Stockholmsförare 2006.

Verkshöjd enligt Wikipedia:
Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av konstnärlighet, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.

Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Verket får inte vara så enkelt att "vem som helst" skulle kunna komma på det.
 
Nu finns det ju en hel del förare på nätet, alltså Stockholms nätförare. Denna tar dock mest upp sportklättring, samt någon enstaka fin tradtur. Rena trad-berg är inte med. Tyvärr uppdateras dock inte denna heller.

Per, du som åtminstonde tidigare hade kontakt med de som gör (borde göra) den nya föraren, kan du inte tala om för dem att alla skriker efter nyheter? Bra eller dåliga, men folk blir som regel lite lugnare om de får höra ett livstecken.
 
utomjording; sa:
Jag tror starkt på den här idén!

Ett problem lär bli vem som till slut sätter den grad som gäller. Om alla kan ändra all information så kommer det bli krig. Någon sorts gradkommentarer liknande som på BIMBO, GBO eller bleau.info är att föredra. När sedan communityn är någorlunda överens så sätter en überadministratör om graden.

Några exempel där åsikterna är delade:
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...core DESC&Gender=Male+&+Femaile&Route=Columbo
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...core DESC&Gender=Male+&+Femaile&Route=Baretta
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...DESC&ScoreType=&Action=SearchScore&HideForm=0
http://www.8a.nu/site2/search2.php?...DESC&ScoreType=&Action=SearchScore&HideForm=0

Nr 3 ovan är graderad till 7a av förstabestigaren (som angett 6c+ hos åtta-a, men därefter ändrat sig, eftersom den bör relatera till övriga leder på berget och är ca en halva svårare än Icones, 6c+. Dock är han rätt nyligen hemkommen från en längre utlandsvistelse och har antagligen inte haft tid att gå in och uppdatera.
 
Bok

Sveriges bästa förare är Bohusföraren, varför? Jo, det är en bok. Enkel att ta med och man har allt samlat. Ska man skriva ut en lunta papper varje gång man ska åka till ett nytt berg? Nej det tycker inte jag. En bok är smidig dock blir den inaktuell med tiden men man kan ju ha en hemsida med nyturer.

Om 5 år är nog läget annorlunda, då kommer väl alla ha en handdator med trådlöst internet i bakfickan men fram till dess regerar böcker.

/Mathias, som har ett oanvännt ex av Stockholmsföraren, man kanske skulle se vad folk är berädda att betala på Tradera. (Nej, den är inte till salu...)
 
Anna Frimodig; sa:
Nr 3 ovan är graderad till 7a av förstabestigaren (som angett 6c+ hos åtta-a, men därefter ändrat sig, eftersom den bör relatera till övriga leder på berget och är ca en halva svårare än Icones, 6c+. Dock är han rätt nyligen hemkommen från en längre utlandsvistelse och har antagligen inte haft tid att gå in och uppdatera.

Perfekt, ett utmärkt exmpel!

Jag anser inte att förstabestigaren har rätt att bestämma en grad som sedan gäller. Föstabestigaren kan vara 190 cm lång med +16 i apindex (jag) eller kort och jävligt krimpstark (Anna). Jag har haft massor av mina boulders åka både upp och ner i grad och jag är säker på att några av mina leder kommer göra detsamma. En gradsänkning tar inte något från en leds kvalité, däremot går det snabbt prestige i det här med de klassiska forum-attackerna som följd.

En wiki-liknande skapelse med ett "skyddat" område för graderna där det, som på bleau.info, är communityn som bestämmer graden. Det vore fint.

Det jag vet bestämt är att jag skulle vara 100% chanslös på Luftslott direkt.
 
Fast förstabestigaren är 190 och jag är 160 och vi är överens :) Det är dessutom en tredje person som är sådär 180, så det verkar inte ha med längd att göra i just det här fallet. Förstabestigaren har ju ändrat sig efter att ha hört lie olika argument för och emot, eftersom han tycker att han kanleden för bra efter att ha hängt och bultat för att göra en rätt gradering (Oj vad vi kom ifrån ämnet :)

PS Och kom igen nu, du smög uppför Clark Kent direct på kil on sight på ett synnerligen elegant sätt vill jag minnas, och den är ju lite tunn, så visst kan du sånt!
 
Om någon tog initiativet att sätta upp en Wiki-förare vore kanon. Det händer ju en hel del på 10 år och att ha en uppdaterad förare som innehåller nya turer, uppdaterad accessinfo, info om saknade bultar/ankare, förändringar på leder t ex lossnade grepp/block osv vore en fantastisk möjlighet och skulle även kunna minska risker för olycksfall.

Att det finns olika uppfattning om gradering på vissa leder ser jag inte som ett problem i detta sammanhang, utan som en möjlighet. Dom som har en annan uppfattning om en leds grad skulle kunna få möjlighet att kommentera det och det är väl bra?

Håller med om att diskussionen om upphovsrätt utgick ifrån att befintliga förare skulle kopieras, så behöver det naturligtvis inte vara. Det som krävs är ju engagerade personer som tar initiativ och producerar skisser och beskrivningar på olika klippor efter en ny mall.

Jag kan åta mig att "adoptera" en klippa och producera en förare över den om nån bara sätter upp Wiki-tekniken. För det behövs det nån som är smart och det är inte jag.

PS. Tror det var jag som säkrade Utomjording på Clark Kent och håller med om att det var elegant gjort. Bra ledpsyke på den killen...
 
Uppdatering: En wiki-förare är uppsatt och presenteras inom de närmaste dagarna. Ska bara räta ut några små frågetecken kring hur man bäst lägger till klippor och lite sånt.

Så får vi se hur konceptet med wiki-förare funkar i praktiken :)
 
Nät och böcker

Jag förstår definitivt de som vill ha en tryckt förare. En aktuell förare i snygg fysisk form är givetvis super.

Men vad sägs om att i copyrighttexten till wikin explicit säga att det är fritt fram att använda online-materialet till att framställa tryckta förare (så länge källan anges etc)?
 
Upprepning

Det här blir min debut på detta forum och med stor risk för att återigen upprepa vad ni andra har sagt så har jag också som relativt nybliven klättrare verkligen saknat en Stockholmsförare!! Jag förstår att det tar tid att ta fram en ny förare, men är det verkligen så omöjligt att trycka upp den gamla igen och sen som ni har föreslagit ha en mer uppdaterad variant på nätet. Vem har copyright på den gamla?? Jag har hellre en inaktuell förare än ingen alls...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.