Konstiga fel på Garmin 60 CS

avslutad210712

Gäst
Har upptäckt två konstigheter med min GPS.

Det första felet uppträder på det sättet att om jag vrider på något av batterierna släcks GPS'n ner (i alla fall displayen). Nu kanske man inte gör på det sättet ute i fjället men om jag skakar LÄTT på GPS'n med batteriluckan på plats så släcks GPS'n också. Glappkontakt är väl det självklara svaret men det konstiga är att om jag byter batterier så kan jag använda GPS'n som hammare (nåja det var väl att ta i) utan att den slocknar. Observera att jag pratar om nya batterier i båda fallen. Är det helt enkelt så dålig standard på batterierna att man får räkna med såna grejor eller är det för lite kondensatorer i GPS'n så den helt enkelt inte tål ett kort spänningsbortfall utan att lägga av? Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Är det någon som prövat köra på laddningsbara batterier över 2000 mAh och vilken driftstid får man ut då ungefär?

Det andra felet är att GPS'n vid tre tillfällen fått spunk vid spårning och tyckt att jag gått kors och tvärs över fjället. Visserligen inom ett rätt litet område men inte ens när jag är asplakat skulle jag kunna virra omkring så. Vid det värsta tillfället tyckte den att jag gått över 45 km på en halvtimme. Visserligen är jag snabb men inte sååååå snabb. Vid alla tillfällena hade jag i en betaversion (3.43) av programvaran men enligt Garmin skulle den vara färdig för release. Någon annan som haft liknande problem och i så fall vilken version hade Ni i? Problemet var enkelt att komma till rätta med genom en omstart av GPs'n men när jag är i fjällen vill jag gärna titta på naturen och inte titta på en GPS för att se om den ofungerar.
 
Vissa batterierna är små...

avslutad210712; sa:
Har upptäckt två konstigheter med min GPS.

Det första felet uppträder på det sättet att om jag vrider på något av batterierna släcks GPS'n ner (i alla fall displayen). Nu kanske man inte gör på det sättet ute i fjället men om jag skakar LÄTT på GPS'n med batteriluckan på plats så släcks GPS'n också. Glappkontakt är väl det självklara svaret men det konstiga är att om jag byter batterier så kan jag använda GPS'n som hammare (nåja det var väl att ta i) utan att den slocknar. Observera att jag pratar om nya batterier i båda fallen. Är det helt enkelt så dålig standard på batterierna att man får räkna med såna grejor eller är det för lite kondensatorer i GPS'n så den helt enkelt inte tål ett kort spänningsbortfall utan att lägga av? Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Är det någon som prövat köra på laddningsbara batterier över 2000 mAh och vilken driftstid får man ut då ungefär?

Det andra felet är att GPS'n vid tre tillfällen fått spunk vid spårning och tyckt att jag gått kors och tvärs över fjället. Visserligen inom ett rätt litet område men inte ens när jag är asplakat skulle jag kunna virra omkring så. Vid det värsta tillfället tyckte den att jag gått över 45 km på en halvtimme. Visserligen är jag snabb men inte sååååå snabb. Vid alla tillfällena hade jag i en betaversion (3.43) av programvaran men enligt Garmin skulle den vara färdig för release. Någon annan som haft liknande problem och i så fall vilken version hade Ni i? Problemet var enkelt att komma till rätta med genom en omstart av GPs'n men när jag är i fjällen vill jag gärna titta på naturen och inte titta på en GPS för att se om den ofungerar.

Vissa R6 batterier är mindre (kortare) än andra R6 batterier. Dessutom är batteriutrymmet i många GPS mottagare lite väl generöst tilltaget. Jag hade länge liknande problem med min Silva Multinavigator, där mottagaren slocknande ofrivilligt när jag cyklade i terrängen. Problemet löstes dock genom att "täta glappet" med papper på ovansidan och undersidan av batterierna (som "låg" ner i GPS:en). Sen dess har jag inte märkt av något ofrivilligt slocknande när jag cyklar i branta nerförsbackar. Notera att du inte ska höra något skrammel från batterierna när du skakar GPS:en, efter att du har "tätat" färdigt med papper.

Vad gäller GPS-mottagarens irrande så gäller ju den angivna horisontala noggrannheten (ca 10-15 m) i ca 95 % av tiden på öppen mark. De övriga 5 % av tiden snackas det inte högt om från försäljarnas sida... Du hade uppenbarligen mottagaren på under de övriga 5 % av tiden när du "irrade" omkring.

Denna irrning beror f.ö. på atmosfärsstörningar, dåliga mottagningsförhållanden, för få satelliter och för dålig satellitgeometri (d.v.s. att satelliterna är alltför tätt samlade på himlen.

/Niklas
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Batteriglapp

Det kan även skilja några tiondels mm i diameter mellan olika fabrikat av batterier. Glapp i sidled (radiellt).
Någonstans på den norska sidan http://www.gps.no/mbbs2/category-view.asp finns en bild där en person gjort Z-viket papper ungefär som ett Z-rest och placerat papperet i batterifacket.

Tyvärr är det lite svårt att söka bland gamla inlägg om man inte behärskar norska korrekt. Antingen får man massor av träffar eller så får man inga träffar.

Jag har GP NiMH på 1800 mAh. Några tester finns på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17254&pagenumber=2
Vid min senaste test den 2004-03-29 hade jag en Garmin 12CX, en 76:a och en 60C.

Normalt är jag restriktiv med slutsatser vid extrapolering. Men man kan nog få en uppfattning om hur länge batterier med högre energiinnehåll räcker genom extrapolering, men bäst är att prova. Jag brukar vid mina batteritester ställa in GPSen så att den sparar positionen 1 gång/minut och sedan kolla i trackfilen hur länge batterierna räckte.

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Re: Vissa batterierna är små...

niking; sa:
Vissa R6 batterier är mindre (kortare) än andra R6 batterier.

Denna irrning beror f.ö. på atmosfärsstörningar, dåliga mottagningsförhållanden, för få satelliter och för dålig satellitgeometri (d.v.s. att satelliterna är alltför tätt samlade på himlen.

/Niklas

Känns som rimliga förklaringar i båda fallen.

Batteri-problemet känns som mer påtagligt när jag böt märke inför sista vandringen.

Och zick-zackandet uppstod alla tre gångerna i samband med mycket och låga moln i samband med regn.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Vissa batterierna är små...

niking; sa:
Vissa R6 batterier är mindre (kortare) än andra R6 batterier.

Denna irrning beror f.ö. på atmosfärsstörningar, dåliga mottagningsförhållanden, för få satelliter och för dålig satellitgeometri (d.v.s. att satelliterna är alltför tätt samlade på himlen.

/Niklas

Känns som rimliga förklaringar i båda fallen.

Batteri-problemet känns som mer påtagligt när jag böt märke inför sista vandringen.

Och zick-zackandet uppstod alla tre gångerna i samband med mycket och låga moln i samband med regn.
 
Här är mitt

reflektion.jpg
 

avslutad210712

Gäst
Skall testa med kartong, gummi eller vad jag kan hitta. Uppenbarligen verkar Garmin nuförtiden leverera med gummibitar bakom blecken. Funderade ett tag på att bocka till blecken så de trycker mera rakt mot anslutningarna.

Huvudsaken att jag slipper skicka tillbaka GPS'n för frakten till USA är rätt dyr och framförallt blir jag utan GPS rätt länge. En nackdel med att köpa från USA.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips