Åka på alla kontienter

Läste med intresse artikeln av Palle Z i GLSK:s årsskrift om att åka på världens alla kontienter. Klart rolig idé! Försökte få till åkning vid en resa till Nya Zeeland för ca. 7 år sedan, men det var för varmt så det fick bli några varv med långfärdsgrillerna på en hockyrink i Queestown (gissa om folk glodde...). Det finns dock en sjö som heter "Skating Pond" någonstans på Sydön, så där finns uppebara möjligheter till åkning. En av Linköpings israpportörer jobbar numer där nere och jag är säker på att han har långfärdsskridskorna med sig.
Vid ett besök på ett museum i Christchurch såg jag en intressant affisch om att det finns en sjö på Antarktis som heter Lake Wanda. Tror att den ligger i eller nära den Nya Zeeländska stationen där. Sjön ligger i en extremt torr dal och saknar utlopp. På sommaren är den helt snöfri och ligger med 3 meter tjock is. Såg ut att vara perfekt för åkning. Det intressanta med sjön var att den var extremt salt och det var 25 grader på bottnen. Jag skulle vilja konfirmera de senare uppgifterna men jag har trots letande inte hittat någon mer information om sjön. Någon som hört något om detta?
 
kr-val; sa:
Läste med intresse artikeln av Palle Z i GLSK:s årsskrift om att åka på världens alla kontienter. Klart rolig idé!
Låter häftigt, jag kan dock se vissa problem i Afrika... Om kriteriet är "åka på is" är det förmodligen inte helt ouppnåeligt (Kilimanjaro har krympande glaciärer, och det lär vara minusgrader i Atlasbergen under vintern).
Har inte heller hittat vettig information om "Lake Wanda" (bara om "lake Vostok" som lär vara svåråkt!).
 
IslandTraveller; sa:
Låter häftigt, jag kan dock se vissa problem i Afrika... Om kriteriet är "åka på is" är det förmodligen inte helt ouppnåeligt (Kilimanjaro har krympande glaciärer, och det lär vara minusgrader i Atlasbergen under vintern).

Ja, det var Kilimanjaros glaciärer jag skrev om. Dock verkar dom ganska porösa och som du skriver på stark tillbakagång. I Atlasbergen går det att åka skidor och det borde finnas möjlighet till skridsko, antagligen är säsongen ganska kort. I Sydafrika finns en mindre skidanläggning, osäker på om det finns någon sjö i närheten.

Lake Vanda verkar intressant fast såg sämre ut på panoramabilden, det finns en färdrapport i SSSKs databas från Antarktis, se:

http://www.sssk.se/medlem/databas/f...sp?_order=datum+DESC,grupp&freetext=antarktis

-Palle
 
Lake Vanda

Verkar vara en mycket studerad sjö. Ligger i någons sorts nederbördsskugga i Antarktis nära McMurdobasen.

Hittade detta

"
Vanda possesses an inverse thermal
stratification, with a minimum temperature of 0oC at the surface and a maximum of ~22oC at
74m (Fig. 2, Bratina et al., 1998). This profile results from solar energy penetrating the ice cap,
while increases in both density and salinity with depth prevent deep, warm water from mixing
with cooler surface water. Vanda is one of the clearest and least productive lakes in the world."

i http://www.soest.hawaii.edu/oceanography/edecarlo/vandams.pdf

Mycket mera data finns i artikeln.

En annan fråga Krister.

Läste i LLKs årsskrift i ett utdrag från ert jubileumsfirande att Sten Palgård och hans kamrat råkade ut för en kritisk situation på uppbrytande is i närheten av Hållsfjärden 1982.

Kände ni till detta när ni gjorde Asköutredningen?

Thure
 
Skridsko i Afrika

Jag fick för några år sedan rapport om att det var åkbart på en liten sjö på Kilimanjaro.

I södra Afrika kan det ofta vara minusgrader på höglandet på vintern dvs i juli.

Skulle tro att det då och då är åkbart på dammar i Zimbabwe och Sydafrika.

Naturliga sjöar saknas helt i Zimbabwe. Ofta mycket lite nederbörd under vintern men bergsområdena har naturligtvis sitt eget väder.

Thure
 
Re: Lake Vanda

thureb; sa:
En annan fråga Krister.

Läste i LLKs årsskrift i ett utdrag från ert jubileumsfirande att Sten Palgård och hans kamrat råkade ut för en kritisk situation på uppbrytande is i närheten av Hållsfjärden 1982.

Kände ni till detta när ni gjorde Asköutredningen?
Nej, och jag har inte pumpat Sten på några detaljer efteråt. Har ett svagt minne av att han mailade mig och jag bedömde händelsen som olik den från den 15 feb 2003.
 
mellan kontienter

Appropå detta med kontienter så finns det en annan "vill göra"-tur och det är att åka mellan Östra Ryssland och Alaska. Såg något reportage av några galningar som skulle åka bil från London till New York utan att använda färja någon gång. Tanken var att åka genom tunneln under engelska kaneln och sedan genom Asien och sedan över isen till Alaska. Hur som helst fick de problem med isöverfarten eftersom det fanns en rysk gränspost ungefär halvvägs som hotade med att skjuta dem om de försökte ta sig över. Tyvärr vet jag inte hur det gick för dem.
Men kanske skulle det gå att göra sträckan på skridskor. Det är "bara" 10 mil. Fast med de där gränsvakterna börjar det kännas lite som "Svart Krabba".
 
Skridskor på havet

Funderat i dom banorna också, och vi minns ju hur Erik Nordenskiöld med Vega frös in i isen, visst borde det vara ett spännande ställe att åka på, har under en tid studerat vädret vid Pevek och jag tror att om man åker dit Sept / Oktober kan man få ett mycket fint isläge! (Vega frös in den 18 Sept)

pevekweather2dq.jpg

Just nu ser det ut som det finns mycket att göra där ;)

Väderlänk
http://www.wunderground.com/global/stations/WUHMP.html
 
Ett alternativ till skridsko på alla kontinenter är kanske skridsko på de sju haven...

funkar indiska oceanen? och till medelhavet får man väl ta med sig kolsyresläckare och förkyla med:)
/Oscar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pausch Hur sent på säsongen kan man åka ? Långfärdskridsko 11
niklaz Nästa säsong (slutet 2013), vem kan man åka med i Sthlm? Långfärdskridsko 7
hsjn Smalbensont, kan inte åka! :( Långfärdskridsko 23
dunderbjorn Åka skridskor bussen? Långfärdskridsko 2
Mats R Åka stång? Långfärdskridsko 5
OutThere Nån som tänker "åka med" V.rännet utan att anmäla sig? Långfärdskridsko 36
bernsten Åka i Göteborgstrakten Långfärdskridsko 0
maska Någon att åka med? Långfärdskridsko 0
J.M Här kan man Åka Långfärdskridsko 0
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.