Flytväst

Vad kan ni rekommendera för flytväst?

Jag har tittat hos min lokala båttillbehörshandlare, men där fanns bara en extremt orange paddlingsflytväst. Naturligtvis bra att man syns, men jag vill inte ha en så orange.

Längd 190cm
Bröst 110cm
Midja 105cm

Prisklass under 1000-lappen.
Gärna nån liten ficka, men inget obligatorium.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De hade ju lite schyssta grejer.

Jag kollade tidigare på Kajaktivs hemsida, och hittade västen Orca, som har en stor ryggficka som rymmer en vätskepåse. Någon som har denna västen?

1190 kr svider ju lite i plånboken, men den verkar fin.

Kanuk

Fundera lite på hur du ska använda den och prova innan. Jag har en Hiko Water carver i fors som sitter som gjuten men den får stanna hemma nu när jag ska ut på långtur, den blir för tight och svettig. Min gamla Kanuk åker fram och den är verkligen prisvärd! Kostar väl mindre än hälften.

JL

Kanuk

Kanuk väst är riktigt bra för ca: 500kr.

400b.jpg

Det är ju som bekant svårt att prova flytväst när man "måste" handla över internet. Man får helt enkelt chansa, och är man inte nöjd får man skicka tillbaks grejerna.

Hittade en Kanuk-väst på Orust Kajak: http://www.orust-kajak.se/produkter/kanuvast.html

Det verkar som om den kan bli bra. Jag paddlar inte så mycket så att jag behöver en "värstingväst". Dessutom kan jag lägga min vätskebehållare ner bakom mig :)

[Ändrat av Marzocchi 2004-06-05 kl 22:41]

Jag har västen på bild ovan. jag har modifierat den lite, genom att ta ur lite flytmaterial i nederdelen. Jag köpte en för stor väst från början, så den minskade flytkraften har ingen betydelse. Anledningen till att jag fick modda den var att jag inte kunde luta mig bakåt (tex vid roll) Nu funkar det mkt bättre och jag är nöjd med västen.

Fredrik

Idag fick jag min väst som jag beställt från Orust Kajak. Beställde en Kanuk-väst i exakt samma modell som bilden ovan, men denna skulle tydligen vara vinröd och gul.

Till min stora glädje var västen istället en Baltic, röd och gul, dvs exakt som bilden ovan.

Den passade mycket bra. Jag har visserligen bara provsuttit med den i kajaken liggandes på land, men det känns helrätt.

Nu får man bara hoppas att man slipper få användning för den ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips