Runt Bunnerfjällen

Hej, ska upp till Sylområdet i nästa vecka och håller på att tänka ut rutt. Har läst om Bunnerfjällen och vi (tre 24-åringar) är sugna på en sväng i bunnerfjällen (vi börjar i Storulvån på månd förmiddag och tåget går från enafors lörd kväll), sedan vidare till sylarna (en dag för toppbestigning) och kanske tillbaka till Enafors genom Snasahögarna.

Har läst om Bunner här på utsidan men har inte kommit på vilken väg vi ska ta i Bunnerfjällen. Hur lång tid kan det tänkas ta att gå Storulv - mellan bunnersjöarna och komma in i östra bunnerskalet norrifrån och sedan gå söderut till Sitäntja?

Annars kanske det blir en kortare väg neråt mot Gåsen, men vägen mellan storulv och tjallingen ska inte vara så kul så den vill vi undvika...

Någon som vet om stigen rakt österut från Sitäntja (som går via Tjallingtjärnen) är svår att hitta?

Ser fram emot detta!!
 
Måndag: Storulvån -> bunnersjöarna

Gå mot tjallingen vik av från grusvägen och gå upp söder om mettjeburretjakke

Tisdag: bunnersjöarna -> östra bunnerskalet.

Vada vid utloppet från södra bunnersjön. Runda västra bunnerstötens norra utlöpare. Fina tältplatser vid den namnlösa sjön norr om östra bunnertjärnen.

Onsdag: Östra bunnerskalet -> Sjtäntja -> Gåsen.


Hmm, då blir det gåsen -> sylstationen torsdag, topptur fredag och utmarsch via storulvån på lördagen.

Inga vilodagar och knappast tid att gå över snasahögarna tillbaka, utan det måste bli taxi från storulvån.

Pressar ni på klarar ni nog bunnersjöarna -> Sjtäntja på en dag. Kanske gåsen också, men det blir en tuff etapp.
 
Jonas Tobin; sa:
Har läst om Bunner här på utsidan men har inte kommit på vilken väg vi ska ta i Bunnerfjällen. Hur lång tid kan det tänkas ta att gå Storulv - mellan bunnersjöarna och komma in i östra bunnerskalet norrifrån och sedan gå söderut till Sitäntja?

Har gått i Bunnerfjällen tre gånger och blandar ihop dem...men jag tror ni kan ta er till Stjäntja redan måndag em/kv utan att förta er. Gustavs förslag till vägval verkar helt OK.

Mina tripper har varit fyradagarsturer, en med start i Storulvån och då har vi hunnit ned till Helags och vänt. Kan försöka kolla med mina mer minnesgoda kamrater om hur vi gick.

Mellan topparna 1443 och 1340 har jag inte gått men ser OK ut på kartan.

Härjångsån kan jag tänka mig att den kan vara lite knepig att passera nu på våren, vi gick på hösten. Å andra sidan har jag vadat rakt över sjön 980 (den näst längst österut, med en liten udde på södra stranden)!! Det har funnits en bro längre österut (där leden korsar), men jag tror den är borta nu. Bron längre nedströms borde finnas kvar om inte vårfloden tagit den. Kolla med Storulvån. Ett alt är förstås att gå längs Härjångsåns norra strand mot Gåsen.

Jag måste starkt rekommendera Sträckan Stjäntja- Smällhögarna, som är väldigt lättvandrat och framförallt härligt landskap! Tror det kan vara svårt att återfinna stigen, men det behövs alltså inte, eftersom man kan gå var som helst utan problem.

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2007-06-12 kl 22:44]
 
Tack för svar! Jasså, du tror att man klarar Storulv - Sitäntja på en dag, Kalle? Vi funderar kanske på att gå genom Tjallingdalen och ner mot Gåsen istället för svängen genom Bunnerfjällen. Får väl ta dem nästa gång :)

Så får vi tid att gå via Snasahögarna och silverfallet på väg till Enafors på tillbakavägen.
 
Your milage may vary...

Det är ju väldigt vanskligt att ge andra råd om längden på dagsetapper.
När jag var i bunnerfjällen var det iofs de fjällen som var målet så det fanns ingen anledning att täjna på dagsmarcherna. Dock minns jag etappen från bunnersjöarna till ö:a bunnerskalet som överraskande tung. (även om den var kort i kilometer räknat) Förmodligen delvis dåligt vägval. Hade nog varit bättre att gå längre ned i dalen i stället för att hålla höjd.

Storulvån -> sjtjänta på en dag skulle jag inte räkna med. Det rör sig om nästan två och en halv mil, varav det mesta är utanför lederna.
Däremot (om ni är i bra form och inte har för tung packning) så är det rimligare med Storulvån -> Gåsen genom bunnerfjällen på två dagar.
I så fall skulle jag rekommendera att göra den första dagsetappen till östra bunnerskalet. Den dalen är helt klart häftigare än sin västra namne. Därifrån till Gåsen är ingen match. Då kan ni (ev) fortsätta en bra bit på vägen mot sylarna, för att få en lätt dag innan toppturen.
 
Råd

Hej Kalle.
Du verkar sitte inne med mycket bra information, Jag sitter också och planerar en tur i Bunnerfjällen så lite tips är alltid välkomna. Jag skall vara ute 4 nätter och fem dagar. Start och slut i Enafors (vi åker tåg)
Vad skulle du rekommendera för tur kring Bunnerfjällen?

H
Kalle G; sa:
Jonas Tobin; sa:
Har läst om Bunner här på utsidan men har inte kommit på vilken väg vi ska ta i Bunnerfjällen. Hur lång tid kan det tänkas ta att gå Storulv - mellan bunnersjöarna och komma in i östra bunnerskalet norrifrån och sedan gå söderut till Sitäntja?

Har gått i Bunnerfjällen tre gånger och blandar ihop dem...men jag tror ni kan ta er till Stjäntja redan måndag em/kv utan att förta er. Gustavs förslag till vägval verkar helt OK.

Mina tripper har varit fyradagarsturer, en med start i Storulvån och då har vi hunnit ned till Helags och vänt. Kan försöka kolla med mina mer minnesgoda kamrater om hur vi gick.

Mellan topparna 1443 och 1340 har jag inte gått men ser OK ut på kartan.

Härjångsån kan jag tänka mig att den kan vara lite knepig att passera nu på våren, vi gick på hösten. Å andra sidan har jag vadat rakt över sjön 980 (den näst längst österut, med en liten udde på södra stranden)!! Det har funnits en bro längre österut (där leden korsar), men jag tror den är borta nu. Bron längre nedströms borde finnas kvar om inte vårfloden tagit den. Kolla med Storulvån. Ett alt är förstås att gå längs Härjångsåns norra strand mot Gåsen.

Jag måste starkt rekommendera Sträckan Stjäntja- Smällhögarna, som är väldigt lättvandrat och framförallt härligt landskap! Tror det kan vara svårt att återfinna stigen, men det behövs alltså inte, eftersom man kan gå var som helst utan problem.

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2007-06-12 kl 22:44]
 
Re: Råd

magkar80; sa:
Hej Kalle.
Du verkar sitte inne med mycket bra information, Jag sitter också och planerar en tur i Bunnerfjällen så lite tips är alltid välkomna. Jag skall vara ute 4 nätter och fem dagar. Start och slut i Enafors (vi åker tåg)
Vad skulle du rekommendera för tur kring Bunnerfjällen?

Tyvärr har jag inte så mycket att komma med.

Det är ju inte så stort område så fem dagar där låter i mina öron lite tradigt. Men det kan ju vara något kag missat. En variant är att starta i Bunnerviken och gå mot Bunnersjöarna.

Kyrkstensfjället kan ju vara en trevlig omväg, vad vet jag. Som jag skrev ovan tycker jag vandringen till Smällhögarna är sevärd. Hulkendurre söder om Härjångsfjällen är en annorlunda upplevelse.

Kanske en tripp Bunnenviken-Bunnersjöarna-Ö Bunnerskalet-Stjäntja-Smällhögarna-Kroktjärnarna-
Vålåstugorna-Hulkendurre-Gåsån-Gåsenstugorna-
Tjallingen kan vara en lagom tripp? Kolla som sagt bron över Härjångsån. Kanske en sväng neråt Lunndörrsfjällen? Lite off iaf, inte de vanliga vandringstråken.

