Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare

Jag har knappt paddlat kajak tidigare, men tror helt klart att det är min grej, och när jag nu flyttar till kusten har jag tänkt köpa en kajak.
Eftersom jag inte är helt inbiten ännu vill jag inte satsa alltför mycket pengar, och har därför tänkt beställa hem en kajak från Tahekayaks.com - vilka tycks ha de lägsta priserna på Estlandskajaker.
Av prislistan att döma verkar modellen Reval vara deras topmodell, finns det anledning för en nybörjare som mig att istället rikta in mig på någon av Mari-modellerna, det skiljer ju inte så värst mycket i pris?
(Reval skädda €690, Mari-2 €545)
Är skädda eller roder att rekommendera för Reval?, jag vet att det är en dum fråga, så svara gärna därefter. ;)
Vilken av deras paddlar bör jag köpa? Vad innebär tourist/slim/wing?
Duger deras nylonkapell eller ska jag satsa på neopren?

Tusen tack!

Inte alls en dum fråga, bara otroligt svår att svara på...
Det har skrivits väldigt mycket om det här i trådar tidigare så söker du så kommer du hitta enormt mycket info om det här.
Jag tycker du ska köra både roder och skädda på din nya kajak. Då kan du pröva dig fram och med den prisnivån så ser inte jag nåt hinder att "lyxa till det". Revalen är en utmärkt första kajak och skojjig att paddla.
Vad gäller paddel kör jag med derast tourist. Den funkar bra men wobblar lite om man tar i hårt. Det finns betydligt bättra paddlar om man säger så...
Kapellet har för mig hållit en säsong. Jag har hört om andras som gått sönder vid första rycket. Det är inte helt tätt i tyget så du kommer garanterat bli blöt om du inte köper det. Men det har trots allt funkat för mig i ett år nu.
go tur/ Samme
[Ändrat av samme83 2005-10-26 kl 21:51]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Reval som jag är mycket nöjd med! Jag har ägt några kajaker tidigare, men ingen har varit lika bra som min billiga estländare... Jag skulle välja Reval framför Mari (om Mari fortfarande är detsamma som gamla Point 65). Jag har bara skedda på min och känner inget behov av roder. Tidiga Reval hade ett mycket tveksamt rodersystem med skjutbara pedaler vilket gjorde att man helt saknade stöd för fötterna. Har de fortfarande kvar samma roder skulle jag skippa detta... Jag har deras kapell och det funkar hyggligt. Ska man rolla och grejja ska man väl satsa på ett i neopren. Jag har dock inte testat deras paddlar. Jag kan varmt rekommendera VKV:s kolfiberpaddel även om den är lite dyrare. Det är den i särklass skönaste paddeln som jag har testat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips