Undervattenshus till Canon Powershot

Jag har precis köpt en Canon Powershot A620. Eftersom jag har ovanan att bada med kläderna på (plurra) så funder jag på ett vattentätt hus (undervattenshus). Har sedan tidigare en Aquapac men den tar för lång att öppna, och bilderna för kassa om jag fotograferar genom plasten.

Är det någon som har erfarenhet av undervattenshus till Canon Powershot som A85, A95, A510, A520, A610 eller A620 ?.
Finns det andra fabrikat av undervattenshus till Canon Powershot än Canon ”original” ?

Per

Brune; sa:
Jag har precis köpt en Canon Powershot A620. Eftersom jag har ovanan att bada med kläderna på (plurra) så funder jag på ett vattentätt hus (undervattenshus). Har sedan tidigare en Aquapac men den tar för lång att öppna, och bilderna för kassa om jag fotograferar genom plasten.

Är det någon som har erfarenhet av undervattenshus till Canon Powershot som A85, A95, A510, A520, A610 eller A620 ?.
Finns det andra fabrikat av undervattenshus till Canon Powershot än Canon ”original” ?

Per

Canons eget undervattenshus till A620 heter WP-DC 90
och är till max 40 meter, dvs normalt sportdykar djup.
kostnad strax under 2000 kr.

Jag har ingen erfarenhet av att använda Canon och deras undervattenshus. Själv har jag en Sony med undervattenshus som jag tar med när jag dyker eller är ute och kajakar mm. kort sagt när jag riskerar att blöta ner kameran.
Det fungerar i mitt tycke väldigt bra.

Lycka till

/Torbjörn

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förtydligande

Jag har sett att Canon har undervattenshus (40 m) finns som tillbehör. Så de frågor jag är intresserad av är:
Kommer man åt alla knappar (funktioner) när man använder undervattenshuset ?

Kan man använda zoomen ? När man zoomar in på Canon Powershot så åker objektivet ut ännu mer. Till Nikonos finns mest vidvikelobjektiv så jag antar att dykare mest använder vidvinkel.

Är det packningar och O-ringar på Canons undervattenshus som måste underhållas ?

Per Brune

Canon UV-hus helt OK

Har testat canons UV-hus till powershot A85, du kan använda alla knappar, zoom fullt ut, allt fungerar som vanligt förutom att ljudet inte blir så bra när du filmar med huset på.
Enl. mitt tycke fungerar canons UV-hus bra, packningarna ska underhållas och bytas när de blir slitna som på alla UV-hus.
Det finns andra tillverkare med betydligt högre pris.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips