3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

Jag och Jörgen satt och funderade på om det fanns nån enkel, kortfattad universallösning för den som ville ta ett rejält steg mot lägre vikt.
Vi funderade... och funderade... och funderade - och sen kom vi på det! (...och ritade en logga :) )

3-for-3-723076.gif

http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

3 för 3!

Om man först ser till att ”de tre stora” tillsammans inte väger mer än cirka tre kilo har man tagit kvantsprånget (och kan man sen börja klippa tandborstar och köpa titanpinnar till tältet om man tycker det är skoj).

Det kluriga är att den som vill ha ett komfortabelt och tungt liggunderlag (som t ex Jörgen) istället kan skaffa lättare ryggsäck och tält!
Och den som vill ha ett Hilleberg kan ha det, dela det på tre personer, och skaffa lättare rygga och sovutrustning för att kompensera.
Ja, ni fattar: det är inte de enskilda prylarnas vikt som är det vikiga, utan vad de väger tillsammans!

Och när man börjar kolla på det är det inte så svårt ens med utbudet på den svenska marknaden.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-07 kl 11:24]
 
Jag har en bit kvar dit... (Ok, det är egentligen bara ryggsäcken som verkligen är för tung.)

Men bra idé! Då skulle man ju kunna lista produkter som äar "tre för tre"-märkta.
Alltså produkter som är så pass lätta att de går att få in i en tre-för-tre-kombination.


Var ligger då absoluta övre gränsen för varje komponent?
Vad får exempelvis en ryggsäck väga som mest om det ska vara möjligt att få in de andra två delarna under tre kilo?
 
GustavOh; sa:
Jag har en bit kvar dit... (Ok, det är egentligen bara ryggsäcken som verkligen är för tung.)

Men bra idé! Då skulle man ju kunna lista produkter som äar "tre för tre"-märkta.
Alltså produkter som är så pass lätta att de går att få in i en tre-för-tre-kombination.


Var ligger då absoluta övre gränsen för varje komponent?
Vad får exempelvis en ryggsäck väga som mest om det ska vara möjligt att få in de andra två delarna under tre kilo?

Det är nog lite svårt att svara på. Men om man tittar på min egen kombination på Fjäderlätt-sidan så kan man väl konstatera att jag har en extremt lätt ryggsäck och ett ganska lätt tält/skydd. Min sovdel är mera middle-of-the road (fast inom lättpackarsegmentet då).

Men det tål ju att tänka på att om man inte går ensam utan ligger två eller flera i ett lätt tält så är det inte sådär svårt att få ner skyddsvikten till ca 1 kg.

Jörgen
 
öringen; sa:
Tja, om du sover mellan två frimärken har du ju en del att spela med :)

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Det är nog lite svårt att svara på. Men om man tittar på min egen kombination på Fjäderlätt-sidan så kan man väl konstatera att jag har en extremt lätt ryggsäck och ett ganska lätt tält/skydd. Min sovdel är mera middle-of-the road (fast inom lättpackarsegmentet då).

Men det tål ju att tänka på att om man inte går ensam utan ligger två eller flera i ett lätt tält så är det inte sådär svårt att få ner skyddsvikten till ca 1 kg.

Jörgen

Visst är det omöjligt att svara exakt på. Men man skulle ändå kunna se det som en inofficiell produktmärkning för prylarna nu när "Ultralätt" faktiskt dyker upp i reklamtexter titt som tätt.

Rent krasst så är det väldigt svårt att klara tre kilo om bara ryggsäcken "äter" ett och ett halvt. (Och såna säckar kallas ultralätta i affären)
 
Snygg bild. Kåta, sovsäck och ryggsäck alltså:)

Verkar lite restriktivt med 3 kg för de tre stora bara, kåta eller inte. En rygga på 1,5-2 kg för turer längre tid än en 10 dar och en sovsäck på 600 gram tycker inte jag kan klassas som särskilt tungt utan tillhör lättpackning, om än inte ul. Återstår mindre än kilot för tältet. Med den restriktionen blir valmöjligheterna minst sagt magra. "Less is more" tycker jag bara gäller ner till viss nivå, och den nivån överstiger tre kilo för de tre stora, sen är less bara ...less.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2007-05-07 kl 13:27]
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag och Jörgen satt och funderade på om det fanns nån enkel, kortfattad universallösning för den som ville ta ett rejält steg mot lägre vikt.
Vi funderade... och funderade... och funderade - och sen kom vi på det! (...och ritade en logga :) )

3-for-3-723076.gif

http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

3 för 3!

Intressant och framförallt ett tydligt och lättfattat begrepp...

Fråga: Är tanken att 3 för 3 skall fungera året runt?... Sovsäck och tält/tarp kan ju annars pajja kalkylen lite...

Thomas
 
thomalin; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag och Jörgen satt och funderade på om det fanns nån enkel, kortfattad universallösning för den som ville ta ett rejält steg mot lägre vikt.
Vi funderade... och funderade... och funderade - och sen kom vi på det! (...och ritade en logga :) )

3-for-3-723076.gif

http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html

3 för 3!

Intressant och framförallt ett tydligt och lättfattat begrepp...

Fråga: Är tanken att 3 för 3 skall fungera året runt?... Sovsäck och tält/tarp kan ju annars pajja kalkylen lite...

Thomas

Mycket bra fråga! Vi borde skrivit att det handlar om barmarksturer, inte vinter. Vi tenderar att ta detta för givet eftersom min bok har den avgränsningen och det är också det som är huvudlinjen för http://www.fjaderlatt.se för närvarande. Vilket beror på att ingen av oss har tillräcklig personlig och praktisk erfarenhet av lättpackning på vintern för att vilja uttala oss annat än hypotetiskt.

På en kortare tur jag gjorde i vintras så hamnade mina tre stora på ca 4,2 kg. Tittar jag kritiskt på detta så ser jag att man nog skulle kunna spara nästan 1 kg genom en lättare tältlösning och lättare liggunderlag/sovsäck.

Så vårt förtydligade slagord är alltså "3 för 3 för 3" vilket betyder "3 kg för de 3 stora för 3 säsonger".

Jörgen
 
Det här tycker jag är skitfräckt och en logga dessutom!!!
Själva principen köper jag till 100% och den ger en väldigt bra fingervisning på vad man skall sträva efter.
Möjligheten finns som sagt att komma ner rejält i vikt. Framförallt på dessa tre ting. Jag inser själv att jag har något kg kvar till 3 kg's gränsen, men det beror mer på att jag är väldigt praktisk av mig.

Principen kan dock ge upphov till att man "fuskar"!
Ex:
Jag väljer att ha en UL sovsäck(á 500g) och en tarp (á 1000g). I kombination med en ryggsäck (á 1500g) så klarar jag 3kg.
Men detta kanske innebär att, när jag skall sova, så måste jag klä på mig kläder som väger ytterligare 1kg för att hålla värmen. Något som man inte räknar med från början.

Å andra sidan så är det bara "en själv" som luras och som man fuskar för!
//Peter
 
PetNor; sa:
Det här tycker jag är skitfräckt och en logga dessutom!!!
Själva principen köper jag till 100% och den ger en väldigt bra fingervisning på vad man skall sträva efter.
Möjligheten finns som sagt att komma ner rejält i vikt. Framförallt på dessa tre ting. Jag inser själv att jag har något kg kvar till 3 kg's gränsen, men det beror mer på att jag är väldigt praktisk av mig.

Principen kan dock ge upphov till att man "fuskar"!
Ex:
Jag väljer att ha en UL sovsäck(á 500g) och en tarp (á 1000g). I kombination med en ryggsäck (á 1500g) så klarar jag 3kg.
Men detta kanske innebär att, när jag skall sova, så måste jag klä på mig kläder som väger ytterligare 1kg för att hålla värmen. Något som man inte räknar med från början.

Å andra sidan så är det bara "en själv" som luras och som man fuskar för!
//Peter

Sådant fusk känns helt tillåtet. Dels för att man ju som sagt bara lurar sig själv. Men om man istället ligger uppåt "4 för 3" så kan man ju glädja sig åt att detta är vad det som idag anses vara en "normal" långfärdsryggsäck ofta väger tom...

Jörgen
 
Delat tält är lätt tält.

Raskesven; sa:
Återstår mindre än kilot för tältet. Med den restriktionen blir valmöjligheterna minst sagt magra.

Inte alls!
Det är ju ”3 för 3” PER PERSON, vilket är särskilt fiffigt när det gäller tält.

Ett Nallo 3 ger som exempel max 800 gram per skalle.
Om man ensamvandrar med kåta blir det ju bökigt, men en av kåtapoängerna är väl att det går in en halv pluton i dem?

PS. Jag är själv inte nere i 3 ännu, men på god väg.
 
Och om man ensamvandrar med tält? Eller gäller treenigheten inte bara tre basgrejor i utrustningen och tre årstider, utan även tre personer?

Raskesven