Har GPS-enheterna blivit bättre?

Jag har en Legend som är 3-4 år gammal. Den fungerar bra på sjön men är rätt kass i skogen; den tappar kontakten om det finns en gran i närheten. Vidare tar det en evighet (flera minuter) för den att hitta satelliter vid uppstart.
Är enheterna känsligare nu? Kan man dra in i skogen och hitta tillbaks till bilen eller måste man fortfarande leta upp ett hygge för att få en position?
 
Never is Better!

Hej
Jeg har selv byttet en to år gammel Garmin 60CS – till en ny 60CSX, og forbedringen er markant.

Ny teknologi gjør at den nye modtager finder satelitter på halve tiden, sammenlignet med den "gamle" modtager – og holder kontakt med satelitter i tett skog og i smale gater/kløfter hvor den "gamle" ikke kunne klare det.

Positionens nøyagtighed er også markant forbedret.

Det er en dyr anerkendelse, men den nye generation modtagere er bedre :-D


Morten
 
Intressant fråga.
Jag har två enheter av samma fabrikat. Jag har använt dem under ca 4 års tid. Då de var nya hade de inga problem att avläsa hastigheten av bilen jag färdades i. De gav position snabbt och utan krångel. Med andra ord; de fungerade som jag förväntar mig en GPS ska fungera.

Båda dessa enheter har numer stora problem att hitta position över huvud taget. Att använda dem i bil är uteslutet. Jag kan vara glad om jag efter ca 10 minuters sök får en angivelse och då jag väl fått det verkar den "svajig".
Man kan förenklat beskriva det som om mina GPS är gamla och trötta.

Finns det någon föklaring till denna avtrubbning?
 
¤Corax¤; sa:
Intressant fråga.
Jag har två enheter av samma fabrikat. Jag har använt dem under ca 4 års tid. Då de var nya hade de inga problem att avläsa hastigheten av bilen jag färdades i. De gav position snabbt och utan krångel. Med andra ord; de fungerade som jag förväntar mig en GPS ska fungera.

Båda dessa enheter har numer stora problem att hitta position över huvud taget. Att använda dem i bil är uteslutet. Jag kan vara glad om jag efter ca 10 minuters sök får en angivelse och då jag väl fått det verkar den "svajig".
Man kan förenklat beskriva det som om mina GPS är gamla och trötta.

Finns det någon föklaring till denna avtrubbning?

Har du investerat i en ny bil med solskyddsfilm på fönstren?

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Re: Never is Better!

bibow; sa:
Hej
Jeg har selv byttet en to år gammel Garmin 60CS – till en ny 60CSX, og forbedringen er markant.

Ny teknologi gjør at den nye modtager finder satelitter på halve tiden, sammenlignet med den "gamle" modtager – og holder kontakt med satelitter i tett skog og i smale gater/kløfter hvor den "gamle" ikke kunne klare det.

Positionens nøyagtighed er også markant forbedret.

Det er en dyr anerkendelse, men den nye generation modtagere er bedre :-D


Morten

Min kompis fick sin döda 60CS utbytt mot en 60CSx och han påstår att skillnaden är ordentligt märkbar.

Själv tror jag att Ni båda bara är ute efter att försöka få mig avundssjuk och vill få mig att spendera x antal tusenlappar på en 60CSx
 
Skillnaden är gps-chippet SiRFIII

Du kan läsa på om det på deras site http://www.sirf.com

Sgs alla nya gps-mottagare idag har sådana chip eller likvärdiga. Den väsentliga är förmågan att kunna plocka upp svaga signaler och använda dem. Kanske inte så bra för exaktheten i positionen då men klart bättre än att inte alls se var man är.

En spektakulär yttring av den större känsligheten är att man ofta får hygglig mottagning inomhus genom vind och tak vilket de äldre inte alls klarar.
 
Brune; sa:
¤Corax¤; sa:
Intressant fråga.
Jag har två enheter av samma fabrikat. Jag har använt dem under ca 4 års tid. Då de var nya hade de inga problem att avläsa hastigheten av bilen jag färdades i. De gav position snabbt och utan krångel. Med andra ord; de fungerade som jag förväntar mig en GPS ska fungera.

Båda dessa enheter har numer stora problem att hitta position över huvud taget. Att använda dem i bil är uteslutet. Jag kan vara glad om jag efter ca 10 minuters sök får en angivelse och då jag väl fått det verkar den "svajig".
Man kan förenklat beskriva det som om mina GPS är gamla och trötta.

Finns det någon föklaring till denna avtrubbning?

Har du investerat i en ny bil med solskyddsfilm på fönstren?

Per Brune

Det är egentligen inte solskyddsfilm som är problemet här utan en typ av metalltråd som är inlagt i vindrutan för att minska växthuseffekten. Metalltråden bildar en Faradays bur. Speciellt franska bilar kan ha denna typ av vindruta. Problemet botas med en extern GPS-antenn på biltaket om du har en äldre GPS men flera har rapporterat att SiRF-III chipsförsedda GPSer klarar att ta emot signalen genom en sådan här vindruta.

Thure
 
jonasolof; sa:
Sgs alla nya gps-mottagare idag har sådana chip eller likvärdiga.
Vi kanske kan nyansera det lite och säga så gott som alla enheter som du är intresserad av ;)

Trådstartaren nämnde ju Legend och eTrex-serien har t.ex. inte SiRF ens i de nyaste Cx-modellerna.

För oss som inte vill ha de nya förenklade gränssnitten utan uppskattar anpassningsmöjligheterna i GPSMAP X76/8-serien, StreetPilot 2X20 eller Questarna finns inte heller valet och det finns fler exempel bara hos Garmin.
 
thureb; sa:
Det är egentligen inte solskyddsfilm som är problemet här utan en typ av metalltråd som är inlagt i vindrutan för att minska växthuseffekten.
Jag är oerhört nyfiken på att få veta hur metalltråd i vindrutorna minskar växthuseffekten. Det låter som ett otroligt genombrott för miljötekniken ;)

Men skämt åsido är det verkligen metalltrådar? Jag trodde snarare att det var ett homogent men tunt skikt av metall som agerade solskydd i vissa franska bilar. Är det förresten inte någon japan också, kanske Nissan/Renault?

Det vore intressant att veta varför just fransmännen använder så mycket metall att det ger mottagningsproblem när andra fabrikat med tonade rutor inte har problemet.
 
PR; sa:
Jag är oerhört nyfiken på att få veta hur metalltråd i vindrutorna minskar växthuseffekten. Det låter som ett otroligt genombrott för miljötekniken ;)

Det finns ju andra växthuseffekter än den som man brukar nämna i samband med global uppvärmning. Tänk på lokal uppvärmning i ett riktigt växthus. Där finns det ju uppenbarligen en växthuseffekt ;-)

/Klas
 
Billigare än Air Condition

PR; sa:
Det vore intressant att veta varför just fransmännen använder så mycket metall att det ger mottagningsproblem när andra fabrikat med tonade rutor inte har problemet.

Nu är bilar bland det som intresserar sig minst. Men jag åkte för några år sedan båt från Medelhavet (Rohone) till Travemünde. Det som slog mig när vi kom norr om Strasbourg och hade Tyskland på höger sida (styrbord) och Frankrike på vänster (babord) och seden in i Tyskland var att den tyska medelbilen med svenska priser var väldigt mycket dyrare och än den franska medelbilen. Visserligen helt ovetenskapligt men tysktillverkade bilar i Tyskland och fransktillverkade bilar i Frankrike är en kort generalisering. Så en gissning det är billigare med solskyddsfilm i rutorna än med ”Air Condition”.

Per Brune
 
Re: Re: Never is Better!

avslutad210712; sa:
Min kompis fick sin döda 60CS utbytt mot en 60CSx och han påstår att skillnaden är ordentligt märkbar.

Själv tror jag att Ni båda bara är ute efter att försöka få mig avundssjuk och vill få mig att spendera x antal tusenlappar på en 60CSx

Ha - här kommer en tredje som vill se dig fattigare! ;)
Min gamla 60Cs kunde jag knappast ha i ryggsäcken eller i benfickan utan att titt som tätt få höra det förhatliga pipet när den tappar mottagning. Med 60CSx är livet helt enkelt härligare att leva, inte ett pip på två månader och som bonus får man flytande mottagning i bilen utan att apparaten måste halka omkring på instrumentbrädan..

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
jonnyw någon som har nån erfarenhet av Holux gps 305 Navigering 0
Arstuga Compact Flash GPS: har nån testat? Navigering 0
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
jonasolof N¨vi 660 har större skärm Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1
Garmin Vista Har det kommit nya kartor Navigering 1
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
Sportbil Har ni sett? Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.