Vaude: World eller Traveller?

Tjena

Är på jakt efter cykelväskor och håller bla. på och kollar på Vaude, men nu behöver jag lite kommentarer från erfaret folk där ute i cyberrymden..

Vilket tycker ni man ska välja, väskor ur World- eller Traveller-serien?

World är gjord av vaxduk, typ. Helt vattentäta och bör vara lätta att torka av/hålla rena.

vaude-wt2_1275.jpg


Traveller är mindre (32 vs 42 bak, samma fram), av nåt goretexliknande material och typ halva priset.

VAUDE-Travell-bak_313.jpg


Är det värt en tusenlapp extra för World-väskor eller är Traveller tillräckligt bra utan att man kommer ångra sig hela livet..? Ska främst användas i Sverige och betalas med studentbudget..

Några andra bra väskalternativ? Billiga och bra affärer?

EDIT: Bilder
[Ändrat av azog 2007-05-28 kl 12:16]
 
Tack för ditt svar.

Ja, Discover verkar ju onekligen intressanta. Men verkar man inte förlora lite i slitstyrka/-tålighet med dem om man jämför med World? Eller ser tyget bara mindre tåligt ut på bild..?
 
Jag kan inte uttala mig om de andra än World, vilka jag själv använder. Väskorna gillar jag skarpt, och de är robusta och täta. Jag ångrar inte mitt köp, men har inte använt dem längre än två år så dystra överraskningar kan ju visa sig senare. Jag hoppas att de kommer att hålla väldigt länge framöver också...
 
Jag anvaender vaeskor fraan World-serien och de fungerar bra. Relativt slitstarka och aer vattentaeta till en boerjan. De aer laetta att haalla rena och vill man tvaetta dem saa aer det bara att laegga dem i bloet naagra timmar och sedan spolar man bort att skit. Aer det soligt saa torkar de vaeldigt snabbt. Det finns i alla fall tvaa modeller av bakvaeskan, en med en extra ficka paa utsidan och den andra saknar det. Den utan ficka aer den som aer paa din bild. Extra fickan aer bara fastlimmad och lossnar ganska laett saa jag tycker att du kan vaelja den modell utan extraficka och sparar lite pengar paa det.
Jag har haft mina vaeskor sedan 2004 och har cyklat naermare 35 000 km med dem och de fungerar fortfarande.
Du kan aeven kolla upp www.ortlieb.de som aeven goer bra vaeskor.

Har ingen erfarenhet av Traveller-serien fraan Vaude. Ser ut som en billig modell som inte haaller saa laenge men skulle troligtvis fungera perfekt foer en tur genom Sverige eller EU.

/Stellan
www.sandstorm.se
 
Jag använder också väskor från World-serien som jag har hängades bak på pakethållaren. Är mycket nöjd med dom och har haft dom på flera turer.

Jag har även två framväskor från Traveller-serien men där använder jag bara den ena som en lätt packväska vid dagsutflykter. På den andra väskan har fästet lossnat och jag har fått laga det med ståltråd. Det fästet gick sönder nästan med en gång. Fästena har inte den klick-funktion som World-serien har och är inte så bra fastnitade i väskan. Fast mina kan vara måndagsexemplar förstås. :eek:)

Jag tycker du ska satsa på World-serien. Dyrare förstås men om du ska ut och cykla fler gånger så är det en bra investering. Dessutom, när det väl börjar regna så är man rätt glad att man har vattentäta väskor.

/ Johan
 
Tack för all input!

Verkar ju som att alla är eniga om World's förträfflighet , så det är väl bara att pröjsa.

Är det nån skilnad mellan dem och ortliebs motsvarighet, förresten. Ser likadana ut och kostar lika mycket ungefär, men är de likvärdiga kvalitetsmässigt osv?
 
hej jag skulle absolut välja world serien. Jag har själv cyklat till Athen t o r, 500 mil i ur och skur och det går åt att ha ett rejält material för det slits lätt om man har packat för hårt eller när man lutar cykeln mot stolpar dylikt. Du blir garanterad nöjd. Det är värt pengarna! /Alex
 
Jag använder både Ortlieb roller classic ooh Vaude world. Jag har haft Ortlieb (ca 5000 mil under mkt varierande förhållanden) och tycker de är ett snäpp bättre. Vaude World är några hekto tyngre och lite mindre praktiska. Det finns två förslutningsalternativ på Ortlieb. Jag knäpper alltid ihop rullförslutningen på ovansidan. Det går snabbare. Denna möjlighet finns inte på Vaude. Jag fick sy fast ett remspänne på Vaude när de var nya. Kanske ett ovanligt måndagsex. Ortlieb har fungerat över förväntan på alla punkter.

Mange
 
Stormange; sa:
Jag använder både Ortlieb roller classic ooh Vaude world. Jag har haft Ortlieb (ca 5000 mil under mkt varierande förhållanden) och tycker de är ett snäpp bättre. Vaude World är några hekto tyngre och lite mindre praktiska. Det finns två förslutningsalternativ på Ortlieb. Jag knäpper alltid ihop rullförslutningen på ovansidan. Det går snabbare. Denna möjlighet finns inte på Vaude. Jag fick sy fast ett remspänne på Vaude när de var nya. Kanske ett ovanligt måndagsex. Ortlieb har fungerat över förväntan på alla punkter.

Mange

Jag kan haalla med om att Ortliebs tillslutningsloesning aer baettre och aer laettare att packa. Nackdelen aer att deras spaenne till remmarna inte klarar av laegre belastning innan de oeppnas. De vaeskor jag hade fraan Ortliebs knaeckte jag ett av faestena efter 150 mil och naesta faeste efter 500 mil. Har inte haft det problemet med Vaude. Antagligen saa var det ett maandagsex...

Jag har foer tillfaellet Vaude och naer jag koeper nya vaeskor naesta gaang saa vet jag inte vilket maerke jag kommer att koepa. Vaude och Ortliebs aer vaeldigt lika och ofta gaar det att plocka delar mellan dem om man har baada modellerna.

Anledningen att det blev Vaude sist var att jag fick ett vaeldigt bra pris paa dem naer jag samtidigt koepte taelt, sovsaeck och en komplett uppsaettning cykelvaeskor
Vaude_Cykelvaskor.jpg


/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
macgunde Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor? Långcykling 12
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
ohforf Vaude cycle 25 Långcykling 0
Vildkatt Ny Vaude Discover Långcykling 0
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
magrom Vaude cykelutrustning Långcykling 10
Jote Återförsäljare Vaude styrväska Långcykling 8
Blåbär Ortlieb eller VauDe? Långcykling 4
salevik World Traveller Koga Bike? Långcykling 5
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.