Stockholmsförare 2006.

Jag är nog inte ensam om att ställa följande fråga. Vi har alla väntat länge på den "nya" Stockholmsföraren. På utsidan kan man läsa att föraren är slut och inte kan beställas mer. Vilken förare är detta, den gamla från -96 eller den nya?
 
Om folk som inte äger den gamla föraren börjar tappa tålamodet är fullt begripligt. Det är ungefär som att sitta på ett stillastående tunnelbanetåg, man får bättre tolerans om de säger något i högtalarna om varför och hur länge stoppet beräknas pågå.

Hallå-å???

[Ändrat av Anna Frimodig 2006-08-14 kl 09:24]
 
Jag tillhör efter-stockholmsföraren-tog-slut-generationen av klättare och det helt bisarrt frustrerande att det inte finns en förare tillgänglig för sveriges förmodat största (till antal klättrare räknat) klätterområde.

Jag förstår givetvis att det tar tid för ett fåtal personer att sammanställa "alla" leder i stockholm - men är inte det ett tecken på att konceptet "tryckt förare" är hopplöst förlegat och borde få en 2000-tals-efterföljare? Att det går 10 år mellan upplagorna, samtidigt som klättringen har en boom som aldrig förr skådats är inte hållbart.

Jag har lekt med tanken att sätta upp en Wiki (i stil med Wikipedia), där vem som helst kan lägga upp bilder/skisser på klippor, vem som helst kan kludda ut sina favvoleder/nyturer på skisserna, och vem som helst kan lägga till information om saknade hängare, farliga klipp, etc. Tänk plonk-ish, fast ett plonk som lever och utvecklas istället för dör i väntan på föraren.

Tekniken är bara några knapptryckningar bort - frågan är om en sådan tjänst skulle få den "volym" som krävs för att bli användbar.

Vad tror ni?

(För övrigt tycker jag SKK är märkligt tyst i denna fråga. Jämför med SSSK - dom ger ut en "förare" gratis till alla medlemmar över Stockholmstraktens och närområdets alla skridskoisar.)
 
Å en wiki-förare vore underbart!

Bara det kunde lösas med upphovsrättsfrågor jämtemot de som satt ihop gamla föraren mm.
 
Det finns förstås pdf-varianter av gamla upplagorna, men de är i strid med upphovsrätt osv, men samtidigt kan man ju enkelt inse att saknaden av en ny förare gör att det är lättare att motivera sig till brott mot just upphovsrätten eftersom det ändå inte går att köpa föraren.

Personligen skulle jag absolut vilja ha en tryckt förare. Det bästa vore förstås en tryckt förare med en CD i pärmen så att man kan printa ut och pyssla efter behag, men upplagan skulle förstås snabbt stagnera på ett sånt verk. Jag betalar gärna 3-500 för en fin Stockholmsförare och anser att den som gjort den ska ha betalt, men inser att kopieringen skulle kunna bli ett problem även om många tycker lika som jag - i princip...

En Wiki skulle ju kanske vara bra, men inte innebära samma "auktoritära position" för föraren, graderin osv.
 
GustavOh; sa:
Å en wiki-förare vore underbart!

Bara det kunde lösas med upphovsrättsfrågor jämtemot de som satt ihop gamla föraren mm.
Gör man bara en egen skiss så är det inga problem. De som gjort/gör föraren har ju ingen copyright på ledernas namn, grad mm (jmf med en karta).
 
rockåtta; sa:
Gör man bara en egen skiss så är det inga problem. De som gjort/gör föraren har ju ingen copyright på ledernas namn, grad mm (jmf med en karta).

Nja, enstaka förstabestigare kan knappast ha något att komma med, men sammanställningen (gamla föraren) kan ha verkshöjd i sig.

Det är samma skillnad som mellan att göra en egen listning av telefonnummer och att kopiera eniros databas.
 
GustavOh; sa:
rockåtta; sa:
Gör man bara en egen skiss så är det inga problem. De som gjort/gör föraren har ju ingen copyright på ledernas namn, grad mm (jmf med en karta).

Nja, enstaka förstabestigare kan knappast ha något att komma med, men sammanställningen (gamla föraren) kan ha verkshöjd i sig.

Det är samma skillnad som mellan att göra en egen listning av telefonnummer och att kopiera eniros databas.

Det torde väl inte vara omöjligt att undersöka vilken inställning författarna till gamla Stockholmsföraren har i denna fråga, alltså Lars Svadängs och Niklas Björnerstedt? Har dom inga invändningar så är det väl bara att köra igång.

(Vad betyder för resten "verkshöjd"?)
 
Olle H; sa:
Det torde väl inte vara omöjligt att undersöka vilken inställning författarna till gamla Stockholmsföraren har i denna fråga, alltså Lars Svadängs och Niklas Björnerstedt? Har dom inga invändningar så är det väl bara att köra igång.

(Vad betyder för resten "verkshöjd"?)

"Verkshöjd" är ett fint ord som jag hört jurister svänga sig med ;-) Betyder (tror jag) ungefär "nån har lagt ned så mycket jobb på det här att deras rättigheter ska skyddas även om de utgått från andras arbete."

Och ja, om författarna till gamla Stockholmsföraren säger ja borde det inte vara några problem.
 
Det känns som om hela upphovsrättsfrågan bygger på antagandet att en wiki-förare skulle plagiera den gamla föraren.

Jag tror att en wiki-lösning nästan definitionsmässigt kommer ha "egen" verkshöjd - så länge det är många som bidrar och ritar skisserna själva. Fördelen med wiki-föraren är ju att den lever - så förhoppningsvis innehåller den även aktuella accessproblem, information om stugägare som pyser däck för klättrare, rostiga bultar osv som helt saknas i gamla föraren (och framgent även den nya tryckta).

Kanske är på sin plats att påpeka att jag inte är ute efter att undergräva utvecklandet av den nya tryckta föraren - jag vill hemskt gärna ha en sådan *också* och betalar gärna pengar till de som lagt ner tid, energi och pengar på att ta fram den. Jag tror tryckt och wiki kompletterar varandra, på samma sätt som Wikipedia kompletterar ett "riktigt" uppslagsverk.
 
Jag tror starkt på den här idén!

Ett problem lär bli vem som till slut sätter den grad som gäller. Om alla kan ändra all information så kommer det bli krig. Någon sorts gradkommentarer liknande som på BIMBO, GBO eller bleau.info är att föredra. När sedan communityn är någorlunda överens så sätter en überadministratör om graden.

Några exempel där åsikterna är delade:
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...core DESC&Gender=Male+&+Femaile&Route=Columbo
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...core DESC&Gender=Male+&+Femaile&Route=Baretta
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...DESC&ScoreType=&Action=SearchScore&HideForm=0
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...DESC&ScoreType=&Action=SearchScore&HideForm=0
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.