Granite Gear Virga

Fick min Granite Gear Virga-säck idag som jag lovat att ge en liten debrief om. Har lastat i 13 kg och det grejjar den lätt. Packutrymmet tycker jag motsvarar de 52 liter plus lite till. Säcken är ju inte rejäl, men klarar vikten den angetts klara och lite till. Axelbanden är dock rejäla och känns stadiga. Ryggplatta saknas dock och man bör lägga liggunderlaget eller motsvarande där.

Uppgiven vikt: 567 gram (regular)
Uppmätt vikt: 602 gram (regular)

PLUS:

+ Vikten, 567 gram
+ Förvånansvärt rymlig
+ Packfickor utanpå
+ Klarar 13 kg och kanske något kilo till och sitter fortfarande bekvämt
+ Mycket välsydd! Kraftiga sömmar och dubbelsömmat på utsatta partier.

MINUS:

- Finns bara i USA
- Ryggplatta saknas, måste ha nedförd platta, tex liggunderlag för att säcken ska vara bekväm
- MASSOR av remmar som är på tok för långa, går säkert att banta bort både 50 och 75 gram bara här.
 
En till fråga:

Hur verkar säcken passa för längre personer? Är själv 194 cm och tycker det är läskigt att beställa säckar oprovade då vissa ryggsäckars avbärarbälte sitter på samma höjd som mitt pulsband till Suuntoklockan. Typ.

Andra med erfarenheter av rygglängd på exempelvis Golite, lightwave och ULA säckar får gärna ge sig till känna.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Läckert!
Granite Gear gör helt klart intressanta grejer.

Hur är midjeremmen? Tar den upp nån kraft alls - den ser rätt tunn ut.

virga2.jpg

Avbärarremmen är tunn, som synes på bilden, men jag tycker att den tar upp den vikt som anges. Säcken SKA inte packas med över den vikt som anges plus något kilo eller två extra ;) Men den lilla vikt som bärs är inga problem om man inte är känslig och lätt får skavsår eller liknande. Vet ej hur den passar tjejer som brukar vara känsliga på höfterna.

// Jocke
 
öringen; sa:
Hur ser topplock/stängning ut?

Man kan dra upp ett gigantiskt "extrautrymme" eller vad man ska kalla det, så att säcken blir mer avlång om man har lätta saker, tex sovsäcken. Annars stängs ryggan med en "vanlig snörning" och man kan även rulla ihop den samt stänga med det spänne som finns på bilden rakt över säcken från huvudet och bakåt. Om man har fullt i säcken kan denna trycka ihop det sista vilket känns smart. Även från sida till sida finns ett spänne som stänger säcken. Så det finns lite olika "metoder" eller så använder man alla :)

Vet inte om du förstår? Svårt att förklara.. :)

// Jocke
 
Essexblue; sa:
En till fråga:

Hur verkar säcken passa för längre personer? Är själv 194 cm och tycker det är läskigt att beställa säckar oprovade då vissa ryggsäckars avbärarbälte sitter på samma höjd som mitt pulsband till Suuntoklockan. Typ.

Andra med erfarenheter av rygglängd på exempelvis Golite, lightwave och ULA säckar får gärna ge sig till känna.

Jag har bara testat den i regular, men det finns en längre modell som passar för er längre. Kolla på mått-tabellen på Granite Gears hemsida så får du omvandla tum till cm och mäta från höft till nackkota nr 3 tror jag det var ;)

// Jocke
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Läckert!
Granite Gear gör helt klart intressanta grejer.

Hur är midjeremmen? Tar den upp nån kraft alls - den ser rätt tunn ut.

virga2.jpg

Och som en liten utvikning: Kolla på tex Haglöfs Ascent 28 och 38 (som jag också har), där har dom tillfört runt 50-75 gram? av breddat höftbälte som kanske kunde funka på denna säck om man nu vill ha det lite bekvämare. Jag själv fortsätter dock med det smala höftbältet då jag inte störs av 13 kg i säcken.

// Jocke, som nu knallat runt hela daaaagen med full ryggsäck.. hmm ;)
 
Essexblue; sa:
Andra med erfarenheter av rygglängd på exempelvis Golite, lightwave och ULA säckar får gärna ge sig till känna.

De brukar ofta ha bra beskrivning efter vilken rygglängd (inte kroppslängd) som passar säckarna.

Haglöfs LIM 45, som är jämförbar med de större ULA-säckarna, har justerbar rygglängd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.