Ultralätt paddling?

Har läst lite om ultralätt vandring vilket ju låter vara en bra idé men jag kan inte gramjägare som man är släppa tanken på paddlingens motsvarighet. De flästa havskajaker är ju ganska tunga i sig och med all packning man kan lasta i blir det riktigt många kilon. Är det några ultralätt paddlare i farten?

Jag vet att det inte är samma sak att bära all sin packning på ryggen men lätta prylar är ju aldrig fel.
 
20 kg extra packning gör att en vanlig kajak ´sjunker´ någon 1 cm och ökar den våta ytan och därmed friktionsmotståndet med ca 5%. Vågbildningsmotståndet vid måttliga hastigheter är mycket litet.
Extra "ballast" gör resan extra komfortabel och extra vilsam (tills kajaken ska hanteras på land).

Vid hårdpaddling ökar vågbildningsmotståndets andel mycket kraftigt och några extra kilo känns.

/Lasse
 
visst är det så men jag tycker ändå att en viss viktjakt borde vara nyttig säg att man kan kapa ekipagets vikt med 10 kg något som absolut inte är omöjligt utan att kompromissa komfort för mycket är det då inte värt det? Det känns som det enda som vägs hos en havspaddlare är paddeln. En annan sida av ultralätt skulle kunna vara att klara sig med en roligare kanot med mindre bärighet och packvolym det var dit jag ville komma är det ingen som strävar ditåt?
 
Personligen så tycker jag inte ultrlätt paddling låter lockande. Personligen så känns det som just förmågan att bära last som en av fördelarna med just paddling. Att kunna unna sig bra tält, riktig säck att sova i, termarest och inte minst god mat och dryck.

Jag skulle då inte lämna ölen kvar på stranden för att vinna vikt. En helt otrolig känsla att efter en dags paddling ta en god öl vid brasan på kvällen innan man kryper ner i en varm säck.

Men säkerligen så kan man vinna fördelar vi extremare turer osv om man jagar vikt och storlek på saker.

Men som gällande allt, så är det ju personligt tycke och smak : )
 
Jag håller med Lasse i hans resonemang. Jag paddlade mycket havskajak förr och jag tyckte inte att paddlingen blev lidande av lite "onödig" vikt. Min VKV Seagull blev tvärtom mer komfortabel och stabil när den lastades. Skulle jag köpa en havskajak igen så skulle jag nog fundera på en i kolfiber så det blir lättare att lasta den ensam på ett biltak.
 
Prylar som man inte har med sig behöver man inte bära på, hålla reda på, slarva bort, göra sönder, tvätta, packa ner, flytta, eller packa upp och de försämrar inte heller fart eller manövreringsförmåga. Prylar som man inte alls har, kostade inget att köpa.

Prylar som har samma funktion men som väger mindre eller tar mindra plats förenklar hanteringen av sig själva samt även av kajaken.

Detta är väl rättså självklart.

Var man sedan drar gränsen är ju en annan diskussion.

Jag gillar att ha en lättare kajak, både i vattnet och på väg upp från vattnet. Jag gillar att packa upp och i lätt och snabbt. Jag gillar att veta vad jag har alla grejer och hur jag snabbt når dem. Jag gillar att få med mig nästan allt från kajaken till tältplatsen i en IKEA-kasse.

Men visst tusan vill jag ha en del "onödiga" (subjektivt, right?) grejer med mig. För lyxliv och för oförutsedda händelser. För att det får plats, för att det är trevligt och tämligen problemfritt. Jag är långt ifrån ultralätt, men jag roar mig med att försöka optimera lasten.

Så gör jag.
Patric
 
Det talas nästan bara friktions- och vågmotstånd bland turpaddlare, men en kanot går inte med en jämn fart utan accelererar och retarderar för varje paddeltag. Ju tyngre kanot desto mer energi går åt för att accelerera den.
De flesta turpaddlare är ute efter andra kvaliteer än långa dagsetapper och fart, men t.ex. de som vill köra många långa dagsetapper bör givetvis tänka på totalvikten.
Bara att gå från en glasfiberkanot till helkolfiber kan spara upp till 10 kg. Det märks ifall man släpar runt på 10 extra kg i kanoten, även i de farter de flesta turpaddlare glider fram i.
 
Är också inne på fördelarna med ultralätt! Har funderat på en liten hopfällbar kajak att ha med på enklare vandringar. Det känns faktiskt ofta roligare när man har mindre och lättare saker med sig. Vad gäller mitt fiskeintresse så tror jag nog egentligen att jag hade roligare i tonåren med en liten betesask och ett enkelt spö jämfört med nu när massor med utrustning ofta följer med. Lustigt nog så är det ofta ändå bara en bråkdel som används. Sedan tror också jag att det hade varit kul om man kunde använda mer ultralätt utrustning för att kunna använda roligare kajaker på lite längre turer.
 
Jag tycker det är en lysande idé med lättpaddling. Därför har jag varit mycket kritiskt i till de tävlingsarrangörer som sömngångaraktigt definierar havskajak som någonting som väger minst 25 kg!
Varför inte använda teknik som finns för att få ner vikten rejält och gärna samtidigt minska volymen så att kajakerna blir lätthanterade, följsamma och roligare att paddla. Med mindre lastvolym tvingas man minimera packningen, vilket kanske initialt kan vara traumatiskt för somliga, men den stora vinsten är att man lever enklare, friare, lättare och mera bekymmersfritt i fält.
Mitt drömmål just nu är att kunna reducera min packning så att jag kan långpaddla i min lilla grönlandskajak – 14 kg kajakvikt, litet vindskydd i lätt tältduk, paddlarna som tältstänger, komprimerad sommarsovsäck med 50 gram fiber, avsågad tandborste med lätthål osv.
Fast maten är problemet – där är jag inte riktigt beredd på några större uppoffringar...

Björn
 
Hej Björn!
Kommer ritningen till din lilla grönlandskajak att bli möjlig att införskaffa genom hemsidan snart?
Kanske intressant någon gång framöver?
 
Hmm...

Jag måste nog hålla med flertalet i tråden. Som jag ser det så är långfärdspaddling en av de sysselsättningar/transportsätt inom friluftsdomänen där utväxlingen mellan viktminsking och prestandavinst är bland de lägsta. Jag har gjort något helt ovetenskapligt försök åt lättviktshållet men upplever inte att jag får något mätbart "pang per gram" alls. Detta kan i och för sig bero på att min Seagull Off-Shore trivs bra lastad, men jag har inte upplevt att jag orkar längre dagsetapper eller "värre" överfarter, eller håller högre marschfart med mindre packvikt.

Det känns snarare som prestandautväxling inom långfärdspaddling fås genom utrustning och rutiner som kan minimera tiden för födointag/vila m.m., om man nu är ute efter det, gud förbjude! :-D

Men det är klart, kan man genom gramjägeri uppnå möjlighet att långfärdspaddla med bärplanskajaken som diskuteras i en annan tråd så kanske en sådan inriktning kan utvecklas inom långfärdskajak.

Men jag har tidigare tagit del av intressanta diskussioner att hitta möjligheter att för en person bära med sig både utrustning för överlevnad och flytetyg för att kunna färdas smidigt i skärgårds- och kustmiljö både till havs och på land. Kanske möjligt med ultralätt faltkajak som kan konverteras till ryggsäck och i övrigt ultralätt packning. Det är dock ingen sysselsättning för undertecknad, som hellre halar fram vinflaskor, hibachigrillar och kylväskor ur skottet…
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.