Armbandsur med inbyggd hödmätare

Hej alla vandrare!
Jag funderar på att skaffa mig ett armbandsur med höjdmätare, har kikat lite på Casio, SUUNTO och Polar.
Är det någon därute som har egna erfarenheter om hur väl dessa höjdmätare fungerar?
Är tacksam för alla tips och råd.
 
Min erfarenhet

Jag har haft ett Casio köpt i slutet av åttiotalet, funkade bra noggrannheten var +- 20 meter.

Har nu ett från Silva är väldigt oimponerad av detta ur.
 
Min erfarenhet av Suunto Vectors höjdmätare är att den är mycket bra. Noggranheten är +/- 5 m. Eftersom höjdmätaren går på barometertrycket får man kalibrera den. Kalibrerar man höjden när man startar färden så brukar den hålla höjden bra tills man är framme vid tex. kvällens tältplats (men visst, sjunker/stiger barometertrycket snabbt så kan man få kalibrera den oftare...och då är det ju fördel att man vet vart man är på kartan ;-)). KÖP
 
Jag har höjdmätare i min Casioklocka samt i min Silva MultiNavigator. Problemet med höjdmätare som går efter lufttryck (dvs ej s.k. GPS-höjd) är precis det som Fredrik nämner i sitt inlägg....dvs instrumentet måste kalibreras ofta efterhand som lufttrycket varierar. Jag brukar kalibrera höjden efter punkter på kartan, gärna sjöar eftersom vattenytans höjd över havet ofta finns utmärkt. Men, som sagt, ska man kunna lita på sin höjdmätare så krävs ofta täta kontroller.

//P
 
Men eftersom ekvidistansen på fjällkartorna är 20m så blir felvisningen oftast bara en höjdkurva, så visst är de ett bra komplement vid navigeringen. Har också haft en Casio från sent -80tal, den dog så småningom, men saknaden blev för stor, så nu har jag en Pro-Trek (också Casio). Sen kan man även leka meteorolog genom att kolla lufttrycksförändringarna, sjunkande = oväder, stigande = finväder, stämmer förvånandsvärt väl.
 
Suunto

Hej.

Har haft min SUUNTO Observer i ett halvår nu och barometern/höjdmätaren fungerar grymt bra. Är du inte väldigt noga med att veta din exakta höjd behöver du inte kalibrera så ofta, lufttryckets ändring över en dag pga väderomslag gör inte många meters skillnad på höjdmätaren.

...Johan...
 
Hej. Jag köpte en Tissot T-touch och jag är helnöjd.Den har både höjdmätare,kompass,barometer,termometer mm.kostar ca 5300:- /6500:-(titan).Lite dyr men kan varmt rekomenderas.
Mvh Andreas
 
sursta; sa:
Hej alla vandrare!
Jag funderar på att skaffa mig ett armbandsur med höjdmätare, har kikat lite på Casio, SUUNTO och Polar.
Är det någon därute som har egna erfarenheter om hur väl dessa höjdmätare fungerar?
Är tacksam för alla tips och råd.

Min är en SUUNTO; minns ej modellen, en av de enklare,
c:a 2.000 kronor. Mycket nöjd.

Värt att påpeka att klockan går förbluffande exakt. Helt allmänt gäller
att elektroniska höjdmätare är överlägsna mekaniska.
Av de senare har jag haft två, där någon liten skruv
skakat loss, vilket gjort mätaren värdelös.
Påtagligt att mekaniska höjdmätare reagerar med avsevärd
fördröjning, speciellt när man går utför.
Testa hur en SUUNTO eller CASIO hänger med
när du går i trappor i ett hyreshus,
eller i någon skogsbacke hemmavid!
 
Apropå höjdmätare som går på lufttryck.

Normalt lufttryck på havsnivå är ju 1013 mBar (hPa). Och normalt variation i Sverige ligger väl mellan 990-1020, ungefär. Gammal tumregel: 1 mBar <=> 8 meter höjdskillnad (på låg höjd).

Men är det någon som har en uppfattning om vad lufttrycket normalt, och maximalt, kan variera på t ex en timme i Sverige?
 
Svår fråga

Jag tror att man kan hitta sådana uppgifter i en grundläggande metereologibok. Jag letade lite i google och på smhis hemsida utan att hitta något. Allmänt om lufttryck finns på http://www.smhi.se/sgn0102/n0202/ltryckstn.htm

Mina erfarnheter är att det vid lågtryckspassager ändras ganska snabbt ibland motsvarande 200-300 meter på höjdmätningen på något eller några dygn.

Det skulle per timme kunna översättas till ca 1 hPa = 1 mbar per timme. Jag skulle tro att det någon gång kan ändras 3 hPa per timme.

Intressant är att man om man reser med bil eller tåg ofta får mycket snabbare ändringar beroende på att trycket är olika på olika platser.
Det ser man ju också lätt om man tittar på en aktuell lufttryckskarta.

En mycket informativ sådan karta som uppdateras 4 ggr per dygn finns på Kölns universitets hemsida http://www.meteo.uni-koeln.de/meteo.php?show=En_We_Wk

På dagens karta ser du att lufttrycksvariationerna är lite större än du angav och extremvarationerna mellan djupt lågtryck och högt högtryck är hela 100 hPa = 100 mbar vilket motsvarar 800 meter. Så visst måste man alltid tänka på att kalibrera sin höjdmätare.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.