Keb till Nikka på 4 tim?

Undrar hur lång tid det behövs för att klara sträckan Keb fjällstation till Nikkaloukta? vill inte ta båten. Anledningen är att vi ska ta bussen vid lunch till Kiruna. Packning utan tält vilket underlättar vikt.
Tacksam för svar.

MVH
Anders

sala; sa:
Undrar hur lång tid det behövs för att klara sträckan Keb fjällstation till Nikkaloukta? vill inte ta båten. Anledningen är att vi ska ta bussen vid lunch till Kiruna. Packning utan tält vilket underlättar vikt.
Tacksam för svar.

MVH
Anders

Jag brukar gå på ca 4 tim 30 min, med ett antal mindre små raster. Detta med en veckopackning utan tält, med start Abisko. Det går säkert att klämma ner det till 4 tim, men då är det ett ganska så högt tempo.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tempo.

Om du går 5 km/h så är det ganska precis 4 timmar va? Men som sagt, du får du gå fort och inte pausa särskilt ofta. Efter ett dygn med gott tempo gick jag och två kamrater på cirka 4 timmar, men det slet. Varför inte kliva upp en timme tidigare?

Erik

Jag tror vi gjorde det på 2,5 h med veckopackning (maten uppäten). Då joggade vi mestadels, men det var inte överdrivet slitsamt.

Jag skulle vanligtvis aldrig få för mig att jogga längre än till tunnelbanan, men efter en vecka till fjälls funkar min Vulcan som dunderhonung för mig :)

normalt är uppåt 5 timmar

jag har gått sträckan typ 8 ggr och en gång när jag gick väldigt snabbt (med ca 15 kg på ryggen) tog det exakt 4 timmar. Mera normalt är väl 4.30-5 timmar inkl 3-4 kortare raster.

MVH Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips