Vada i Rapadalen

Hej,

Jag ska, tillsammans med fru och tre kamrater, vandra ned i Rapadalen norrifrån. Vi kommer på norra/östra sidan och skall vidare in i Sarvesvagge (på dess södra sida). Det innebär att det måste vadas en del...Tielmavadet: var exakt ligger det, någon som vet? Jag har hört 1 km V Skårkistugan. Vilken sida av Sarvesjåhkå kommer man då upp på? Vi vill inte vada Sarvesjåhkå - har passerat den tidigare, ej heller vill vi å ända upp till ravinen i Sarvesvagge eftersom vi ska söderut redan vid Noajddavallda. Finns andra ställen att vada Rapaälven S Sarvesjåhko på? Skulle vara tacksam för alla tips.

Anders
 
Tielmavadet mynnar på norra sidan av Sarvesjåkkå. Jag vill minnas (jag vadade där 1977) att det fanns en stig från Skårkistugan till vadstället. Jag kom från Sarvesvagge. Vadet var långt men inte speciellt besvärligt utom precis i slutet där det djupnade rejält. Det kan ju tänkas att jag inte hittade bästa stället. Du får alltså djupet i början av vadet. Tyvärr känner jag inte till några andra vadmöjligheter.

HåkanF
 
Tack Håkan,

Då vet jag en sak i alla fall, jag har fått lite förvirrade besked. Uppföljningen på detta blir om någon känner till huruvida man kan vada till södra sidan av Sarvesjåhkå i Tielmavadet genom att vada i svämkäglan? Alternativt: hur strömt är det nedströms, kan man ordna en repassisterad simtur?

Anders
 
Det finns ett vad nedströms Tielmavadet...

... men jag har tyvärr ingen aning om var det ligger. Vadet i fråga näms av Edvind "Sarek" Nilsson i hans bok Sarek, mitt vilmarksrike som jag för övrigt gärna rekommenderar.

Det Edvind skriver är att det finns ett vad till, men han vill inte ange var eftersom det är svårt att hitta. Anledningen är att Rapaälven enligt hans åsikt absolut inte bör vadas om man inte är helt säker på att man befinner sig på en vadbar plats. Så en repassisterad simtur skulle jag personligen inte utsätta mig för. Men såvitt jag minns var Sarvesjåhkå klart enklare än Tielmavadet den gången då jag gick där, så det vadet borde inte ställa till med allt för stora problem för er.

Men vill ni undvika vaden och ändå ta er till sydsidan av sarvesjåhkå skulle jag vilja slå ett litet slag för att gå Rapadalen på sydsidan av Rapaälven. Det är förvisso inte lättvandrat, men ni får garanterat en svårslagen naturupplevelse. Sist jag gick där såg vi mängder av björnspillning och till vår stora glädje en av Rapadalens stora älgtjurar. Och ni slipper som sagt var de svåraste vaden.

/ Stefan
 
Stefan,

Tack för detta! Som jag förstår det så vadade du Sarvesjåhkå - jag vill minnas att grundsten anser att denna är farlig...men men, var vadade du den? Nere i utloppet? Annars kan man ju kliva över uppe i ravinen, men jag vill helst inte gå ända dit. Sydsidan på Rapadalen - kanske en option, men å andra sidan är det ju kul med lite spänning. Du säger att sydsidan N Sarvesjåhkå är knepig - inget som påminner om det infamösa "infernot" precis söder om Sarvesjåhkå hoppas jag? Den 4-km snutten tog mig nästan 5 timmar häromåret...

Anders
 
Hej Anders,

för nåt år sen korsade jag Sarevesjåkkå; kom från Kaskasvagge (östra sidan) och drog vidare norrut på Rapadalens västra sida. Är inte helt säker, men jag har för mig att vi vadade Sarvesjåkkå i höjd med Kaskasjåkåtj's utlopp. I vilket fall så var det inte turens knepigaste vad.

Go tur!

/Per
 
Tack Per,

Nu börjar det kännas som om jag har ordning på sakerna!

Är det någon annan som har koll på vaden vi talat om så är jag tacksam för fler tips dock!

MVH,

Anders
 
Minnet är bra, men kort!

Tyvärr minns jag inte exakt var vi vadade sarvesjåhkå då det var ett tag sen, närmare bestämt -89. Jag har ett minne av att vi genomförde vadet i flera steg, så min bästa gissning är ganska nära utloppet till Rapaälven, typ någon km eller två uppströms. Hade jag upplevt vadet som speciellt svårt hade jag nog kommit ihåg det bättre.

Hur svårforserad en viss sträcka är är ganska svår att betygsätta eftersom det dels beror på hur van man är att stånga sig fram genom videsnår och dels på hur bra man lyckas med sina vägval. Jag och en kompis gick hur som helst hela sydsidan på en dag trots ösregn och hård motvind. Om man skulle betygsätta svårvandrade leder i Sverige skulle sydsidan av Rapadalen helt klart hamna på topp 10, men jag är inte säker på att den kvalar in på topp 5.

/ Stefan
 
Tack Stefan!

Sarvesjåhkå känns vadbar vid detta laget, ska läsa på lite i Grundsten och Nilsson så får vi känna oss fram lite!

MVH,

Anders
 
..litet tillägg, kanske inget nytt för dig men ändå;

Man ska väl aldirg lägga allt för mycket vikt vid beskrivningar om hur ett visst vad upplevts andra år, eller ens några veckor tidigare samma sommar. Vattenståndet varierar snabbt, och inte alltid helt förutsägbart.

Det året jag beskrev var sommaren riktigt varm och solig, vilket innebar att alla bäckar som kom från snöfält var så gott som tomma på vatten (snön hade redan smält). Tvärt om var det med glaciärbäckarna, eftersom glaciärerna smälte som aldrig förr i värmen. För oss innebar det att bäckarna som rinner ner i Rapadalen från Ålkatj var betydligt klurigare att passera än Sarvesjåkkå.

Det är nog viktigt att planera för alla möjligheter, och vara flexibel i sitt vägval, så man inte forserar några allt för svåra vad i onödan.

/Per
 
Tack Per,

Ett motiverat visdomsord, man ska nog aldrig ge råd av detta slaget utan lite "friskrivningstext". Nu har jag varit till fjälls några gånger tidigare, men, som sagt, det är aldrig dumt att bli påmind.

MVH,

Anders
 
vada rapajåkkå

Hej Anders
Jag har aldrig vadat sarvesjåkkå så det kan jag inte ge några råd om, däremot hittade jag ett vadbart ställe över rapajåkkå i fjol. Det ligger norr om Tielmavadet. Jag kom ner från Pielaslätten och tänkte ta den nedre vägen till Tielmavadet, dvs nedanför Låddebakte, men såg att det var vadbart på ett ställe där Rapajåkkå meandrade ut sig och det bildades grusbankar. Tyvär kan jag inte ge någon exakt beskrivning av stället men jag har för mig att det var ett hundratal meter norr om den jokken du ser på kartan norr om spökstenen. Då var vadet enkelt och det var lättgånget söderut längs rapajåkkås västra sida. Några dar senare vadade jag Tielmavadet som ligger några hundra meter nedströms en stor ö mitt i älven. Du får helt enkelt kolla när du kommer dit var exakt du vill vada, det finns säkert flera varianter, Jag kan bara säga att jag tyckte det var enklare att vada vid det första stället jag beskrev.
mvh
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.