Silvertejp

Re: Gaffatejp....

Vandrare; sa:
...heter det. Silvertejp altså. Fins även i andra färger, svart t.ex.

Duct-tape heter det egentligen om man ska vara petig... Men den kallas ofta gaffatejp i Sverige, särskilt bland rockmusiker som använder den till att tejpa kablar till golvet å liknande...
 
Sporttape

Anktejp i all ära, den är väl bra men om man ska ha en riktigt allsidig tape med sig så ska man ha Leukotape. Hittas på apoteket och används normalt till att tejpa vrickade fötter od. Särskilt på vintern är sporttapen överlägsen då den fäster betydligt bättre än silvertape. Se dock upp för billiga tunna fabrikat, det finns varianter som är helt värdelösa.
 
Ge exempel på bra märken då

Tack för svar, men är mest intresserad av vävtejp, byggtejp, silvertejp.. Gaffa tejp intresserar mindre..

Kan tillägga att OK säljer Stokvis också för 105:- ÖB Billigast på 68-69 spänn...

Men var hittar jag Tesas Tejper?

Mvh
 
Clas Olsson

Inget illa menat med Clas Olsson, men tejpen jag köpte där innan vinterns säsong i Frankrike, en billig å inte så lång... (tänkte inte böhöva så mycket), var VÄRDELÖS! Kanske var det jag som var dålig på att tejpa, men de flesta hade Tesa märket, som även jag använde sen, och den är BRA mycket bättre! Min tejp lossnade på en gång, även om man värmde upp den lite, och tålde inte vatten, den skrumpnade nästan bara ihop efter ett tag..!

Köp en rejäl, lite dyrare för att få en bra tejp!

/Malin
 
Vad menar du?

Menar du att du hittade Tesa på Clas Ohlsson men att den var värdlös?

Ett tag lät de som du dissade Tesa o nästa så var den bra? Clas Ohlsson har i Västerås bara silvertejp av märket Stokvis i min stad. Du får gärna förklara en gång till :)

Var hittar man Tesa? Eller finns den inte längre i Svea? Var köpte du den bra tejpen?

Mvh
 
nej...

*ler* sorry om jag är otydlig!

Av min ringa erfarenhet med tre månader i alperna så var tejpen jag köpte på Clas Olsson, inte TESA utan nån billigare variant, helt värdelös! Men de flesta andra som jag träffade där nere hade TESA, som jag oxå började använda i och med min värdelösa tejp, var mycket bättre! Jag snyltade helt enkelt på deras TESA tejpar... heh!

Och den kan du väl köpa på OK, eller nån järnaffär antar jag! Finns inte på Clas Olsson där jag bor heller...

/Malin
 
Ahaa.. nu fattar även jag =)

Mm, OK var jag till igår, den butiken hade den inte. (Stokvis 105:)Järnaffaren hade börjat med semester tider, slår aldrig fel. Men tänkte ev göra ett nytt lite tidigare besök idag o se om de kan uppbringa mirakel tejpen TESA..

Tack för klargörandet

Mvh
 
Begreppen

Nu skall vi reda ut dem lite:
Gaffa tape - från "gaffer"
Används vid scenjobb odyl. för att hålla ordning på kablar och saker.
Duct tape - "Ventilationstrummetape"
Används vid den typen av arbete. Sitter betydligt bättre, men lämnar limrester.

\\Sky
 
Silvertape!!!

Jag är också rätt ny "Gaffa" användare köper rullarna på OK. Går att laga dem mesta har själv använt det till kängor(blir hala)tält, kläder mm.Ett tips kan vara att istället för att släpa på hela rullen när man är ute så kan man linda upp lite på en vanlig blyertspenn sparar både vikt och volym.
 
Re: Silvertape!!!

Gore; sa:
Ett tips kan vara att istället för att släpa på hela rullen när man är ute så kan man linda upp lite på en vanlig blyertspenn sparar både vikt och volym.

alla silvertapesrävar vet att silvertape lindar man runt sin nalgeneflaska för att altid ha tillhands när man är ute på erövringar. Om det är snorkallt så fixar lite ljummet/varmt vatten i flaskan så att tejpen blir lättanvänd samt fäster bra.

/Peter
 
Märkduk

Den självhäftande duk som används av segelmakerier för att skära ut siffror och segelmärken till segel är mycket tålig.

Kan om inte annat köpas på de olika segelmakeriloften.

Fungerar utmärkt att laga kläder eller dekorera kläder med, funkar att tvättas i 40c också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.