Bästa sovsäcken för barn?

Vilken erfarenhet har du av sovsäckar för barn?

Använder ni någon modell som fungerar bra eller, kanske viktigare, nån som inte fungerar?

Säcken jag letar efter ska fungera på sommarfjället och passa för barn från några år och uppåt.

Köp en vuxen

Jag har valt att lägga pengarna på en bra och lätt vuxensäck som de/vi kan ha i många år. Jag använder en packrem och "snör" av säcken nedanför fötterna så att inte det blir för stor volym att värma upp där. Fungerar utmärkt på sommaren. Köp en så fluffig säck som möjligt, se nedan. Jag fastnade för Moutain Equipment Skywalker 1, vilket är en lätt syntetsäck ner till -3 grader. Det finns säckert andra men satsa på fullängd, de växer snabbt de små liven.

På vintern blir lätt syntetsäckar (Angilak har jag prövat) för stora runt kroppen så det blir kalla. Dunsovsäckar har fungerat mycket bättre, de fluffar sig runt kroppen på ett annat sätt än syntetsäckar. Sov i bivack med 7, 10 år ingen frös utan sov hur bra som helst.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
everest juniorsäck

mina barn har everest juniorsäck. har för mej att dom kostade under 200 kr styck på Stadion, säcken har används från tidig april (+0)till sen höst i både tält och vindskydd även fjälen sommar tid. säcken har inga genomgående sömmar en bra huva och en regäl klaff för blixtlåset. säcken har en tempratur gränns på 0 grader, men jag tror att temperatur gränsen är lägre. det grundar jag på att barnen hitils inte har sovit med säckarna tillslutna. drar man åt säcken åt dom så dröjer det inte länge fören dom låssar på snörena och kryper halft ut. barnen har haft säckarna i 3 år dom är nu 6 och 7 år
ps har just nu packat säckarna för en natt i vidskydd i kilsbergen.
jonas

Köp om du hittar en barnsovsäck.

Vi har tre barn för närvarande 4, 5 och 7 år gamla. Vi har köpt dem varsin barnsovsäck som de använt från drygt 1 års ålder vid tältövernattningar under sommarhalvåret. Det har varit lite svårt att få tag i barnsovsäckar butikerna verkar bara ta hem något enstaka exemplar per säsong. De vi köpt heter McKinley, Haglöfs och Everest. Säckarna är inte så märkvärdiga men barnen har aldrig frusit nattetid trots temperaturer ned mot 0:an. Jag bedömmer att alla säckarna håller måttet för sommarfjäll.

Metoden att snöra av en vuxensäck fungerar säkert men jag tror att en barnsäck blir något varmare då den är snävare än en vuxensäck. Priset är inte heller direkt avskräckande för en barnsäck som kan användas ca 10 somrar innan den är urvuxen.

Gäller det däremot nyinköp till ett barn i 8-9 årsåldern är en avsnörd vuxensäc OK.

Lycka till Thure

Köp vuxensäck!

1978, när jag var sex år, fick jag min första sovsäck.
Det var en vanlig Caravan och jag har den fortfarande, 24 år senare! Den har använts till ett stort antal övernattningar både till skogs och fjälls under en lång friluftskarriär.

Jag behövde aldrig snöra av den när jag var liten, men det är möjligt att det är klokt om det är kallt (och om man är mindre än en sexåring).

Den enda nackdelen är att jag inte längre kan krypa ner med huvudet först och vända mig i säcken.

(Jag har sedan ett antal år en lättare och varmare säck, men Caravanen finns kvar och lånas ut då och då)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips