Lätta 7000 m toppar?

Hej,

Jag har bestigit ett par lätta toppar i Sydamerika på mellan 5600 och 6100 m och skulle nu vilja prova på något lite högre, gärna över 7000 m. Finns det någon som har tips på någon "lätt" topp på denna höjd? Jag har ingen större erfarenhet av teknisk klättring och vill gärna ha så litet av detta som möjligt. Någon liten firning eller enklare klätterpassage är inget hinder, men helst inget mer avancerat än så.

Tacksam för tips
/Mattias
 
... Var på Peak Lenin 1999 och vill bara ha taget till protokollet att det är ont om "lätta" 7000-meters berg. Peak Lenin är inte tekniskt så avancerat om man tar någon av de vanligaste lederna, men det kan dumpa rätt mycket snö och bitvis är det lavinfarligt.

När vi var där var det riktigt dåligt väder (såpass att ingen av de expeditioner som vi var där samtidigt som kom upp, faktiskt, och flera medlemmar i en polsk expedition frös ihjäl under ett toppförsök) och klättringen är av "Himalaya-typ", så det kan vara rätt "bökigt" att faktiskt ta sig upp.

Jag vet andra äventyrare, som t.ex. Fredrik Sträng, som ju klättrat betydligt högre/tekniskt svårare berg, men som fått ge upp på Peak Lenin just p.g.a. vädret.

Är du intresserad av just Peak Lenin, så hör av dig. Jag har rätt mycket både kartmaterial och annat från vår expedition dit, kvar, så om du är intresserad kan jag kanske hjälpa till i någon mån.

Lycka till.
 
Tack för tipsen!

Har funderat både på Peak Lenin och Aconcagua tidigare, men alltid bra med mer info och synpunkter. Muztagh Ata kan visst vara lite lurigt att få tillstånd till efter vad jag hört. Nån som vet hur det är med den biten på Peak Lenin?

Är såklart medveten om att inga toppar som är uppemot 7000 m kan klassas som lätta, men jag menar "lätta" rent klätter-tekniskt. Det är i första hand upplevelsen och utmaningen av höjden jag är ute efter.

/Mattias
 
Varför inte...

Kolla även på dessa 7000+ toppar (såvida du inte lider av muslimskräck och/eller diktaturförakt) Alla ska vara tekniskt enkla.

Spantip (Spantik), Pakistan
Lhakpa Ri, Tibet nära ABC, troligen lättast både klätter- som logistikmässigt.
Nojin Tangla, Tibet

viel spass
Daniel
 
Pumori

Dan Mazur (summitclimb)genomför en kommersiell expedition just nu på Pumori ca 7.200 möh, denna topp är fullt genomförbar utan någon större teknisk klättring,pris 5000 Us dollar
inkl guider, mat ,logi. Läs mer om expeditionen på http://www.everestnews.com, Micke
 
Mount McKinley

Nån som gett sig på detta berget? Var i Alaska i somras, denali park, men gav mig aldrig på att bestiga McKinley... Vissa påstod däremot att vem som helst med lite vilja klarar det (och förmodligen med lite tur också) Men jag antar att det inte är så lätt.. men lite synpunkter från nån som gjort det hade varit kul.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriko Lite lätta 4000 m toppar? Trekking 5
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Jontti80 Tips på toppar Trekking 1
Rodluvan Toppar ingen ännu bestigit.. Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.