Fotografering på isen under åkning

Någon som har något tips på hur man hanterar alla saker, om man vill fotografera medan man åker.

Det skulle behövas några händer till för ispiken, förvara tumhandskarna och ibland även det vattentäta fodralet till kameran.

Jackfickorna täcks av midjeremmarn på ryggsäcken och i benfickan på byxorna har jag en karta, kameran eller en ”plunta”.
Jag har en lina för ispiken och ”barnsnören” till tumhandskarna, men ibland (allt för ofta) så trasslar alla snören/linor ihop sig, så detta med linor är ingen bra lösning. Även på det vattentäta kamerafodralet (Aquapac) finns en lina.

Så tips önskas om hur man hanterar tumhandskar och ispik när man ska fotografera ,och man inte har någon ”sherpa” tillgänglig.

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sansa dig nu, det som är klokt att diskutera är ju inte om de ska förbjudas, utan om det kan vara säkrare att ha dem avstängda!

(Förlåt, åter till ämnet!)

Det är ju ganska individuellt vad man vill ha på händerna när man åker. Själv har jag ett par vinterfordrade montagehandkskar från sjögrens och dom är mkt smidiga, så jag har alltid handskarna på mig när jag hanterar kameran. Kameran (i dykhus) har jag monterad på vänstra axelremmen på ryggan, i höjd med hakan ungefär. Jag har hendledsremmen till dykhuset hängandes utanför kamerafordralet, så att jag kan "säkra kameran innan jag öppnar fordralet. Piken klämmer jag fast i vänster armhåla och hanterar kameran med höger hand.

Lite akrobatik

Jag förvarar kameror i topplocket på ryggan.

Liten digitalkamera har jag i ett fodral som sitter fast i kamerans halsrem så när jag öppnar fodralet och tar ut kameran så hänger fodralet kvar i halsremmen.

Piken under vänster arm och höger handske i vänster hand och fotograferar med höger hand.

Det akrobatiska är att få tag i blixtlåset på topplocksfickan och dra ut kameran i sitt fodral medans jag åker och inte tappa piken eller någon handske under proceduren.

Färdrapport utan bilder är inget kul att ta del av. Jag tycker nästan att en tur utan kamera blir en trist tur.

Thure

Medan jag använde 35 mm kompaktkamera hade jag den på vänster axel i en egenkonstruerad kameraväska och kameran gick att hantera med handskar på, men på min digitalkamera är knapparna små och många.

Jag använder för tillfällt Haglöfs Windstopper fleece tumhandskar när jag åker skridskor.

Fredrik:
Är det någon av dessa Sjögrens handskar du har ?
http://internetbutiken.sjogren.se/e...nied=yes&mainpage=login.asp&reqpage=Home2.asp

Jag har funderat på ett dykhus http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36273 men jag vill gärna se det i verkligheten innan jag handlar. Där jag bor (Västerås) finns det ingen affär som har dykhus i lager.

Jag har försökt med att ha ispiken fastklämd under armen, men en gång slutade det inget bra. Jag tappade ispiken och en person längre bak i kön ville vara snäll och försökte plocka upp piken i farten, med resultatet att hon föll och bröt handleden.

Per

Brune; sa:
Jag tappade ispiken och en person längre bak i kön ville vara snäll och försökte plocka upp piken i farten, med resultatet att hon föll och bröt handleden.
Jag vet en som med oomkullrunkelig logik skulle kunna komma fram till att det är skäl nog för att införa förbud för ispikar

[Edit]nu ska jag inte driva med honom längre...förlåt :) ds.

Hjälmkamera?

Så slipper man hålla den och vet var den pekar, utlösare finns ju med både luft och batterier. Så auto som de numera är fattas väl bara att de skrinnar själva och tar ur grodperspektiv? ;=)

Re: Hjälmkamera?

johankse; sa:
Så slipper man hålla den och vet var den pekar, utlösare finns ju med både luft och batterier. Så auto som de numera är fattas väl bara att de skrinnar själva och tar ur grodperspektiv? ;=)

Snart finns det kanske stillbild och videofunktion inbyggt i glasögonen jämte uppspegling av kartbild och GPS-data.

Thure

Brune; sa:
Jag använder för tillfällt Haglöfs Windstopper fleece tumhandskar när jag åker skridskor.

Vet inte hur vantarna ser ut men det brukar gå att sy fast den mjuka delen av ett kardborrband så att det ser OK ut. "Krokdelen" på ena, eller båda, axelremmarna och du kan fästa vantarna (eller andra prylar du preparerat med mjuksidekardborr, på dig själv

/Erik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips