Vilket GPS nät i Norge?

Jag har bara använt min Garmin "Vista" i Sverige förut men skall nu bege mig till Norge.
Blev då lite osäker på en del inställningar.
Vilket positionsformat (nät) skall jag välja? och vilket kartreferenssysytem?
Jag antar att det finns flera med den kunskapen så jag väntar ivrigt på svar.

/ Fredrik

sök

jg ställde samma fråga i juli. Sök >gps norge.
Två olika datum används varav det ena är WGS84 såvitt jag minns.

hejonas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
svar 21 augusti sök "norge datum"

"Äldre norska kartor använder ED50 och har UTM-rutnät i svart. Nyare kartor använder WGS84 och har UTM-rutnät i blått.

Hälsningar
Harald"

citerat av Jonas Lönnroth

Tips:

http://www.inatur.no kan du planlegge turen. Der finnes kart over hele norge i 1:50 000, og en meget bra gps funksjon som gjör at du kan hente ut posisjoner ved å markere punkter på kartet, eller skrive inn koordinater og få posisjonen markert på kartet.

God tur!

Kartor finns, men det kostar

Belanor har ju tagit fram kartor över hela Norge, till skillnad från MG Europe, som bara täcker själva Oslo. Fast de här topografiska kartorna är långt ifrån billiga. Det är ju å andra sidan inget annat heller i Norge.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips