Laglöst land

Förra veckan tillbringade jag tillsammans med 15 andra skidåkare i Kebnekaisefjällen med basläger vid Sälkastugorna. Härlig skidåkning full vinter med massor av torr nysnö över 1000-metersnivån. Helvitt även i Tjätkavagge 800 m ö h men trots -7 grader på nätterna blommade faktiskt purpurbräcka i en skreva i en sydvänd skiffervägg nere vid Tjätkajokk.

Så till smolket i glädjebägaren.

När vi vaknade på morgonen den 18 maj så stod det 6 skotrar utanför nödutrymmet. 6 killar i 25-årsåldern som kört från Ritsem och som alltså nu befann sig mitt i skoterförbudsområdet. Vi såg spår hur de buskört långt upp i branterna i Tjätkavagge.

När de lämnade nödutrymmet efter några timmar lämnade de 33 tomma ölburkar efter sig spridda i rummet och även spritflaskor.

Vi diskuterade om vi skulle skriva upp skotrarnas registreringsnummer och meddela polisen men kom fram till att vi skulle avstå.

Rätt eller fel kan diskuteras men det är inte så bra med den avoghet som finns mellan skoteråkare och skidåkare, vi kan ju behöva varandras hjälp. Trist att vissa skoteråkare ger alla skoteråkare dåligt rykte.

Thure
 
Just denna typ av "fjällturister" ger verkligen alla skoterförare dåligt rykte.Tyvärr är de ju rätt vanligt förekommande.
Jag tänker ofta att den som inte sommartid kan vandra i fjällen har inte där att göra på vintern när de bara kan ta sej dit med en motor under rumpan.De är inga naturmänniskor och har ingenting där att göra.
Nu generaliserar jag;men den typiske skoteråkaren är så överviktig att de knappast skulle orka ta sej tillbaka till utgångspunkten för egen maskin om skoterna havererar,dessutom är många natursvin som inte orkar ta med sej tomburkar etc.
När jag läser sånt här blir jag för skoterförbud,trots at jag gärna kör skoter själv i fjällen ibland.Men när så många inte klarar av att sköta sej så...
 
thureb; sa:
Vi diskuterade om vi skulle skriva upp skotrarnas registreringsnummer och meddela polisen men kom fram till att vi skulle avstå.

Rätt eller fel kan diskuteras men det är inte så bra med den avoghet som finns mellan skoteråkare och skidåkare, vi kan ju behöva varandras hjälp. Trist att vissa skoteråkare ger alla skoteråkare dåligt rykte.

Ni skulle definintivt ha anmält marodörerna. Som skidåkare är ni inte betjänta av skoterföreare på något sätt i terrängfordonsförbudsområden.
 
öringen; sa:
Om ingen anmäler dem lär det ju upprepas.

Det händer väl inte mycket efter en anmälan, tyvärr.
Och det hindra inte dem som sysslar med sånt här att göra det fler gånger. Men det är klart att tar ingen tag i det så blir det aldrig någon bättring.
 
Även på vatten

Numera kan samma grabbar utöva samma förstörelse för andra även på vatten, tänker på vattenskotrarna som numer är tillåtna på de flesta vatten...
 
thureb; sa:
Vi diskuterade om vi skulle skriva upp skotrarnas registreringsnummer och meddela polisen men kom fram till att vi skulle avstå.

Rätt eller fel kan diskuteras men det är inte så bra med den avoghet som finns mellan skoteråkare och skidåkare, vi kan ju behöva varandras hjälp. Trist att vissa skoteråkare ger alla skoteråkare dåligt rykte.

I det här fallet är avogheten befogad, det finns väl ingen ursäkt för att man beter sig som svin, än mindre bryter mot lagen? Det inträffade tycker jag handlar mindre om skoteråkare än om folkvett (även om det ibland är svårt att tro att man kan förena de båda...)

Tråkigt att ni inte anmälde, det tyder på att ni tycker ärendet är mer av vardagsmat än brottslig handling. Jag förstår dock att ni ville slippa besväret.

/P
 
brigas; sa:
Jag tänker ofta att den som inte sommartid kan vandra i fjällen har inte där att göra på vintern när de bara kan ta sej dit med en motor under rumpan.

Så om man inte kan simma till Åland ska man inte heller få åka färja dit?
;)

Du låter snudd på fascistisk när du säger sådär. Självklart ska man få komma ut på fjället med skoter utan att ha vandrat i fjällen. Det handlar inte om det.
Om fler feta och arroganta 25-åringar fick komma ut på fjället, med eller utan skoter, så skulle fler fatta att man inte bränner ut i förbjuden terräng och slänger tomflaskor omkring sig.

Det är inte 50-åringar med knickers och ramsäck som behöver få lära sig hur man beter sig i naturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
krakelz Deo/Antiperspirant för fuktigt varmt land Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.