• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

Har hört olika bud om hur mycket man ska bära som tjej när man är ute och vandrar men virrig som jag är har jag glömt bort vad som sagts... Nån som har något förslag?

/Louise
 
(som vanligt är det en kille som lägger sig i tjejtrådarna...)

Jag tycker man ska bära så mycket som man orkar utan att det blir för tungt...

Nja, alltså, detta är väl helt enkelt en fråga som det finns många uppfattningar om. Det är ju inte heller bara en fråga om hur mycket man ska bära utifrån vad som är komfortabelt - det beror ju också på hur långt man ska, årstid, typ av vandring osv.

Nåja, snart kommer det nog mer bestämda åsikter ;-).
 
På de turer jag är ute på har jag oftast 18-19kg i startvikt,ibland 1-2kg mer om jag är ensam.
Har aldrig gått någon längre tur ännu;(veckotur eller längre)då blir det nog 21-23kg från början skulle jag tippa.
 
(spökskriver åt min sambo):
15 kg är OK, 20 kg känns tungt men fungerar, allt däröver känns rejält tungt, man blir trött fort. Detta gäller en allroundtränad tjej på 165 cm och 54 kg.

Naturligtvis är det don efter person som gäller. En stor och stark tjej (eller kille) bär mer än en liten. Dessutom väger kläder, mat och sovsäck mer i stora storlekar. Enda sättet är förstås att testa sig fram. Jag väger sällan min säck, men brukar klassa den rent praktiskt efter följande skala:

1. Känns knappt, kan springa med säcken.
2. Säcken känns som en börda, no problemo att gå 2-3 mil på en dag.
3. Tungt men OK, går lätt 2 mil, ev 2,5.
4. Tung säck, allt efter 15 km känns motigt. Tröttnar i axlarna vid lunchtid.
5. Svårt att lyfta upp och ta på sig säcken, slitigt för axlarna att bära, 2 mil är absolut max, måste vila i uppförsbackarna (då är jag uppe i ca halva min kroppsvikt).

Men frågan är naturligtvis inte hur mycket man kan bära utan hur mycket man måste bära, alternativt hur lite man kan bära...
 
Liten men stark

Min flickvän som väger 46-47 kg brukar orka mer procentuellt sätt än jag... :) Men är man liten och lätt begränsas naturligtvis vikten man kan ha på ryggen, på långa turer försöker vi att inte överskrida 1/3 av kroppsviken. I hennes fall blir (den bekväma) maxvikten på ryggsäcken 16 kg, men hon har burit uppåt 20 kg (40% av kroppsvikten). Men då gick det ganska trögt...
 
Tips

Förlåt om tråden spårar ur nu.

Anders din klassning passar nog inte alla. Vissa har problem att gå 15km utan packning och själv har jag några ggr gått 25km på en dag med packning jag knappt fick på mig själv. Detta eftersom jag har god kondition, men usel armstyrka.

Erfarenhetsmässigt kan jag nog säga att tjejer bör bära några kilo mindre än en jämnstor man för samma tur. För egen del måste jag säga att kommer man över 1/3 av kroppsvikten skall man börja fundera över packningen oavsett kön.
 
Det beror på hur tränad du är.Och hur länge du ska vara ute. 22 kg hade jag till att börja med i Sarek förra sommaren, men det berodde på ren klantighet, så mycket borde du inte behöva (bl a visade det sig att det hängde en väckarklocka i tälttaket-med utgågna batterier.Och så råkade vi packa extramat båda två...Och necessären med utrustning till den efterföljande 50-årsfesten i Luleå glömde jag visst ta ur också...). 22 kg funkar för mig, under förutsättning att ingen hetsar, men 18 är trevligare. 16 är inga problem.
 
Jag och syrra var ut i sommras. Hon är ca 175 lång och väger väl dryga 50 kg. 16 Kg på ryggen kändes, men gick bra.

prova. Varför inte en helgvandring hemomkring först med en bra vikt och se hur det känns?

mvh Christian
 
Som flera har varit inne på beror det ju dels på hur van och vältränad man är och dels vad man väger.

Är man ovan att bära rygga så kan redan 10% av kroppsvikten kännas jobbigt, men är man van kan man nog lasta på 30-40% av kroppsvikten utan problem.

Man måste helt enkelt känna sig för, precis som Anders skrev, "Hur mycket orkar jag gå med den här vikten?".

Jag har varit scout sen jag var 8 och därmed alltid haft relativt tung packning, för jag trodde att man måste ha det för att få med sig allt. Men då har jag å andra sidan aldrig njutit av själva vandrandet. Vandrandet har varit ett "nödvändigt ont" för att ta sig fram till rastplatserna och nattplatserna. Väger man (som jag gjort de senaste 20 åren) under 60 kg så är det inte så himla kul med 25-30 kg packning.

Jag kan inte räkna alla de gånger som jag bara "gått på" som en zoombie och drömt om att äntligen komma fram och få lägga av ryggan. Ok, visst lärde man sig att man orkar mer än man tror, men det var ju inte så himla kul.

Sen upptäckte jag ultralätt packning och kunde lätta min packvikt. Och plötsligt blev det KUL att vandra med packning. Istället för att bita ihop och kämpa på så kan man njuta av naturen, se sig omkring, prata med sina vandringskamrater.

Så nu försöker jag lära mina scouter att man inte behöver ha så fruktansvärt tung packning.
 
Virrhönan; sa:
Har hört olika bud om hur mycket man ska bära som tjej när man är ute och vandrar men virrig som jag är har jag glömt bort vad som sagts... Nån som har något förslag?

/Louise

Det som brukar stå i olika rekommendationer är max 1/3 del av kroppsvikten för killar och max 1/4-del för tjejer.

Men som vanligt är det individuellt vad man upplever som genomförbart.

//J
 
När jag under en period jobbade med lyft (sjukhus) sa sjukgymnasten på utbildningen att man aldrig ska lyfta mer än 1/3 av sin egen vikt för att unvika framtida skador. Jag har applicerat detta på ryggsäcksbärande och det är tämligen rätt även där. Något kilo hit eller dit spelar ingen större roll, men sen börjar det uppstå problem, om inte annat på sikt.

Är man van att bära ryggsäck lastar man gärna på lite till. Gör inte det! I längden sliter det på kroppen och du kommer att få ont när du blir äldre. Disposition för diskbråck (som ju är genetiskt betingat och inte har att göra med hur vätränad man är), kan utlösas av tunga lyft (eller för all del om man släpar på en för tung egen kroppsmassa) och kan medföra sjukskrivningar och operationer. Även andra problem med rygg och axlar kan uppstå.

Så packa lätt och var beredd att säga ifrån. Här är några tips för att underlätta bärandet generellt (även för killar):

* Skaffa en ryggsäck som är avpassad till just dig, din rygglängd och ryggform. Och även om du har en bra säck kan det löna sig att titta på en modernare, de är som regel lättare och vips har du vunnit lite där. Ryggsäcken ska givetvis ha ett bra avbärarbälte som sitter på rätt ställe, men tänk också på att knäppa ihop axelremmarna, så att de inte tynger för långt ut på axlarna.

* Packa väl, så att lasten är i god balans och inte hänger åt ena sidan, eller känns baktung eller svajjig.

* Se till att få hjälp när ryggsäcken ska på. Det krängande som påtagandet medför är skadligt för ryggen. Hjälparen lyfter säcken så som en gentleman lyfter en damkappa och du kryper i. Om det inte finns hjälp, försök sätta ryggan på en sten och kryp i den på huk, och andävnd benen för att trycka dig upp när den väl är på.

* Ta alltid av ryggsäcken när du stannar, även om det är en femminuterspaus för toalettbestyr eller liknande. Det vinner du mycket på.

* Använd stavar. Det underlättar mycket mer än man tror när man har packning. Du får extra stjuts i uppförsbackarna, du får broms i nedförsbackarna och du får hjälp att balansera i ojämn terräng eller vid vadställen. Teleskopstavar fäster man lätt utanpå ryggan när de inte behövs.

* Riktigt bra skor/kängor gör att du går mer avslappnat och låter benen göra jobbet istället för ryggen.
 
Bära mer än nödvändigt

Min egen erfarenhet stämmer väl med vad som andra skrivit och kan ungefär sammanfattas; att bära 1/4 av kroppsvikten går bra, att bära 1/3 eller mer är jobbigt.

Själv har jag sedan några år minskat min baspackning från ungefär 18 kg till 8 kg för övernattningsturer. Till detta kommer mat och bränsle som för min del väger ca 1 kg per dag jag är ute. Det finns många som bär ännu mindre.

Se min utrustningslista för förra sommarens vandring från Hemavan till Nikkaluokta (i Sarek i somras var packningen ännu lättare):
http://www.nui.se/Packlista_2004.htm

Det märkliga är att jag saknar absolut inget och fryser inte mer eller blir blötare eller har det på något annat sätt sämre än när jag bar tung packning.
Varför skall man bära mer än man behöver?

Jag har en känsla av att det finns två huvudsakliga invändningar mot UL-packning; det ena är att det är en viktig del av upplevelsen att anstränga kroppen maximalt. Den här gruppen består nog mest av yngre män.

Det andra, och viktigare, skälet tror jag är vanans makt. Det tar emot att tänka om. Att någon antyder att man under decennier gått runt med 10 kg mer på ryggen än vad man behöver (vilket jag har gjort) kan väl reta de flesta.

För min del kan jag inte nog understryka det Nermander skriver; är man i fjällen för att kunna njuta av omgivningar och sällskap, för att kunna lära sig saker om sig själv och livet, så är en lätt packning en gudagåva.

Men det viktigaste är att man har klart för sig att det finns alternativ till den traditionella tung-packningen. Tro inte på de som säger att ultrlätt inte fungerar, för det gör det. Sedan får var och en själv välja. Och det är ju i huvudsak man själv som drabbas av att bära 10 kg mer än man behöver.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.