N¨vi 660 har större skärm

Nüvi 660 har större skärm och FM-sändare

http://www.garmin.com/products/nuvi660/

Display: 4.3 diagonal, 480 x 272 pixels; WQVGA TFT landscape display
till skillnad från 310/360

Display: 2.8” W x 2.1” H (3.5” diag.), 320 x 240 pixels

inbyggda FM sändare kommer troligen att tillåtas inom EU under hösten, förutsatt att de har tillräckligt låg uteffekt (artikel på com.it häromdagen).

GPSpassion.com har en tråd om Nüvi 660/610. Mer står att läsa i Garmins pressrelease.
 
Frågan är om Garmins FM-sändare har så låg uteffekt. Nivån är satt för att sändaren knappt ska nå utanför en bil. Amerikanerna brukar vara liberala med små privata sändare, t ex för att ge förbipasserande besked om villor som är till salu.

De FM-sändare jag provat (t ex från Tottenham Road i Lóndon eller Vellemans byggsats) har ofta en räckvidd på flera hundra meter och är mera lämpade att t ex återsända BBC strömmat från dator över tomten än att skicka MP3 till bilradion.

På PTS sida finns en länk till störninsstudien

http://pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemId=5770
[Ändrat av jonasolof 2006-09-04 kl 10:55]
 
Va bra

Den kan du väl skicka till garminnissarna så kan dom designa en FM-sändare för den europeiska marknaden för Nüvi etc.
 
Jag har redan skickat den till "the electronic engineering department", tror jag det kallas.

Dessutom har jag förklarat att om det ska vara någon riktig finess, åtminstone för mig, räcker det inte med en sändare i en GPS/MP3/handsfree/(vad de nu mer kan komma på). Om man bara kan sända ut dessa funktioner, på en frekvens som inte används till något annat, får man ju inte tillgång till vanlig rundradio samtidigt, såvitt jag kan begripa.

För min personliga del, som praktiskt taget aldrig lyssnar på CD eller MP3, utan just radio, när jag sitter i bilen, är alltså en sån enkelriktad utsändning helt meningslös.

Kruxet är naturligtvis att om det ska fungera med en bra radiomottagare i exempelvis en Nüvi, måste den ju också ha en seriös antenn. Där jag bor i Småland är det nästan maximalt långt till alla sändare i området. Det är knappt ens en bra Blaupunkt ger bra ljudkvalité överallt. Trots riktig antenn på bilen. Så någon låtsasantenn instoppad i en anslutningssladd lär inte räcka till.

Anders
[Ändrat av apersson850 2006-09-07 kl 09:47]
 
Du tog upp två problem. Det första är den lilla sändaren för att föra Nüvins MP3/Carnav/telefonsamtal till bilstereon. Jag som du föredrar att lyssna till radio när jag kör (gärna BBC) och då faller idén med en särskild frekvens.

Det andra är mottagningsantennen för att ta emot trafikinfo till GPSmottagaren över RDS. Håller med dig. Fullkomligt nys att bara ha antenn i anslutningssladden. Köpte för övrigt en MP3 spelare med FM-mottagare häromdagen för att kunna lyssna till P1. Men antennen i hörtelefonsladden räcker inte till...

Europeiska RDSmottagare för trafikinfo jag sett har åtminstone en separat tråd som kan dras vid vindrutan - eller än bättre - en separat ingång och en Y-koppling från bilradiantennen.
 
Det jag menar är att jag skulle vilja ha en full radiomottagare i en GPS, där jag kan lyssna på ångradion, eller vad det nu är. För att sen få ut det till bilstereons högtalare kan man förstås återutsända på en annan frekvens, bara kanalseparation osv. är bra nog.

Detta kompliceras då av att både GPS och bilradio måste ha bra antenner, förstås. Det är ju inte säkert att en portabel GPS är i bilen, så radion måste fortfarande fungera på egen hand.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Store Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås? Navigering 46
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
HMR Garmin Zumo 660 Navigering 0
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
ÄventyrsUffe Inställningsmöjligheter nüvi 660 Navigering 0
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
ham nüvi 660 Navigering 3
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
pullman Har nån provat Nike GPS Sports Watch? Navigering 0
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
niking Vad har hänt med terrängkartan DVD? Navigering 3
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
badpitt Eniro har börjat med sjökort Navigering 3
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
abjork Har någon testat Mio P550? Navigering 2
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Tumbleweed Vad har hänt med priset?? Navigering 8
SNEN Vilka gps:er har/använder du? Navigering 87
Kenneth68 Har Aspidshop Svensksupport? Navigering 10
fredl Någon som har en Fore(trex/runner) 201 och bor i GBG? Navigering 7
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
malundin När GPS'en inte har täckning... Navigering 3
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Store Eniro har bytt kartleverantör Navigering 0
fafner HAr någon testat 3G telefon med Wayfinder? Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
Tony-Avesta Nu har manualen till 60CS släppts!! Navigering 0
Tony_Avesta CNN har god smak... Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.