Vaude: World eller Traveller?

Tjena

Är på jakt efter cykelväskor och håller bla. på och kollar på Vaude, men nu behöver jag lite kommentarer från erfaret folk där ute i cyberrymden..

Vilket tycker ni man ska välja, väskor ur World- eller Traveller-serien?

World är gjord av vaxduk, typ. Helt vattentäta och bör vara lätta att torka av/hålla rena.

vaude-wt2_1275.jpg

Traveller är mindre (32 vs 42 bak, samma fram), av nåt goretexliknande material och typ halva priset.

VAUDE-Travell-bak_313.jpg

Är det värt en tusenlapp extra för World-väskor eller är Traveller tillräckligt bra utan att man kommer ångra sig hela livet..? Ska främst användas i Sverige och betalas med studentbudget..

Några andra bra väskalternativ? Billiga och bra affärer?

EDIT: Bilder
[Ändrat av azog 2007-05-28 kl 12:16]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ditt svar.

Ja, Discover verkar ju onekligen intressanta. Men verkar man inte förlora lite i slitstyrka/-tålighet med dem om man jämför med World? Eller ser tyget bara mindre tåligt ut på bild..?

Jag kan inte uttala mig om de andra än World, vilka jag själv använder. Väskorna gillar jag skarpt, och de är robusta och täta. Jag ångrar inte mitt köp, men har inte använt dem längre än två år så dystra överraskningar kan ju visa sig senare. Jag hoppas att de kommer att hålla väldigt länge framöver också...

Jag anvaender vaeskor fraan World-serien och de fungerar bra. Relativt slitstarka och aer vattentaeta till en boerjan. De aer laetta att haalla rena och vill man tvaetta dem saa aer det bara att laegga dem i bloet naagra timmar och sedan spolar man bort att skit. Aer det soligt saa torkar de vaeldigt snabbt. Det finns i alla fall tvaa modeller av bakvaeskan, en med en extra ficka paa utsidan och den andra saknar det. Den utan ficka aer den som aer paa din bild. Extra fickan aer bara fastlimmad och lossnar ganska laett saa jag tycker att du kan vaelja den modell utan extraficka och sparar lite pengar paa det.
Jag har haft mina vaeskor sedan 2004 och har cyklat naermare 35 000 km med dem och de fungerar fortfarande.
Du kan aeven kolla upp www.ortlieb.de som aeven goer bra vaeskor.

Har ingen erfarenhet av Traveller-serien fraan Vaude. Ser ut som en billig modell som inte haaller saa laenge men skulle troligtvis fungera perfekt foer en tur genom Sverige eller EU.

/Stellan
www.sandstorm.se

Jag använder också väskor från World-serien som jag har hängades bak på pakethållaren. Är mycket nöjd med dom och har haft dom på flera turer.

Jag har även två framväskor från Traveller-serien men där använder jag bara den ena som en lätt packväska vid dagsutflykter. På den andra väskan har fästet lossnat och jag har fått laga det med ståltråd. Det fästet gick sönder nästan med en gång. Fästena har inte den klick-funktion som World-serien har och är inte så bra fastnitade i väskan. Fast mina kan vara måndagsexemplar förstås. :eek:)

Jag tycker du ska satsa på World-serien. Dyrare förstås men om du ska ut och cykla fler gånger så är det en bra investering. Dessutom, när det väl börjar regna så är man rätt glad att man har vattentäta väskor.

/ Johan

Tack för all input!

Verkar ju som att alla är eniga om World's förträfflighet , så det är väl bara att pröjsa.

Är det nån skilnad mellan dem och ortliebs motsvarighet, förresten. Ser likadana ut och kostar lika mycket ungefär, men är de likvärdiga kvalitetsmässigt osv?

hej jag skulle absolut välja world serien. Jag har själv cyklat till Athen t o r, 500 mil i ur och skur och det går åt att ha ett rejält material för det slits lätt om man har packat för hårt eller när man lutar cykeln mot stolpar dylikt. Du blir garanterad nöjd. Det är värt pengarna! /Alex

Jag använder både Ortlieb roller classic ooh Vaude world. Jag har haft Ortlieb (ca 5000 mil under mkt varierande förhållanden) och tycker de är ett snäpp bättre. Vaude World är några hekto tyngre och lite mindre praktiska. Det finns två förslutningsalternativ på Ortlieb. Jag knäpper alltid ihop rullförslutningen på ovansidan. Det går snabbare. Denna möjlighet finns inte på Vaude. Jag fick sy fast ett remspänne på Vaude när de var nya. Kanske ett ovanligt måndagsex. Ortlieb har fungerat över förväntan på alla punkter.

Mange

Stormange; sa:
Jag använder både Ortlieb roller classic ooh Vaude world. Jag har haft Ortlieb (ca 5000 mil under mkt varierande förhållanden) och tycker de är ett snäpp bättre. Vaude World är några hekto tyngre och lite mindre praktiska. Det finns två förslutningsalternativ på Ortlieb. Jag knäpper alltid ihop rullförslutningen på ovansidan. Det går snabbare. Denna möjlighet finns inte på Vaude. Jag fick sy fast ett remspänne på Vaude när de var nya. Kanske ett ovanligt måndagsex. Ortlieb har fungerat över förväntan på alla punkter.

Mange

Jag kan haalla med om att Ortliebs tillslutningsloesning aer baettre och aer laettare att packa. Nackdelen aer att deras spaenne till remmarna inte klarar av laegre belastning innan de oeppnas. De vaeskor jag hade fraan Ortliebs knaeckte jag ett av faestena efter 150 mil och naesta faeste efter 500 mil. Har inte haft det problemet med Vaude. Antagligen saa var det ett maandagsex...

Jag har foer tillfaellet Vaude och naer jag koeper nya vaeskor naesta gaang saa vet jag inte vilket maerke jag kommer att koepa. Vaude och Ortliebs aer vaeldigt lika och ofta gaar det att plocka delar mellan dem om man har baada modellerna.

Anledningen att det blev Vaude sist var att jag fick ett vaeldigt bra pris paa dem naer jag samtidigt koepte taelt, sovsaeck och en komplett uppsaettning cykelvaeskor
Vaude_Cykelvaskor.jpg

/Stellan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips