Vallafria skidor och pulka

avslutad210712

Gäst
Hade bestämt mig för att köpa vallningsfria skidor när jag läste en artikel i utemagasinet angående pulkor där rådet var att skippa vallningsfritt om man skall dra pulka eftersom det inte fungerar speciellt bra.

Så då är min fråga om vallningsfritt ät värdelöst eller i vart fall mycket sämre i kombination med pulka?
 
avslutad210712; sa:
Hade bestämt mig för att köpa vallningsfria skidor när jag läste en artikel i utemagasinet angående pulkor där rådet var att skippa vallningsfritt om man skall dra pulka eftersom det inte fungerar speciellt bra.

Så då är min fråga om vallningsfritt ät värdelöst eller i vart fall mycket sämre i kombination med pulka?

Mina egna erfarenheter är att vallningsfritt är tämligen meningslöst så länge man ska dra pulkan. Om det är någorlunda kuperad terräng så fäster det inte tillräckligt bra. Då får man köra med stighudar mest hela tiden istället.

Nu kör jag med vallningsfritt i alla fall eftersom jag tycket att det går alldeles utmärkt att använda mig av stighudarna trots att dom enligt uppgift skall fästa lite sämre på det vallningsfria området.
Däremot om jag ska dra på topptur. Då drar jag av stighudarna och använder mig av det vallnigsfria så länge det funkar. När det blir riktigt brant så drar jag på stighudarna igen. Skönt att slippa kladda med vallor å sånt.

Folk i allmänhet klagar på att det glider så dåligt med vallningsfritt. Då undrar jag hur snabb man är med en pulka bakom sig? Oavsett om man har vallningsfritt eller "värsta-skidorna-med-både-supermegaglid-och-dunderfäste" så vill jag påstå att man inte rör sig värst snabbt. Då tycker jag helt klart att fördelen med att slippa valla när man går på topptur överväger den lilla negativa delen att glidet blir lidande. Varför ska man ha så jäkla brottom i fjällen för?

Dessutom sitter inte stighudarna dåligt på det vallningsfria området. Kanske något sämre. men INTE dåligt. I sådana fall är det klistret på hudarna som är kasst! Jag har åkt med samma stighudar under totalt 6 veckor och tagit av & på ett flertal gånger. Dom sitter även på när jag åker utför (Detta eftersom jag är en kass skidåkare:) ) Inte glider dom av ens då.

Det är i alla fall min åsikt.

// Lars
[Ändrat av sundancekid 2004-12-20 kl 21:54]
 

avslutad210712

Gäst
Kan säga att jag hatar att valla och har definitivt ingen som helst lust att hålla på med det kletet ute till fjälls. Ville framförallt ha bekräftat att det fungera tillsammans med pulka för jag vart lite orolig.

Som parentes kan jag nämna att jag har en släkting som har till yrke att valla skidor (och då menar jag inte på någon affär då och då utan han är heltidsanställd för det) och han har valt vallningsfria fjällskidor vilket gör att jag tror att de inte är alltför dåliga trots allt. Visserligen kanske han är less på att valla skidor men samtidigt upplever han det nog inte lika trist som jag gör och dessutom lär han fixa sina skidor lite fortare än jag ifall han skulle vilja valla *L*.
 
Vilken vallningsfri skida?

avslutad210712; sa:
Hade bestämt mig för att köpa vallningsfria skidor när jag läste en artikel i utemagasinet angående pulkor där rådet var att skippa vallningsfritt om man skall dra pulka eftersom det inte fungerar speciellt bra.

Så då är min fråga om vallningsfritt ät värdelöst eller i vart fall mycket sämre i kombination med pulka?

Jag måste erkänna att min erfarenhet är precis tvärtom, dvs jag skulle varmt rekommendera vallningsfria skidor tillsammans med pulka. Fast det beror väl till viss del på vilken vallningsfri skida som vi pratar om.

Själv använder jag sen länge ett par Tegsnäs Radj med rödsula som enligt mitt tycke är som gjorda för att dra pulka. En sak som man bör komma ihåg och som redan nämnts, är att man behöver bra fäste om man ska dra pulka. Så om man köper ett par klassiska fiskfjällsskidor för att dra pulka bör spannet vara lite för mjukt. Att släpa på pulka med bakhala skidor är inte kul. Dessutom ska man naturligtvis alltid ha med sig stihudar.

Sen har jag hört talas om att det ska finnas någon typ av "tejp" som man kan klistra fast på vanliga vallningsskidor istället för valla och som enligt folk som provat på det ska fungera alldeles utmärkt. Om man som jag inte gillar att kleta med valla i fält skulle eventuellt detta kunna vara ett alternativ. Enligt Tony Pölder gäller följande:

Måste användas med cleaner, måste torkas helt rent innan du lägger på tejpen, då sitter tejpen bäst. Leverantören säger 20 mil men jag har haft ett par skidor på firman för utlåning som gått över 30 mil och fäster fortfarande. Används av landslaget på tävling runt nollan enligt rykten. Fungerar mellan +5- -20
 
Har funderat endel på detta emd tapevalla....
Låter ju otroligt smidigt på fjälltur att slippa valla varje dag...men det känns inte så kul att fästa skidorna på ett par skidor med fästvalla / vallatape under. Lär ju förstöra stighudarnas klister.

/Andreas
 
Vallatejp: Tjejen min körde med tejp på sina vanliga längdlagg förra vintern och verkade meget förnöjd. Dock ska man tänka på att det ju är valla det också. Skillnaden är bara applikationssättet. Och tjockleken. Vallan på tejpen är ganska så tjock.

Alltså ska vallatejp jämföras med valla och inte vallningsfritt (/fiskfjäll) eller stigisar.

Håller helt med både Undvall och Sundancekid ang. stigisarnas nödvändighet vid pulkadragning i fjällen. Eller varhelst det ska ske egentligen. Drar man pulka glider man inte särskilt mycket på skidorna ändå, det är gång det handlar om (såvida det inte är nerförs då en pulka i baken / nacken kan vara nog så eländigt att ha att göra med. Resulterar icke så sällan i snö i mun och ansikte... ;) ).

Dock kan det finnas problem med stigisarnas fäste på skidorna om man har dragit av och satt på dem några gånger och det har kommit lite snö / is på klistret. Ha ALLTID med en tub klister till stigisarna. Finns inget eländigare än stigisar som släpper varvid man får gå utan stigisar med sina såphala skidor och dra pulka...

Tror det var i stort sett det hela.

Tjosan!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Vallatejp: Tjejen min körde med tejp på sina vanliga längdlagg förra vintern och verkade meget förnöjd. Dock ska man tänka på att det ju är valla det också. Skillnaden är bara applikationssättet. Och tjockleken. Vallan på tejpen är ganska så tjock.

Det var precis det jag menade! För i alla fall har jag fått lära mig att all fästvalla ska bort från skidorna innan man sätter på stighudarna och då känns det värre med tapevallan som ju är tjockare och sitter bättre.

/Andreas
 
Stighudar, kickers, valla och vallatejp

Jag har testat rubbet - i olika kombinationer. Stighudar är till för att användas och behöver ändå klistras om då och då. Är det inte en kladdig fästvalla under skidorna så vallar jag inte av innan jag använder stighudarna. Det fungerar bättre än man kan tro. Kickers, korta stighudar som är tänkta att sitta under fästzonen är inte så tokiga. Min modell är inte låst till fästzonen är nog att föredra vid pulkadragning eftersom fästzonen "flyttas" när man drar med pulkan. Fästet i kickers räcker gott och väl till för pulkadragning. Vallatejpen fungerar riktigt bra på grafitbelag. Hittills har jag inte provat själv, eller hört andras erfarenheter, om hur de fungerar på sintrade plastbelag. Tänk på att vallatejp inte kan läggas på utomhus.

/Tommy
 
Instämmer

Vallningsfria skidor + stighudar vid behov är en bra kombination vid pulkadragning i fjällen. Vid skarföre och flack terräng eller nedför eller medvind etc kan man ofta skata hjälpligt respektive staka på framför pulkan och behöver då inte tänka på fästet. Men är det mera motstånd i snön så behövs ofta rejält med fäste.

Kickerskins har jag ännu inte använt.

Hur långa sådana och var skall de fästas på skidan för att bli optimala vid pulkadragning?

Glid är skönt att ha så att man kan vinna metrar innan det är dags att börja dra igen. Jag drar mig gärna från att sätta på hudar om det bara är en kortare motbacke för att vinna tid och komfort utför och på flacken i nästa läge.

Ibland har man nytta av att saxa om det bara är några knixar att komma förbi.

Thure
 
Sämre?

Absolut inte skulle jag vilja säga! Har ingen erfarenhet av fjällkörnig, men i skogsterräng är vallningsfria skidor utmärkta i kombination med pulka. Skälen är flera men viktigast är att pulkaturen ofta är lite längre tidsmässigt än den rena träningsturen, så snötemperaturen hinner ändras. Stå i skogen och valla om är inget kul. Går turen dessutom omväxlande på åkermark, i skog och på tillkörd skogsväg är det tveklöst vallafritt osm gäller. Perfekt fäste är bra, men rimligt fäste hela tiden är ännu bättre. Anna
 
Något som somliga brukar invända mot vallningsfria skidor är att de låter väldeliga på isigt underlag. Själv störs jag inte så mycket av detta, och jag kan tänka mig att med pulka så blir det ändå en massa oljud från den, oavsett skidorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.