Bära mer än nödvändigt
Min egen erfarenhet stämmer väl med vad som andra skrivit och kan ungefär sammanfattas; att bära 1/4 av kroppsvikten går bra, att bära 1/3 eller mer är jobbigt.
Själv har jag sedan några år minskat min baspackning från ungefär 18 kg till 8 kg för övernattningsturer. Till detta kommer mat och bränsle som för min del väger ca 1 kg per dag jag är ute. Det finns många som bär ännu mindre.
Se min utrustningslista för förra sommarens vandring från Hemavan till Nikkaluokta (i Sarek i somras var packningen ännu lättare):
http://www.nui.se/Packlista_2004.htm
Det märkliga är att jag saknar absolut inget och fryser inte mer eller blir blötare eller har det på något annat sätt sämre än när jag bar tung packning.
Varför skall man bära mer än man behöver?
Jag har en känsla av att det finns två huvudsakliga invändningar mot UL-packning; det ena är att det är en viktig del av upplevelsen att anstränga kroppen maximalt. Den här gruppen består nog mest av yngre män.
Det andra, och viktigare, skälet tror jag är vanans makt. Det tar emot att tänka om. Att någon antyder att man under decennier gått runt med 10 kg mer på ryggen än vad man behöver (vilket jag har gjort) kan väl reta de flesta.
För min del kan jag inte nog understryka det Nermander skriver; är man i fjällen för att kunna njuta av omgivningar och sällskap, för att kunna lära sig saker om sig själv och livet, så är en lätt packning en gudagåva.
Men det viktigaste är att man har klart för sig att det finns alternativ till den traditionella tung-packningen. Tro inte på de som säger att ultrlätt inte fungerar, för det gör det. Sedan får var och en själv välja. Och det är ju i huvudsak man själv som drabbas av att bära 10 kg mer än man behöver.
Jörgen