Lättaste köket

Mitt förra kök var ett Camping Gaz Rando 360
där kokkärlet med lock (alltså två kärl) var
förpackning på samma gång. Det var inte vansinnigt lätt
men praktiskt, t ex stod kärlet säkert och det fanns ett
praktiskt litet vindskydd. Helt säkert lättare än Trangia o d. Det var inte lätt att få tag i tuber; i Sverige var det beställning som gällde, men t ex på Korsika
fanns inget utmed hela GR20. Jag köpte tuber i Calvi
före nästa tur i Havsalperna. Det började läcka
år 2002 och har inte använts sen dess.

Sen 2003 gäller ett Primuskök i titan, med piezotändare. Det har använts c:a 95 dygn.
Det finns billigare i liknande utförande men det här
har längre (hopfällbara) vingar än andra jag sett.
Med kärl, sked, svamp, tång (från Rando 360),
en tunn vänstervante hamnar jag nedåt 300 gram.

Jag lagar nästan alltid mat i absiden och vill
självklart ha gas med en låga som kan regleras.


En 220-grams (netto) burk räcker c:a en vecka, ibland längre.
 
Fin sammanställning. Jag har hållit på och experimenterat med esbit hemma på balkongen. Det tragiska är att jag med 2 bitar esbit (lilla storleken) fortfarande inte lyckats koka upp 0,5 liter vatten! Jag har provat med olika höjd mellan låga och kastrull, med olika grader av "blåshål" i underkant av vindskydd men med samma klena resultat. Kastrullen jag använt är en trangia 1 liters av äldre modell. Jag har bara den modellen men jag är inne på att det är där skon klämmer. Det finns i vart fall de som använder esbit kök med framgång men det verkar inte som en allmängiltig bra lösning. Lätt är det i vart fall.

Jag fortsätter använda mitt Primus Alpine Micro. Fungerar fint. Jag har tagit isär det och rengjort pinnen man skruvar på. Den verkade ha satt igen för gasgenomströmningen och sedan fungerade den fint igen.

Mvh
Peter P.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Nermander har gjort en fin genomgång av olika typer av lätta kök - själv kör han med läskburk.

http://www.fjaderlatt.se/2007/05/vilket-kk-r-egentligen-lttast.html

Jag kör som vanligt "svenne-lätt" - tubmonterat Crux - och sparar åtminstone ett halvkilo mot gas-Trangia.

Vad har ni andra för erfarenheter av lätta kök?

Gas på sommaren om turen är max 2 veckor. Sedan når man i princip breakeven i jämförelse med ett hyfsat lätt fotogenkök, då blir det XGK för min del.
Mitt gaskök är ett primus i titan med löstagbar piezo (samma som hackman skulle jag tro). Trevligt med de breda kärlstöden och bra sparlåga :).

Har också en del erfarenhet av brittiska arme"kök" på tabletter men tycker att dessa är ganska jobbiga: känsliga för vind och stinker otäckt i absiden. Inget för fjället.

Däremot har jag burit dessa som backup på turer där jag mest eldat :). Tabletterna är trevliga att bära, ingen flaska :).

T-spritkök är för mig jägarköket/trangia dvs konstruktioner med bra vindskydd som tar tillvara den begränsade effekten från dojjan. De enda pepsikök jag har använt har varit sämre än gaskök, meckigare och ingen reglering av lågan. Lättare, visst, men grejorna måste ju fungera också.

//J
 
Esbit-/Metakök

Har använt ett Metakök under sommaren för lunch-/dagsturvattenvärmning.
Fungerar alldeles utmärkt både tills fjälls och hemmavid iaf vid "vanliga" sommartemperaturer;

1267038968_f283177ccc.jpg


1266181777_fc5df0b349.jpg


4 st små 4 grams tabletter värmer 0,5liter vatten till "nästan" kokpunkt.
Som mest har vi varit tre som värmt fikavatten på det...

Vikter
Kastrull Meta 70 med handtag, 0,85liter (1 liter ryms nästan), 99 gram
Lock alupajform, 5 gram
Eldplåt, 9 gram
Benställning, 12 gram
Vindskydd alufolie, 5 gram
Totalt 130 gram
 
Solo: Meta 70 med engelska tabletter. Vindskydd ryggsäcken. Cykeleker till ställ. Pajburkslock. Plast (lexansked med snörhål).
För två: Pocket Rocket, mellanflaska och MSR Ti burk, vindskydd av isolerings Al-plåt. Lagar aldrig mat i vindfånget.
//J
 
Senast ändrad:
Lättkök och etanol

Tänkte slopa köket helt för att minimera packningen på en vandring nedåt södern i vinter, men läste Andersj:s site med massor av tips, bla på ett kök. Sagt och gjort satte ihop ett eget kök med läskburkar och lite galjar mm. Kul pyssel och ganske bra blev det. Väger ca 90 gram med brännare, kokkärl, ställning och vindskydd. Testeldade på balkongen, 1/3 dl T-röd kokade upp en 1/2 vatten på ett par-tre minuter. Kanske var det väl mkt sprutt på mojängen, ska göra en till med lite mindre hål. Skulle nog inte laga mat i absiden med den, men funderar allvarligt på att ta med den på turen.
Fråga: Hur stark måste etanolen vara för att den ska duga som bränsle? 40% går ju att få fjutt på men hittills har jag misslyckats att laga mat på lågan, den slocknar för minsta pust. T-röd ligger väl på sådär 80% antar jag. Är det någon som har använt svagare etanol? Ibland kan ju det vara det enda bränsle man har tillgängligt...
/Anders
 
Fråga: Hur stark måste etanolen vara för att den ska duga som bränsle? 40% går ju att få fjutt på men hittills har jag misslyckats att laga mat på lågan, den slocknar för minsta pust. T-röd ligger väl på sådär 80% antar jag. Är det någon som har använt svagare etanol? Ibland kan ju det vara det enda bränsle man har tillgängligt...
/Anders

T-röd innehåller 95 % etanol enligt tillverkaren.
http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Hushåll/T-Röd/T-Röd - Produktblad.pdf

Värmer man alkohol så går den att antända även om alkoholhalten är runt 40 %. Vanligt bland dom som tycker som tycker om Cognacsflamberad pepparstek, eller varför inte den alldeles utmärkta efterrätten Cognacsflamberade smörstekta päronhalvor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flambering

OT:
nu blev jag riktigt sugen på något gott, fast det nu är dags att gå och sova

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...