• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Diskusionsforumet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker att detta kunde göras om till det bättre.

Som det är nu hamnar alla inlägg efter varandra i en stor hög som gör det svårt att överblicka.

En variant som är väldigt överskådlig och bra är den http://www.lunarstorm har - där kan man lägga diskusionen i form av en "tråd" och ser då tydligt vem som svarar på vems inlägg, detta ger en mer överskådlig diskusion och större möjlighet till att diskutera delar av ett inlägg osv.

Så här ser det ut:
http://www.bonetweb.com/henrik1/utsidan/diskus.jpg

Tack för en mycket bra sida i övrigt!
Mvh
/Henrik
 
Sist jag kollade på Lunarstorms diskus så var man tvungen att LETA efter de nya inläggen till gamla trådar (därför dog trådar när de blivit så gamla att det inte fanns med på första sidan).
 
nermander; sa:
Sist jag kollade på Lunarstorms diskus så var man tvungen att LETA efter de nya inläggen till gamla trådar (därför dog trådar när de blivit så gamla att det inte fanns med på första sidan).

Det är en nackdel där - men om utsidans funktion att visa senast aktiva inlägg som finns på första sidan finns kvar slipper man delvis detta. Dessutom kan man med fördel visa mer än vad lunarstorm gör på en sida - så att man slipper bläddra så mycket. Sedan finns ju sökfunktionen på detta. En ny version på utsidan skulle förhoppningsvis bli bättre än båda varianterna - kasnke finns det fler förslag till förbättring..
Mvh
/Henrik
 
Jag gillar utsidan.se i och med att man fokuserar på texten. Phpforum innehåller för mycket knappar och andra element som distraherar.

Jag föredrar också kronologisk ordning framför trådning. Jag tycker att det är intressantare med inlägg som beaktar alla tidigare inlägg och sedan tillför något nytt, framför trådade repliker som bara behandlar fragment av diskussionen.

Idg.se har trådade inlägg som visas tillsammans. Jag tycker dock att man snabbt tappar bort sig där.
 
Nej, jag tycker absolut inte att formen på diskusionsforumet ska bytas. Utsidans forum är bland de bästa jag har sett. Den är enkel, stilren och väldigt praktisk. En tråd blir som en lite artikel där du exempelvis kan söka på något som intresserar dig och sen själv välja hur långt du vill läsa.

Nej, byt inte till något barnsligt format där det finns knappar i överflöd och allt ska se coolt ut!
/
 
trådar eller inte trådar, det är frågan!

ytterligare ett forum med trådar som jag tycker är ok: http://www.orchidesallskapet.nu/
(typiskt, nu är servern nere...)

klicka på "orkidéforum" i menyn.

Här på utsidan.se är annars det grafiska gränssnittet att föredra. Färgerna i blombutiken skulle inte passa här.

vilket som är bäst...? är det inte det som skrivs som räknas?
[Ändrat av wcanka 2004-03-24 kl 21:37]
 
Jag gillar utsidan till format och layout, det enda jag saknar är en funktion som gör att man kan hoppa direkt till det senaste olästa inlägget i en tråd.
 
..

Verkar tydligen vara ganska ensam om att tycka att det är i princip omöjligt att vidga en diskusion och svara till rätt person på denna typ av forum...Mvh
/Henrik
 
Re: ..

Hinka; sa:
Verkar tydligen vara ganska ensam om att tycka att det är i princip omöjligt att vidga en diskusion och svara till rätt person på denna typ av forum...Mvh
/Henrik
Det är väl inget probelm att svara till rätt person, eller? Ibland kan man köra på det gamla hederliga sättet.

Hinka (Henrik Edman)>> jag tycker att man ofta ser att en diskussion vidgas. Eftersom dessa trådar är linjära - uppifrån och ner - så brukar denna utvidning kallas för att 'tråden har spårat ur'

Att det är ett lod i tråden är relativt lättöverskådlig. Du börjar högst upp och rullar neråt. Inga utvikningar åt sidan. // RJ
 
Re: ..

Hinka; sa:
Verkar tydligen vara ganska ensam om att tycka att det är i princip omöjligt att vidga en diskusion och svara till rätt person på denna typ av forum...

Du menar att det är svårt att använda citat-funktionen?

En stor fördel med den är ju att man kan svara på flera personer samtidigt. Det här är ju ett diskussionsforum, då svarar man inte direkt till nån av personerna utan till själva diskussionen.

walk_alone; sa:
Det är väl inget probelm att svara till rätt person, eller? Ibland kan man köra på det gamla hederliga sättet.

Precis, att se själva kommentarsträdet har jag absolut inte saknat här på Utsidan.

(Däremot saknar jag funktionen att som användare kunna styra över diskussionen till en annan tråd utan att "tappa" tråden. Visst går det att göra genom att starta en ny tråd "manuellt", men då är det ju inte säkert att de som läste den gamla tråden "hänger med".)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.