Ha en trevlig tripp!
:) Kalle G
 
Re: Re: Råd

OK, tack för dina tips. Vi har inte tänkt att vara alla dagar i Bunnerfjällen. Vi tänkte kombinera Bunnerfjällen med något annat område...

Kalle G; sa:
magkar80; sa:
Hej Kalle.
Du verkar sitte inne med mycket bra information, Jag sitter också och planerar en tur i Bunnerfjällen så lite tips är alltid välkomna. Jag skall vara ute 4 nätter och fem dagar. Start och slut i Enafors (vi åker tåg)
Vad skulle du rekommendera för tur kring Bunnerfjällen?

Tyvärr har jag inte så mycket att komma med.

Det är ju inte så stort område så fem dagar där låter i mina öron lite tradigt. Men det kan ju vara något kag missat. En variant är att starta i Bunnerviken och gå mot Bunnersjöarna.

Kyrkstensfjället kan ju vara en trevlig omväg, vad vet jag. Som jag skrev ovan tycker jag vandringen till Smällhögarna är sevärd. Hulkendurre söder om Härjångsfjällen är en annorlunda upplevelse.

Kanske en tripp Bunnenviken-Bunnersjöarna-Ö Bunnerskalet-Stjäntja-Smällhögarna-Kroktjärnarna-
Vålåstugorna-Hulkendurre-Gåsån-Gåsenstugorna-
Tjallingen kan vara en lagom tripp? Kolla som sagt bron över Härjångsån. Kanske en sväng neråt Lunndörrsfjällen? Lite off iaf, inte de vanliga vandringstråken.

Ha en trevlig tripp!
:) Kalle G
 
Hemma igen

Så var veckan i sylområdet avklarad! Liten rapport:

Måndag förmiddag kom vi till Storulvån och traskade mot Tjallingen (lite tråkig grusväg men fin utsikt vägde upp och gjorde den ok). Vid Tjallingen tog vi av upp mot västra bunnerstöten och tog oss upp över trädgränsen och traskade åt öster (fint värre tyckte vi!). I höjd med Tjallingklumpen vadade vi över tjallingån och slog läger vid klumpens östra kant.

Dag två gick vi rakt söderut mot gåsen, la ryggsäckarna på ungefär 1200 m höjd väster om toppen och traskade upp för att kolla utsikten. Fint väder men lite blåsigt. Sedan gick vi vad vi tyckte var den finaste biten på hela veckan, ner till Gåsån. Gåsens mjuka sluttning i solens sken var underbar! Tältade gjorde vi nära Gåsån.

Dag tre tog vi leden västerut till Sylarna. Lite trötta ben och mycket uppför gjorde att vi hade nog med den sträckan den dagen. Fortfarande inte en regndroppe och perfekt vandringsväder!

Dag fyra gick jag och min kompis magnus upp till storsylen. Syrran hade problem med hälsenan och fick nöja sig med en tur på herrklumpen. Trippen till storsylen var fin (upp via lillsylen), inte alls så mycket snö uppe på kammen så inga problem att gå där. Dock fick vi en skur med regn och hagel precis på toppen. Hemvägen åkte vi på rumpan nerför pyramidens sluttning i strålande sol. På kvällen kom tamrenen Leif och lade sig precis utanför vårt tält och låg där hela natten som en annan vakthund :)

Dag fem och sex gick vi tillbaka till storulv via enkälen och Ulvåtjärn. Trötta ben och en sliten hälsena = kortare etapper. Trist väg tyckte vi dock...

En riktigt fin vecka helt enkelt! Lite snö här och var men det gjorde bara omgivningen vackrare tyckte vi. Och så kunde vi kyla midsommaraftonens chokladpudding lätt också :) Vi skippade trippen genom Bunnerfjällen eftersom vi var osäkra på hur lång tid det skulle ta. Blir fler turer skulle jag tro!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
fuchs Vandra runt Magerøya Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.