Filmen Vinterhav på Utsidan Event 13/12-04

Har försökt lägga in en artikel med bilder på Utsidans startsida, men jag verkar inte få det att funka. Lägger därför in texten här så länge. Texten nedan är från den färd jag kommer att visa en film om på Eventen nu på måndag och onsdag.

/Magnus


Vinterhav
Norrtälje-Nynäshamn med kajak 9-19 februari 2004


Måndag 9/2-2004
Sent på eftermiddagen satt vi äntligen i kajaken, det hade varit ett par intensiva dagar med förberedelser. SMHI:s prognos för de kommande tre dagarna hade redan kommit kraftigt på skam, men egentligen var det ju bra. Det var minusgrader, och om det så som SMHI förutspått, bara skulle blåst 2-3 m/s hade isen antagligen lagt sig. Vi satte upp tältet i snön på en liten ö utanför Räfsnäs vid Norrtälje i Stockholms norra skärgård.

Det är svårt att hitta en färdkamrat för långa vinterfärder i ytterskärgården, men för ett par år sedan hade jag turen att träffa Isfrasse i nordnorge. Han har under hela sitt liv gjort alpina expeditioner världen över. En bättre färdkamrat går inte att hitta. Han är, oavsett förhållanden, alltid sprudlande av entusiasm. Andra skulle kanske bli lite oroliga när det börjar brinna i tältet, vilket det gjorde en kväll när Frasse lagade mat. Han tyckte mest att det var roligt…


Tisdag 10/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -7°C, NV 8-14 m/s

På morgonen visade termometern -8°C och SMHI rapporterade att den nordvästliga vinden på 5-10 m/s skulle öka till 8-14 m/s. Vi packade ihop tältet och sköt ut kajaken genom den krasande isen. Vi passerade Fejan, inväntade att en Finlandsfärja skulle passera innan vi ändrade kursen och passerade farleden i riktning mot Norrpada. Sjön gick hög och Frasse blev sjösjuk, men vi kände oss ändå trygga i vår VKV Yoo-a-Kim. Framför mig såg jag hur Frasse successivt blev mer och mer nedisad, kajaken likaså. På Ängskär fick vi leta ett tag efter en lämplig tältplats. Vid kraftig kyla finns alltid en risk att vattnet fryser, därför är det viktigt att hitta en plats där vattnet rör på sig, men samtidigt måste det gå att kliva i land och sjösätta riskfritt. Sju minusgrader och sprakande stjärnhimmel.


Onsdag 11/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -8°C, NV 5-10 m/s ökande till 10-15 m/s

SMHI rapporterade att den nordvästliga vinden på 5-10 m/s skulle öka till 10-15 m/s. Vi bestämde oss för att avvakta på land.

Väderrapport för i morgon: ”sydväst 8-13 m/s och risk för kraftig nedisning. Minus 10 grader, möjligen ned till minus 20 grader”. Vinden viner i träden och de kompakta snöflingorna fortsätter att knattra mot tältet. Trivsamt.


Torsdag 12/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -7°C, SV 8-13 m/s

I kraftig medvind nådde vi Fredlarna där vi tog en kort matpaus sittandes i kajaken. Kroppen kyls snabbt ned och det gäller att röra sig även under de korta pauserna. I möjligaste mån slår vi bort is från kajak, kartfodral, kompass, kläder, paddlar och däcksväskor. All is når vi inte.

Efter ännu en intressant upplevelse i kyla och hög sjö når vi Lygna/Söderskärgården. I vikarna ligger isflak och vi ser ingen plats där vi kan dra upp kajaken på land. Vi gör ett försök att paddla bort till en ö med några träd. Några skär ger oss lä för vågorna, men vinden pressar så hårt mot vårt stora ekipage att vi nätt och jämt klarar att ta oss framåt. När vi når träden ser jag ingenting längre, mina vindglasögon är täckta av is. Jag kunde inte slutat paddla och tagit bort isen, då hade vi blåst bakåt. Omöjligt att kliva iland. Vi vänder tillbaka och till slut hittade vi en iskant där vi kan dra upp kajaken.

För att minska belastningen på skrovet yxar vi till iskanten innan vi drar upp den fullastade kajaken. Tältet fladdrar oroväckande mycket när vi sätter upp det. Jag kliver upp på den låga klipphällen bakom tältet för att titta ut mot havet där vi kom ifrån, men jag kan inte stå still i den kraftiga vinden.

Under kvällen är Frasse ute och fixar flera gånger med saker i kajaken. Efter alla år på vinterturer med skidor kallar han ideligen kajaken av misstag för ”pulkan”.

Tillbaka i tältet upptäcker Frasse att hans kartfodral har gått sönder. Det är fem minusgrader och alla kartblad har frusit ihop.


Fredag 13/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: +2°C, vinden ökande till N 10-15 m/s

Vinden var på morgonen uppskattningsvis 5-6 m/s, men skulle öka till N 10-15 m/s. Vi skulle kunna paddla till Svenska högarna, men om vi får något problem och missar ön driver vi till havs. Därför inväntar vi lämpligare förhållanden. Att promenera på ön är trevlig omväxlig till att paddla. Vi pulsade försiktigt runt i snön. Vi ser flera örnar och tillbaka vid tältet blir vi studerade av en säl. I söder såg vi Svenska högarna och i norr Svenska stenarna. Underbart att vara här ute mitt i vintern! Det skall blåsa kraftiga nordvästliga vindar i tre dagar. Vi kan bli kvar ett tag.


Lördag 14/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: 0°C, NNV 10-17 m/s

Vi fortsätter att avvakta. Jag sov en stor del av dagen, Frasse fixade med diverse i ”pulkan”.


Söndag 15/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -1°C, NV 7-12 m/s

Sned motvind till en början, kajaken stampade en hel del och Frasse som sitter fram i vår tvåmanskajak blev översköljd med jämna mellanrum. Vinden avtog, till och med solen kikade fram på eftermiddagen.


Måndag 16/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -2°C, NV 4-8 m/s

Vid Horsten anslöt Göran Fredriksson, han hade krånglat sig ut genom isen från Stavsnäs. I strålande sol och absolut ingen vind passerar vi Grönskärs fyr. På väg in mot nattens tältplats på Hötterskär söder om Sandhamn ligger det is här och var.


Tisdag 17/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -1°C, V 4-8 m/s. Mot kvällen upp till N 20 m/s.

På radion hör vi att två lågtryck kommer att sammanfalla i norra Östersjön och att vinden framåt kvällen kommer att öka upp till N 20 m/s. Frasse och jag tyckte ändå prognosen var bra, det var nu bara risk för ”lätt nedisning” istället för ”svår nedisning”. Göran valde att paddla hem, vilket var klokt eftersom hans kajak inte var tillnärmelsevis lika sjövärdig som vår. Frasse och jag fortsatte söderut. Vi passerade Bullerö och hann sätta upp tältet på isen söder om Biskopsö innan vinden kulminerade. Frasse är helt lyrisk över tältplatsen: ”det är ju lika bra som på Grönland!”.


Onsdag 18/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -2°C, N 10-15 m/s

I kraftig medvind paddlar vi söderut gungande på vågbergen, runt omkring oss bryter sjön vitt. Alldeles framför oss ser vi ett långt stråk där vågorna är utplattade. Skrikande i den vinande vinden försöker vi kommunicera för att komma fram till vad det är. Trycket i vinden gör det omöjligt att vända och stråket är så brett att vi inte kan svänga förbi. Ljudet av kollisionen påminner om ljudet av ett klockspel. Jag tvivlar inte på att kajaken håller, men det känns ändå olustigt. De decimetertjocka isflaken är uppbrutna och vi kommer lätt igenom.

Paddlade på utsidan av Utö i mycket hög sjö. Vid uddarna blev vågorna för stora, vid ett tillfälle skymdes trädtopparna av en våg. Gick i land på sandstranden vid Ålö där vi somnade till vågbruset.


Torsdag 19/2-2004
SMHI:s väderleksprognos för norra Östersjön: -6°C, växlande 1-5 m/s

Hackade oss genom spridda ispartier för att komma in till fastlandet. Efter tio dagar i ytterskärgården anlände vi till Nynäshamn där vi träffade skärgårdsfotografen Sören Colbing. Han visade sin nya bok Skärgårdsliv. Det var väldigt roligt att se den, dels därför att jag själv är med i boken, men främst därför att Frasse och jag hade varit på flera av de platser Sören fotat i boken.

På kvällen satte vi upp tältet i skogen ett par hundra meter från vattnet. Det var bara en minusgrad och eftersom vi var långt från vattnet var luften torr. Vi höll på att få värmeslag båda två och vi blev tvungna att öppna upp både sovsäckarna och innertältet. Det svalkade inte tillräckligt, så för första gången på tio dagar tog jag av min rånarluva i Ullfrotté.


Magnus Fischer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.