Barnsovsäck?

Än så länge har Odin bara varit med på stugturer där vi gått små dagsturer med honom i bärstol (Norrøna såklart, man har ju en norsk gutt :)

Men jag är sugen på att prova en tälttur! Och då måste man väl ha sovsäck till honom? Jag har sett på barnsovsäckar men de är ju blytunga! Jag kan inte fatta att en barnsovsäck väger långt över 1kg. Finns inte dunsäckar för barn?

Britta
 
barnsovsäck

Ja, där var det visst en diskussion som passade! Tack Thure! Verkar som om "alla är bra", och alla väger över kilot.
Varför skulle blöjan hålla dåligare i en sovsäck än i en säng?
Vi använder ett duntäcke åt Odin nu, och det kan tvättas på 60 grader. Finns det inte dunsovsäck åt barn som också går att tvätta på 60 grader? Kanske man skulle sy själv (ha ha).
Har funderat lite på en vuxensäck som man tvinnar på mitten och så trär tillbaka så den blir dubbel, om ni förstår? Måste prova hemma...
 
Re: barnsovsäck

Britta GF; sa:
Varför skulle blöjan hålla dåligare i en sovsäck än i en säng?

Egna erfarenheter.

Om barnet fryser så blir det större urinmängder. Sedan kanske man inte får till passformen när man sätter på blöjan lika bra i tältet om det är lite mörkt som man får till det hemma i elljus.

Thure
 
Re: barnsovsäck

Britta GF; sa:
Har funderat lite på en vuxensäck som man tvinnar på mitten och så trär tillbaka så den blir dubbel, om ni förstår? Måste prova hemma...

Jag brukar spänna en rem runt säcken lite nedanför fötterna. Om man vänder säcken ut och in innan man spänner remmen och sedan vänder tillbaka säcken så blir all "överbliven" isolering innuti säcker och bildar extra isolering. Fungerar kanon bra
 
såhär gör en fembarnsmamma :)

...finns ju vuxensäckar som man sätter ihop...vänster-höger blixtlås...jag tar och sätter ihop dem...och så kurar vi ihop oss...pappa o mamma o liten i mitten...eller mamma o liten...och det har fungerat när vi varit på hajk..och dessutom byter jag blöja på nätterna...och brukar vira in lillen i en fleecefilt också om det är kallt...är den lille mycket liten går det bra med en vuxensäck och vi kurar ihop oss i den tillsammans...men då får man se till att den är rymlig nog...dessutom har jag bara tältat om sommaren...glöm inte myggnät...
kraaaaaaaaaam till de som vill från ninapenda
 
Ingen sovsäck

Det beror naturligtvis på väder och temperaturer. Vi fick dock ett tips av några kompisar som visat sig fungera bra. Det gäller då sommarturer i Mälardalen.

Skippa sovsäck och låt barnet sova i vinteroverallen. Då kan dom rulla runt i tältet som dom vill och behöver inte känna sig insnörda i en sovsäck. Ett av våra barn fick cellskräck av sovsäck när han var i 3-6 årsåldern.

En fleecetröja under overallen och givetmis med mössa har funkat bra för oss. Barn verkar kunna sova ganska bra även under omständigheter där vi vuxna kanske tycker det är kyligt.

Det här gäller barn från ca 1-5 år eller så. Minstingen är nu sex och sover i sovsäck.

Jörgen
 
aha...tänkte mer på...

...bebisar...spädbarn...såna som är under ett år menade jag...:)när jag skrev att man skulle knöla ner dem i mammas säck :) såna som ammas på natten...då vill man ju inte störa dem för mycket...
kraaaaaaaaaam från ninapenda till de som vill
 
Håller med

Håller helt med "Ninapenda". Barn som hemma sover hos de vuxna brukar dessutom protestera högljutt mot att tvingas till "eget boende" när man är ute. Våra tre har vuxit till sig lite nu och vi har så smått börjat med vinterturer. Då fungerar det här sättet att "paketera småfolk": De läggs iklädda varma underställ, mössor, sockar och vantar. De sover i sina vanliga sommarsäckar (billiga, rätt dålig kvalité) och sedan stoppar vi ner dem bredvid varandra i våra hopkopplade sommarsäckar. Lillflickan i mitten för det är varmaste platsen. Själva sover vi i kåtans ytterkanter för att täta lite extra för drag.
Ingenting för vandring, just, men barnen njuter!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...