihop så blir det spill.
 
spinnakertejp

FWIW
Jag fick tips/ hörde om att spinnakertejp ska funka bra (bättre klister än silvertejp) samt ffa att sån där tejp som man "ritar" siffror på segel med ska vara mkt bra att reparera hål i gtex kläder
 
Tejpa sömmar?

Tror du att denna spinnakertape duger att tejpa sömmar med? Jag tänkte tejpa min Activentjacka. Andra förslag på tape?
 
Plagiat

Som med många bra produkter kommer det ”plagiat” om mönsterskydden och patenten inte är tillräckligt bra, eller när de går ut. Några typexempel, Thermos, sedan även stålthermosen, Thermarest, GoreTex, Teva sandaler. Varför skulle ”silvertejp” vara något undantag i detta sammanhang ?. ”Plagiaten” är i många fall är sämre i någon tekning mening, men kanske ändå kanske tillräckligt bra för dom flesta, och oftast billigare än originalet. Det är du som konsument som väljer när du handlar, det är det som ekonomerna och politikerna kallar marknadsekonomi.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.