Tarptent silnylon 400 g

Kondens

I ett läge där man måste fästa tältet tätt mot marken så är det naturligtvis heltätt och läge för kondensproblem. För att man skall behöva ta till det extremläget måste vädret nog vara väldigt bistert, typ snöstorm. Och när det verkligen blåser har man ju sällan problem med kondens, oavsett tältkonstruktion.

Kondensproblemen är enligt min erfarenhet störst när man har hög luftfuktighet och ingen vind. Det vill säga en situation då man knappt behöver ett tält eller en tarp (om det inte regnar alltså).

Vitsen med tarpen jämfört med tältet är ju att man inte behöver rigga det i stormläge när det inte är storm. Ett tält är ju nästan alltid i högsta stridsberedskap (OK, man kan ha dörrarna öppna om det är mysväder).

Några diskussioner här på Utsidan om att använda eller inte använda Gortex även när solen skiner känns som släktingar till det här resonemanget. Varför gå i regnkläder när det inte regnar? Min egen användning av paraply är också samma andas barn. Nämligen att kunna anpassa utrustningen så att den ger komfort i alla situationer, inte bara räddar livet i extremsituationerna. Det är klart att det är bra att ha våtdräkt och tuber på sig i bilen, om man skulle köra ned i vattnet. Men svettigt blir det :)

Normalläget för sommarens användning var att nederkanten på min presenning befann sig 30-50 cm över marken. Ibland var det 10 cm på vindsidan och 30-50 cm på andra sidan. Ibland regnade det rejält, men inte i kombination med hård vind på kalfjället.

Sämsta natten ur denna synpunkt var i Rapadalen, ovan björkskogen på väg mot Vassajavagge. Jag hade dock inga problem med väta, vare sig från insidan eller utsidan.

Fördelen med den här tarptentlösningen är då att den är just storm- och extremväderssäkrare än en vanlig rektangulär tarp. Det känns som om den här lösningen ger det bästa av både tarpen och tältet.

Så slutklämmen måste bli att jag tror nog att det här tarptältet är kondensfriare än vilket tält som helst i minst 9 fall av 10. Men jag förstår att du bara är avundsjuk :)

Jörgen
 
Följdfråga

Om man inte tar skämtsamma frågor på allvar blir det ju inget kul!

En utveckling av modellen är att addera ett blixlås vid nederändan, så att hela långsidan kan fällas upp ännu mer. Jag funderar på detta. Vad tror ni? Jämför nära med http://www.gossamergear.com och deras Spinnshelter.

Jag skulle också vilja ha hjälp med tankar kring den optimala placeringen av de existerande blixtlåset. Det måste gå till nocken, men var på nocken?

Den nuvarande placeringen har en klar nackdel. När jag lagar mat så har jag köket bredvid mig och sidan uppfälld, om det inte regnar väldigt mycket. Då har jag skalle och överkropp exakt i det hål som bildas och blir lite blöt. Kan ingen fundera ut var man skall ha blixtlåset så att man kan fälla upp hela sidan och ändå ha skalle och överkropp skyddade i denna situation?

Jörgen

Jörgen
 
Intressant

Jag är inte riktigt säker på om jag förstått "konstruktionen" riktigt, hur du har sytt alltså. Är det ungefär som ett takåstält med ena ändan borttagen och en dragkedja på ena långsidan?

Det får nog bli till att sätta sig med en kartongbit och tygstycken och testa olika varianter innan man syr ihop en fyrkant till tarp! :)

Mvh
Peter P.
 
Sömnad

Tarpen är en ganska exakt (aningen mindre) kopia av ett gammalt Fjällräven G66 tält som jag har. Det är numera något björnskadat :)

Golite Trig är samma tanke. Det är ett ryggåstält med en absid i ena ändan och en miniabsid (alltså något kilformad vägg i fotändan). Helt tätt runtom när man sänker stavarna så att duken vilar mot backen.

Jörgen
 
Om jag inte är helt ute och flaxar bör du väl helst ha blixlåset i tältets centrumlinje, dvs i takåsens förlängning. Därvid hamnar det mitt i absiden, där ena sidan av blixtlåset kan göras fast i marken (etc) och den andra fällas upp. Vid behov kan då hela långsidan göras till ett snedsluttande tak.

tarp.gif


Vad tros om detta?

/ G
 
Re: Sömnad

Golite Trig är samma tanke. Det är ett ryggåstält med en absid i ena ändan och en miniabsid (alltså något kilformad vägg i fotändan). Helt tätt runtom när man sänker stavarna så att duken vilar mot backen.

Mjaee, nån miniabsid i fotändan har jag inte sett till på mitt Trig, ventilationen regleras främst med att man flyttar ut eller in pinnar och justerar remmarna för sidobitarna utanför myggnätet. Men iofs kan man justera teleskopstaven lite för mer eller mindre genomblås. Inte alltför mycket dock för då lyfter man ju golvet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.