Aarn bodypacks

Hittade föjande intressanta ryggsäckar idag:

http://www.aarnpacks.com/index.html

Principen är att man bär en del av vikten på magen för att få mer upprätt gångställning. De har dessutom ett system som är tänkt att avlasta axlarna, så att all vikt huvudsakligen hamnar på höfterna. Nån som testat?
 
Tanken är inte ny. Det har funnits avancerade bärramar som hängt på både fram- och baksidan av kroppen.

Vanliga invändningar mot "magsäck": Varmt och svårare att se var man sätter fötterna.

Jörgen
 
Du kommer att gilla kortärmat och kortbent för kylytan minskar.
Själv föredrar jag kontor och känguruficka framtill, men smaken är som baken...

go tur
 
alven; sa:
Hittade föjande intressanta ryggsäckar idag:

http://www.aarnpacks.com/index.html

Principen är att man bär en del av vikten på magen för att få mer upprätt gångställning. De har dessutom ett system som är tänkt att avlasta axlarna, så att all vikt huvudsakligen hamnar på höfterna. Nån som testat?

Jag har två. En 'Peak Aspiration' och en föregångare till 'Load Limo'. Eller Load Limon ser ut att vara samma säck men med nytt namn och lite annan färgsättning. Jag har dock inte använt framfickorna. Säckarna har platt och bred profil så redan utan fickorna är de väldigt lite baktunga jämfört med i stort sett allt jag provat. Har inte använt säckarna så myclet öht utan köpte mest bara för att jag fick dem billigt.

Lite väl ostädad design på framför allt den stora säcken. Det finns utrymme för att rensa upp ordentligt. Mycket remmar och stroppar och justeringar--väääldigt mycket.

Vad mer? Rullstängning och vättentät innersäck (löstagbar).

Angående axelremmarnas kontruktion så är den klart funktionell. Lite svårt att förklara men när man rör på överkroppen så följer remmar med axlarna medans säcker står still. Om det fördelar mer på höfterna vet jag inte riktigt men smidigheten (ens egen) ökar betänktligt

Snubben; sa:
Den såldes på försök i Sverige med togs ur sortimentet.

Fock dem som sagt billigt :)
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Tanken är inte ny. Det har funnits avancerade bärramar som hängt på både fram- och baksidan av kroppen.

Vanliga invändningar mot "magsäck": Varmt och svårare att se var man sätter fötterna.

Jörgen

Kan jag tänka mig. På vissa passager besväras jag av mitt kartfodral som jag annars vill ha framme hela tiden-
 
Nu har jag testat själv; bakgrunden är följande:

Jag är en (ganska) ivrig förespråkare av lättviktslösningar, vilket kanske märkts här på Utsidan. Detta har sin grund i att jag dels ofta bär mer än mina egna prylar när jag är ute med min respektive eller med barn. Min packningsvikt för en vecka hamnar uppåt en 20 kilo, bl a eftersom jag bär två personers mat plus all gemensam utrustning. Mina lättviktssträvanden handlar alltså mycket om att komma ner i rimlig vikt, inte att gå ultralätt (eftersom det inte riktigt slutar så… solotur vore ett annat läge).

En annan orsak är att jag har ett knä som strular, efter ett par-tre dagar med packning tenderar det att börja göra ont. Ett syfte med mitt val av utrustning är alltså att minska detta obehag. (Och förebygga mer permanenta skador.)

När jag började fundera på ett alternativ till min Black Diamond Shadow (55l, 1446 gram enligt min våg) var det primärt vikten på ryggsäcken som var frågan. Eftersom jag känner den ergonomiforskare som uttalar sig om Aarn-säckarna på deras hemsida (ren slump, sålde en cykel till honom en gång i tiden) så kontaktade jag hnom för att se om han trodde att en Aarnsäck kunde hjälpa mig med knäproblemet. Utöver fortsatt kapad vikt så tyckte han att det var värt ett försök.

Eftersom jag inte ville köpa grisen i säcken (sic!), företaget är lokaliserat på Nya Zeeland och det inte finns någon i Sverige som har säckarna hemma så föreslog min bekant att jag skulle kontakta Aarn och fråga om jag kunde få en säck för att testa, mot att jag recenserade den. Sagt och gjort, det gjorde jag och de skickade en säck.

Detta vill jag ha sagt för att undvika snack: Ja, jag fick en ryggsäck gratis, min motprestation är recensionen. Jag har inga andra kopplingar till Aarn och har inga planer på att ha det i framtiden (annat än om jag ska köpa en ny ryggsäck ;) ).

Recension:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2775
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.